Jump to content

Halvauto salong


Glenn77

Recommended Posts

Hei dere :D

 

Kjempeflott at det er et slikt forum som man kan dele erfaringer og spørsmål på.

Dette er mitt første innlegg.

Jeg har jaktet enstund på stort og smått, har fra før hagle og 308 rifle.

Hadde også en salongrifle som ble ødelagt, så jeg søkte pånytt, og fikk innvilget søknaden

Når jeg kom til butikken så jeg en halvauto og spurte betjeningen om det var mulig å heller gå for den istedet for en bolt rifle, jeg hadde jo ikke søkt om halvauto, fikk tilsvar at det gikk greit så lenge det var en 22cal.

Det som stod på søknaden var (Innviglet for rifle cal22)

Jeg tok selvfølgelig halvautomaten, men etterpå begynte jeg å tenke på om dette egentlig var lov.

Ringte til politiet for å spørre, men det jeg fikk til svar var at de som hadde med våpen var på ferie til 19 august.

Sitter på jobb nå inatt og lurer på om jeg bare skal dra tilbake og bytte.

Er ganske i villrede

 

Hilsen Glenn

Link to comment
Share on other sites

Det skal jo være avkrysset på søknaden om det er halvautomatisk våpen eller ikke. Hvis det ikke er avkrysset for det, så blir jeg overrasket hvis butikken finner på at det "går greit" så lenge det bare er salongkaliber... De kjenner kanskje "sitt" våpenkontor og vet kanskje av erfaring at det i slike tilfeller går greit å endre søknaden etter at den er innvilget.

 

Men det er i utgangspunktet ikke lov å erverve et halvautomatisk våpen på en innvilget søknad for repeter- eller enkeltskuddsvåpen. Jeg ville 1. tatt med meg våpenet tilbake til butikken så du ikke sitter med et våpen du i realiteten ikke har lov å ha, og 2. ringt våpenkontoret 19. august og spurt pent om de kan endre på ervervstillatelsen. Vil de ikke det, må du levere ny søknad og betale nytt gebyr.

Link to comment
Share on other sites

Edit: jeg var litt sent ute :-)

 

Når du skal kjøpe halvautomatisk rifle eller hagle skal du søke på merke og modell. Dessuten skulle det vært krysset av på skjenaet at du søkte på et halvautomatisk våpen.

Men hvis våpenet du kjøpte, er godkjent til jakt. Regner jeg med at dette hår bra, dersom du tar kontakt 19august, og forklarer saken.

 

Men er har butikken gjort en feil, og solgt deg ett våpen du i utgangspunktet ikke kunne kjøpe. Men som jeg skrev, det er en formalitet som antakelig hår greit "helt på egenhånd" men ta tak i det den 19ende :-)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er relvant for denne tråden. Dvs at det nok er mindre trøbbel å bruke en innvilget halvautosøknad på et repetervåpen, men siden halvauto må spesifiseres så er det ikke like greit andre veien. (Sånn rent formellt, i praksis er det jo ikke noen stor forskjell)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke laget noe stor ståhei ut av dette. Jeg ville ha venta på våpenkortet, og sett hva det stod der. De tar nok kontakt hvis de ønsker å lage mer arbeid for seg selv, men det er nok selger som eventuelt må ta støyten. Hvis det hjelper på nattesøvnen, så kan du jo ta en telefon og forklare saken, når det er folk på kontoret igjen. Kan aldri innbille meg at de lager noe sak av dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen:-)

Tusen takk for svarene!

Jeg dro likegodt til butikken med riflen på ryggen, fortalte hva jeg mente.

Svaret var men....men ja ok du skal få pengene igjen, så får du levere en ny søknad til politiet, fordi vi har allerede levert den der, så vi kan ikke bytte i et annet våpen.

Jeg ble ganske irritert og dro rett på politistasjonen, der møtte jeg en veldig hyggelig betjent, og jeg forklarte va det gjaldt.

Han sa at siden jeg kom nå, og ikke etter at de hadde sett på det var det overhodet ikkeno problem, så han fant fram søknaden, og laget et notat til saksbehandleren om det skulle godkjennes med halvautomat rifle cal22.

Nå gleder jeg meg til å prøve den på skytebanen.

Merket er Savage model 64 cal.22, var forholdsvis billig, og garantert ikke blant de beste, men den duger nok veldig bra til mitt bruk, som er skytetrening på bane, supplering til småviltjakt

Har sittet å lest endel på dette forumet, og funnet masse interessant lesing, blir å anbefale det til de jeg kjenner

 

 

Hilsen Glenn

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen!

Har fått prøvd den nå på bane og skutt inn siktet, fungerer kjempebra, er veldig fornøyd med den og tror jeg fikk mye mere for pengene enn en enkeltskudd.

Men.... Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med at de blir å godta dette, selv om de sa på politiet hær at det går nok greit, og at de skulle legge ved et notat til den som skulle lage våpenkortet om ar jeg hadde fått positivt svar derifra, har forøvrig ikke fått det ennå grunnet ferieavikling hos dem.

Så jeg tenker i verste fall hva skjer, må jeg bare enkelt og greit levere inn denne og få en ny enkeltskudd, nysøknad på halvautomat, eller at de finner ut at jeg ikke er til å stole på og ønsker at jeg må levere samtlige våpen inn eller selge dem, jeg har ei hagle og ei 308 rifle i tillegg.

Det er vel å male veggen svart, men er som sagt litt usikker og da begynner mann automatisk å lure........ikke le av meg nå ok:-)

Link to comment
Share on other sites

Tror du kan ta det heelt med ro, du har vert innom og fikk ok fra en som så på søknaden din og noterte ett vedlegg. Det verste som kan skje er at kontoret er uenig, og da må du legge børsa hos butikken til ny søknad er godkjent. Butikken derimot. ....... Kan regne med å få seg en fortjent skrape.

Link to comment
Share on other sites

Smaken er vel som baken (delt) når det er snakk om forskjellige merker, men jeg har ikke hørt noen meninger om Savage sine rifler, jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min Savage 308 og syns den nye halvautomat Model 64, men en ting er sikkert at uansett hva du har, så finnes det bestandig noe bedre, bare man vil betale for det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...