Jump to content

Eotech XPS2 til jakt?


sirhitalot

Recommended Posts

Har sett litt på rødpunkt til riflene i det siste. Tenkte først på en liten docter, men så fant jeg eotech. Det som frister med dette er at det har 1moa senterprikk, quick release og et justeringssystem som virker mye mer solid og enkelt i bruk. Jeg kommer til å flytte dette siktet en del frem og tilbake så det siste er viktig. På den andre siden er docter sight mindre og lettere.

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Tror at Eotech sine sikter er potensielt de mest undevurderte av all som finnes på markedet, nå snakker jeg om det Norske markedet og ikke USA siden der har de "skjønt det" for lenge siden.

Ja, prikken i midten er bare 1 MOA men den kan se ut som NOE større pga laserdioden som brukes i siktet.

 

Ellers har jeg to sikter fra Eotech, den ene får masse juling siden den er montert på en .44 revolver, og fungerer fortsatt uten problemer.

 

 

Eotech er hands-down beste full størrelse rødpunksikter på markedet nå. Klare og tydelige, og meget robuste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere brukt en Eotech 512 på salongen. Litt stor på akkurat den børsa jeg hadde den på kanskje (10/22 TD), men flott sikte. Jeg elsker 1 moa senterprikken med sirkelen rundt (65 moa eller slik tror jeg?) XPS2 virker som en flott og kompakt modell, lyst på en slik jeg også. Go for it! Liker du den ikke så kan du sikkert selge deg til meg for en fin pris. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, har mest lyst på en eotech, men en burris fastfire III koster under halvparten og er vel kanskje mer venlig til jakt?

Den er jo også latterlig liten i forhold til eotechen. Et annet spørsmål er om 3MOA prikk vil bli for grovt for å skyte presist. Justeringsmuligheten på disse små siktene virker litt crappy, med bruk av pennies osv.

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å grave litt i eotech vs aimpoint selv, uten å ha særlig mye praktisk erfaring med noen av de.

 

Konsensus fra de med peil på andre siden av atlanteren virker å være at eotech er oppskrytt og populært pga tacticool-image, dataspill osv, mens aimpoint er kvalitet.

Men om dette rett og slett skyldes at enkelte har et behov for å være litt sære, og heller gå for den uvanlige løsningen, er heller uvisst.

Mistenker litt at det er samme mekanismene vi ser her når folk ønsker eotech istedenfor aimpont "som alle andre har". :)

 

Men jeg er svært interessert i brukererfaringer, da helst med vanlig prikk retikkel istedenfor taktiske store greier for andre formål enn jakt.

Link to comment
Share on other sites

Konsensus fra de med peil på andre siden av atlanteren virker å være at eotech er oppskrytt og populært pga tacticool-image, dataspill osv, mens aimpoint er kvalitet.

Men om dette rett og slett skyldes at enkelte har et behov for å være litt sære, og heller gå for den uvanlige løsningen, er heller uvisst.

 

Svada. Se tråden min "optikk for alt som heter nært hold".

Rødpunkt kan til en viss grad sammenlignes med holografisk, men bare til en viss grad siden holografiske sikter sliter ikke med forvrengt synsfelt, fargetap og andre kollimator-spesifikke problemer som holografiske sikter ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Her er artikkelen til 2alfa: viewtopic.php?f=24&t=90139&p=946769&hilit=optikk+for+alt+som+heter+n%C3%A6rt+hold#p946769

 

Veldig godt skrevet. Jeg kommer ikke til å bruke dette siktet på dynamisk skyting etc, men en del på bane, plinking med salong og sub 30-06 etc, i tillegg til at jeg ønsker å kunne bruke det til feks. drivjakt på vilsvin etc. Er litt usikker på om det litt harry eotech retikkelet funke til sånt. Jeg kommer trolig ikke til å bruke dette siktet særlig mye over 100m, men det å kunne skyte feks. mink med salongen må være mulig. Da tenker jeg at burris fastfire med sin 3moa kan bli litt grov.

Jeg har litt vanskelig for å gjøre kompromisser, og lider i tillegg av GAS ( Gear Acquisition Syndrome) :lol: Det kan da bli vanskelig å kjøpe et lite rødpunktsikte til 1600 når jeg vet det finnes bedre løsninger :?

Link to comment
Share on other sites

Her er artikkelen til 2alfa: viewtopic.php?f=24&t=90139&p=946769&hilit=optikk+for+alt+som+heter+n%C3%A6rt+hold#p946769

 

Veldig godt skrevet. Jeg kommer ikke til å bruke dette siktet på dynamisk skyting etc, men en del på bane, plinking med salong og sub 30-06 etc, i tillegg til at jeg ønsker å kunne bruke det til feks. drivjakt på vilsvin etc. Er litt usikker på om det litt harry eotech retikkelet funke til sånt. Jeg kommer trolig ikke til å bruke dette siktet særlig mye over 100m, men det å kunne skyte feks. mink med salongen må være mulig. Da tenker jeg at burris fastfire med sin 3moa kan bli litt grov.

Jeg har litt vanskelig for å gjøre kompromisser, og lider i tillegg av GAS ( Gear Acquisition Syndrome) :lol: Det kan da bli vanskelig å kjøpe et lite rødpunktsikte til 1600 når jeg vet det finnes bedre løsninger :?

 

Her er min erfaring med forskjellige MOA-størrelser på prikkene:

Jeg har en RMR ("mikro rødpunkt") på min praktisk rifle, i tillegg til hovedoptikken.

Den har en 9-moa dot, kan ikke gi nok ære til Trijicon for denne dotten helt perfekt rund... ikke oval, ikke endrer den form avhengig av siktevinkel etc, ulikt... *ehemm*... de andre kjente "kvalitetsmerkene" som Docter.

Jeg pakker .308 fabrikkskudd (Fiocchi) fra denne innenfor en 3-4 cm på 100 meter, og på denne avstanden er prikken omtrent like stor som selve blinken.

Så da får du dømme selv om du absolutt skal ha 1 moa. Dette er nok samme prinsippet som med dioptersikter der øyne dine nekter å tro at du har sentrert en mye større prikk med et mye mindre mål men vips... hjernen gjør det for deg. Blir litt samme som å skyte med mekaniske sikter som er hindret av en stor lyddemper. Hjernen gjør denne "sentringen" som du selv nekter å tro er mulig.

 

Men for all del, Eotech sine sikter med 1 moa prikk er meget bra. Eneste rektikkelen som de har som jeg synes er bare tull og passer kun til ren underholdning er "zombie hunter" eller hva de kaller den.

 

Ellers kan man ikke ta feil med "ring-og prikk" rektikkelen. Du sikter med prikken men ringen hjelper ganske så mye å finne prikken uten å måtte lete for lenge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min eotech xp-2 med quick release, kjøpte den på opticsplanet, den versjonen som heter opmod.

Jeg syntes den er helt kanon. til sammenligning med aimpoint syntes jeg den prikken i midten er mye mer krisp (rund) sammenlignet med aimpoint sine dotter, (aimpoint micro og comp m3)

 

Det eneste jeg kan se som er negativt med den sammenlignet med aimpoint er batterilevetiden, min xp-2 må ha nytt batteri allerede å har nesten ikke brukt den. kan ha vært dårlig batteri som fulgte med så vi får se.

 

Jeg liker den meget bra, du har stort glass å sikte bilde å den er superhurtig, både på korte med den store ringen, å litt lengre hold med den prikken i midten. det andre som er litt snadder er at den oxo har auto shut off etter 4 eller 8 timer.

 

Den virker super robust, med et tykt aluminum skjold som går over hele greia, tror det skal litt til får å smadre den i felten hehe. jeg har ikke testet om den er return to zero etter man har pelt den av, i bruksanvisningen mener jeg det står pluss minus 1moa eller noe tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Svada. Se tråden min "optikk for alt som heter nært hold".

Rødpunkt kan til en viss grad sammenlignes med holografisk, men bare til en viss grad siden holografiske sikter sliter ikke med forvrengt synsfelt, fargetap og andre kollimator-spesifikke problemer som holografiske sikter ikke har.

 

Det er ingen stor hemmelighet at de fungerer forskjellig, men bruksområde mellom eotech og aimpoint overlapper ca 100%, det er dermed ganske naturlig å sammenligne de mot hverandre.

Men nettopp derfor er det også tonnevis med direkte sammenligninger der ute om man søker, uten at man nødvendigvis får noe klart svar.

Link to comment
Share on other sites

Stu,

 

jeg svarte deg med "konsensus" som du nevnte i baktanke. Jeg gir blanke f i hele "tacticool" oppleggeg og synes at selv å nevne det er på sett og vis asporing fra virkeligheten. Folk som bruker Eotech er fornøyd med den pga funksjonalitet, ikke fordi den er "kul".

 

Den virker super robust, med et tykt aluminum skjold som går over hele greia, tror det skal litt til får å smadre den i felten hehe. jeg har ikke testet om den er return to zero etter man har pelt den av, i bruksanvisningen mener jeg det står pluss minus 1moa eller noe tilsvarende.

 

Eotech er overdimensjonert noe så inn i helvete og dette er bare bra spør du meg. Jeg har en på revolveren som jeg fjernet beskyttelsesbøylen på (ideen fikk jeg av en på youtube) så selv etter det må man huske at man har selve huset til optikken som er hva... 3mm tjukt? Den vil fortsatt tåle juling.

 

Dere som har erfaring med eotech. Virker retikkelet skarpt eller litt uklart? Leser at dette er litt individuelt.

 

Den vil virke uskarp hvis det er mørkt og du har skrudd belysningen helt til topp. Ellers nei, ikke særlig. Kjøp deg Eotech og prøv selv, tviler på at du blir skuffet.

Link to comment
Share on other sites

Uskarpt er det ikke, men mitt ser litt ut som om retikkelet er bygd opp av en haug med nåler eller spiker, hvis du skjønner hva jeg mener. Altså ikke perfekt slik en tegnet strek villle ha vært, men litt hakkete i kantene liksom. Nå har jeg over gjennomsnittlig med synsproblemer da, så det er nok ikke nødvendigvis slik for andre. Uansett, detter null problem, for sirkelen er fortsatt rund og det er prikken i midten også. Bare som sagt litt hakkete i kantene.

 

Hvis du justerer lysstyrken alt for høyt i forhold til lyset rundt deg blir det selvsagt litt uskarpt, men det er heldigvis ganske enkelt å gjøre noe med. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I forhold til det med skarp eller uklart retikkel på Eotech: Jeg har som sagt en Eotech 512. Jeg har en god del øyeproblemer, og Eotechen funker finfint den, men jeg opplever retikkelet som lagd av nåler, altså litt hakkete i kantene. Dette påvirker ikke bruken, men er jo litt irriterende.

 

Jeg har nettopp gått til innkjøp av en Aimpoint Micro H-1 med 4 moa dot i tillegg, tenkte jeg skulle bruke den på en veldig lett salongrifle jeg venter på, eventuelt teste den på hagla. Jeg hadde inntrykk av at det var Eotech hvor det var forskjellige oppfatninger av retikkelet, og at det på Aimpoint var en fin og rund rød brikk for alle. Vel, nå har jeg sammenlignet de, og det er ikke tvil for min del ihvertfall: Eotech er MYE bedre. Ikke bare på retikkel, men faktisk på alt unntatt vekt og størrelse. Den er faktisk såpass mye bedre at jeg vurderer å sende tilbake Aimpointen og bruke Eotechen isteden, selv om jeg ville ha et lite sikte.

 

Er det noen som vet hva den letteste modellen til Eotech veier?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har rett der. Jeg finner 8 ounces eller ca. 224 gram oppgitt for XPS2.

 

Lurer veldig på om jeg skal beholde Aimpointen eller ikke. Jeg føler at den ikke er i nærheten av Eotechen, men den veier halvparten og er en god del mindre. Skal ikke være lett alltid.

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål, jeg har aldri brukt den i regnvær. Prøvde nettopp nå i dusjen, og det var overlegen seier til Eotech. Aimpointen blir forstyrret av tunge dråper som treffer glasset ihvertfall, mens Eotechen gir så langt jeg kan se akkurat likt bilde både med dusjen på full guffe og i oppholdsvær. Enda et punkt i favør Eotech for min del. Hvis de bare kunne lage en micro variant nå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...