Jump to content

Parafin til ovn


villmannen

Recommended Posts

Jet A1 er parafin, men underlagt strengere kvalitetskontroll for bruk i fly. Det gir dermed ingen forskjell å fyre med jetfuel i forhold til fyringsparafin.

Lampeolje er en variant av parafin, veldig ren, brenner uten sot, men består av rettkjedete hydrokarboner og ingen aromater, noe som gir lavere damptrykk og dermed er vanskeligere å få fyr på. Fyrer du med parafin i en ovn som er beregnet for lampeolje, vil det ikke medføre andre endringer (i ugangspunktet) enn at det vil sote mer og du må rense veke/pute/potte oftere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis parafinovnen står kaldt ( f.eks i en hytte ) vil lampeolje fungere dårlig da denne inneholder voks som kan tette rørene i kuldegrader, da blir det vanskelig å få fyr. Tennveske er bra ren parafin som mange bruker på primuser og andre brennere.

Som jeg prøvde å si over, er lampeolje et renere produkt enn parafin. Både lampeolje og parafin vil parafinere (vokse seg) i streng kulde. Om vinteren tilsettes parafin i diesel for å hindre at dieselen går over i fast form. De fleste primuser er konstruert for å brenne parafin i en eller annen form, bruk gjerne Jetfuel eller tennvæske, men du betaler altså en mye høyere pris uten å få bedre egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nei, flybensin bør du ikke bruke!

Men, som El Gringo skriver, så kan du godt bruke "Jet A-1" hvis dette er noe du har tilgang til.

Godt poeng! Flybensin er jo som navnet tilsier bensin, den kalles også AVGAS og har et oktantall på over 100. Det ville sikkert bli mer enn hett nok å bruke den i parafinovnen. Det finnes nok tryggere måter å havne i avisen på...
Link to comment
Share on other sites

El Gringo skrev :

Skulle ønske jeg hadde tilgang på sånt snadder.

Funker glimrende i både vekebrennere, pottebrennere og primuser.

 

Akkurat hvor er det du bor, El Gringo ?

Jeg har omtrent 30 liter med Jet A-1 som vi måtte drenere fra tankanlegget på jobben nylig, pga for mye vann. Du kan godt få ei 20-liters kanne. 10 liter holder i mange år for meg. ( For mye vann betyr bare at testfilteret viste ANTYDNING til misfarging. Siden det er drivstoff til helikopter så tolereres det ikke.)

Link to comment
Share on other sites

El Gringo skrev :
Skulle ønske jeg hadde tilgang på sånt snadder.

Funker glimrende i både vekebrennere, pottebrennere og primuser.

 

Akkurat hvor er det du bor, El Gringo ?

Jeg har omtrent 30 liter med Jet A-1 som vi måtte drenere fra tankanlegget på jobben nylig, pga for mye vann. Du kan godt få ei 20-liters kanne. 10 liter holder i mange år for meg. ( For mye vann betyr bare at testfilteret viste ANTYDNING til misfarging. Siden det er drivstoff til helikopter så tolereres det ikke.)

Bor i Narvik.

Hadde vært greit med noen liter til varmeapparatet i båten. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...