Jump to content

Ruger Mini 14 serie 187xxx, original pipe?


hk75

Recommended Posts

Har overtatt en mini 14 rancher av 187xxx serien, og lurer på om løpet er originalt eller erstatning.

 

Sammenligner man med bilder på ruger sin hjemmeside så ligner pipens utforming mer på tactical versjonen enn på rancheren hva gjelder innsnevring etter gassblokken. I sammenføyningen mellom øvre og nedre del av gassblokk (der hvor skruene er) er der et gap mellom disse på ca 0,5-1mm.

 

Der er ingen sikter på riflen pr i dag, løpet er så godt som jeg kan måle 16" og der er påmontert en flammedemper/komp.

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg får tatt noe bilde i kveld eller i helgen av området rundt gassblokken.

 

Riflen er en rancher og har dette påskrevet låskassens bakre kant. Den har ferdige gjenger for å bruk av ruger sine originale kikkertmontasjer.

 

Riflen er overtatt av en som i sin tid kjøpte denne brukt fra vedkommende som en gang drev våpenforretning i Haugesund. Må ha vært en gang rundt 1995-1998.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt meg en runde på internett i dag etter jobb og leitet etter bilder på eldre modeller. Ser at løpstypen som jeg har er identisk med disse, samt at glipen på gassblokk er like dann/skjemmende.

 

Til deg "egon olsen" så var det for meg et naturlig svar på "jonass" sitt spørsmål. Som du sikkert i all din fantastiske viten er klar over så ble eldre minier levert med utkast som sendte tomhylsene rett opp og ikke til siden. Disse ble gjerne ombygd til sideutkast om man skulle montere en kikkert på den. At jeg og Jonass ikke gikk på nett og sjekket opp med en gang at dette gjaldt andre serier og ikke for 187 må bare beklages. Håper ikke tråden var til altfor stort bryderi for Dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener ennå, en sånn sideutkast ombyggning er jeg oppriktig interesert i å se.

 

Dette hadde løst seg lett om du hadde postet et bilde, gjerne av skjemmende gliper, sideutkast ombyggninger og fabrikkgjengede låskasser!

Link to comment
Share on other sites

Men nå er detslik at jeg nesten må kreve bilder av montasjen og hullene, har selv en 182 som d fulgte med en side klapp sidemontasje som ikke er bra, denne er gjenget i låskassen, men er ute etter bedre løsning, utkaster problemet fikser man med bolt fra 580 serie har jeg forstått.

 

Har selv tatt med en picatinny skinne til tikka t3 fra en forhandler for å sjekke litt ang muligheter for evt og sveise denne på låskassen, men gadd ikke da min kaster ca rett opp.

 

Og dette med at jeg ikke får picatinny på en enkel måte på rifla gjør meg søvnløs, så minin blir stilt i skapet og kalashen blir heller brukt;-)

Link to comment
Share on other sites

Jonass. Det er akkurat samme fester/spor som er på alle minier av rancher utgaven og som du finner på blant annet super redhawken deres. Der er ingenting spesielt med dette.

 

Når det gjelder topp til side utkast så kan man, om man har lite å gjøre på om dagene, kverulere på hvor vidt den mest riktige omtalen av dette er ombygging/utskifting/endring/etc. Om man skal skrive fabrikkgjenget låskasse/integrert kikkertfeste/etc kan man sitte på gutterommet og fundere over. På den annen side, egon, så kan du jo gjerne opplyse meg om de riktige benevnelsene som skal nyttes.

Link to comment
Share on other sites

Handler ikke om å være hårsår, heller din nedlatende måte å svare på. Skal vesentlig mer til for å vippe meg av pinnen. Kjekkeste jeg vet er når slike dukker opp og jeg kan få dem til å falle for sin egen væremåte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for greit svar Egon :) . Dette var nyttig i for meg som ikke er altfor beleven innenfor rifle. Maks 10% av min skytetid inneholder rifle dessverre, hvor av mesteparten er med en gammel dame fra krigens dager.

 

Under er 2 bilder av gassblokken. Som du kan se av det ene i hvert fall, så er det for meg god klaring i "skjøten" mellom øvre og nedre del. Derfor lurer jeg på om det kan være satt i ny pipe som har større diameter enn hva som kan ha vært der. Beklager dårlig bildekvalitet, men ble tatt med mobilen i dårlig belysning.

 

Bilde0397.jpg

Bilde0398.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det der en ranch med blyantløp, har samme åpning på gassblokka på min. Få på en accustrut og rifla blir god den. Om jeg er i skikkelig god form endag jeg skyter med min så samler jeg ca 50 mm på hundremetern. Hadde jeg hatt bedre sikter tror jeg den hadde samlet enda bedre

Link to comment
Share on other sites

Har ingen anelse på om den er etterblånert Egon. Jeg er eier nr 3 (så lang jeg er informert har der vært kun 2 før meg), og forrige eier gjorde ingenting med den. Det som er gjort av arbeid/endring er foretatt en gang før siste kvartal av 90 tallet. Montasjen for å feste 2 fot på den er det jeg som har satt på. Hvis du driver med dynamisk, så kan du se over den i Kongsberg om 2 uker.

 

Accustrut har jeg sett på nett skal være en god ting, men så langt jeg har funnet ut fra nettsiden til dem som lager disse at de kun selger dette innenfor USA. Har ikke klart å finne noen andre på nett som kan/vil levere dette. Vil denne komme i konflikt med festet som jeg allerede har på riflen for å sette 2 foten fast på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...