Jump to content

Magasinproblemer T3


Egil

Recommended Posts

Har ei Tikka T3 i kaliber 6,5x55 med ett 5 skudds (plast) magasin.

Har irritert meg grønn på dette magasinet over lengre tid, og nå skulle jeg prøve å fikse det.

Var på jaktfeltskyting sist helg, og jeg var ikke alene om å eie ei t3 med "magasinproblemer".

 

Problemet er at sluttstykket feier over hylsa uten att denne blir med fram, hylsene reiser seg litt i magasinet.

Har nå fikkla en del med plastkassen, og fått det til å virke etter en del knoting...

 

I magasinbunnen er det en liten tynn plasttapp som fungerer som stopper for nedre del på fjæra, denne er så tynn at den brekker etter ei tids bruk, den tåler ikke rekyl, denne erstatta jeg med en liten karosseriskrue ca 1 cm lang.

Etterpå prøvde jeg med fjæra i alle mulige possisjoner, og fant en vei den fungerte best.

 

Her er noen bilder av hva jeg har gjort.

 

Fler som har sett dette etter at skudd nr 2,3,eller 4 står for tur, første og siste skuddet gikk bestandig greit tidligere.

 

 

image0.jpg

 

Her er bildet av skruen som jeg satte i istedenfor plasttappen neddi.

 

image1.jpg

 

Her ett bilde av hvordan fjæra var montert når den ikke virka bra nok.

 

image2.jpg

 

Her har jeg snudd fjæra med den lengste enden opp i mot hylsefører'n

 

image3.jpg

 

Etter at jeg monterte magasinet på dette viset har det fungert noenlunde greit, så nå får jeg bare se om det holder mål over tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et 3-skudds magasin og opplever akkurat det samme. Først skudd (i kammeret) går selvsagt greit men (særlig) når jeg har det travelt går sklir sluttstykket svært ofte over neste patron. Også når jeg har det mindre travelt, som på skytebanen, skjer dette ofte. Dette er noe skikkelig dritt og jeg har mista dyr på dette. Denne plastikkdritten er jo ikke akkurat billig heller hvis du skal kjøpe det løst.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et 3-skudds magasin og opplever akkurat det samme. Først skudd (i kammeret) går selvsagt greit men (særlig) når jeg har det travelt går sklir sluttstykket svært ofte over neste patron. Også når jeg har det mindre travelt, som på skytebanen, skjer dette ofte. Dette er noe skikkelig dritt og jeg har mista dyr på dette. Denne plastikkdritten er jo ikke akkurat billig heller hvis du skal kjøpe det løst.. :evil:

Sjekk plastiktappen nede i bunnen, sett i skrue om den er borte, prøv å snu på fjæra også, det ordner seg bare en fikkler litt.

Har også mista dyr pga. problemet. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har både 3 og femskudds magasin, femskuddsmagasinet er bare 1 mnd gammelt så det er kanksje derfor at jeg enda ikke har fått feil?

3 skuddsmagasinet har jeg skutt over 1000 skudd med uten at det har feilet! MEN jeg er ekstremt nøye på å "kakke" magasinene i låret for å få alle patronene helt bak i magasinet! Dette er viktig for å unngå problemer med at patronen tilter slik du beskriver. (alle som har vært i militæret husker vel å dunke magasinen i hjelmen?) :D

Men er tappen brukket stiller det seg annerledes, da er din patent et meget godt alternativ i stede for 500 kr for et nytt!!!

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg kakker jo plastboksen når jeg har fylt opp, ikke det at jeg går med hjelm på jakt da, men mot låret eller i handa.

Selv om jeg satte i skruen så bikka skudda ned i bakkant alikevel, men når fjæra blei snudd opp ned, sån at den lengste enden på denne satt opp i den løse bunnen som skyver opp skudda, da virka det mer stabilt.

 

Prata med en som har hatt tre 5 skudds magasin til t3'n, og alle har blitt "bingomagasin", håper det bir produsert et nytt i metall med ei annen fjær snart, for sånt er utrolig irriterende når det gjelder.

 

Bare prøv å fyll opp med 3 skudd, press så ned bakenden på hylsa, da skal den komme opp igjen av seg sjøl når en slipper, men det gjorde det ikke på mitt....

Da kan det fort komme en del gloser som ikke står i ordboka, når en ser viltet fare avsted etter "KLIKK" :shock::oops::evil:

Link to comment
Share on other sites

Største problemet med plastmagasin er om du legg fra deg/oppbevarer magasin med skudd i ,du vil etter en tid få en "bule" på midten av magasinet ....dette vil medføre at skudda vipper opp og du får dårlig entring i kammeret.Jeg har hatt samme problemene med ett magasin , varmet det opp med varmluftpistol (vær forsiktig) la magasinet i press og magasinet fikk tilbake sin opprinnlige form . Oppbevarer nå aldri magasina med skudd i , jeg har aldri siden hatt mateproblem.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Kan melde om mate/magasinproblemer med mitt 3 skudd magasin på T3 rifla.

Ser kjent ut desse bildene der patronene står på høgkant i magasinet, eller så treff patronen rett i magasinveggen, fremme på magasinet.

Snudde fjæren slik som beskrevet her i tråden.Det ble litt bedre men ikke godt nok.Opplever att siste patronen i magasinet går rett i magasin veggen og stopper der.Men jøss,har gått fra 0 mating fra magasin til 2 skudd-stor fremgang.

Har sendt mail til forhandler som skal ta det videre til importør.

Venter i spenning.... :?:roll::cry:

Link to comment
Share on other sites

Fjæra på det magasinet ser litt herpa ut for å si det mildt har hatt problem med matingen selv men det var etter at eg demonterte magasinet og var uforsiktig når eg monterte det sammen igjen men etter å rettet fjærene så ordnet det seg. Har skutt minst 1500 skudd med 5 skudds magasinet uten andre problem. Har et par kjenninger med tikka og 5 skudds magasin som heller ikkje har hatt problemer.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært problemer med noen få m695 også, men det ble løst med å ta ut av treverket under magasinbrønnen....

men for dårlig ja disse tuppervaremagasinene. "Da jeg og bestemor var bare guttungene" , da var målet å lage ting best mulig, idag er det billigst mulig som gjelder......dessverre....

Link to comment
Share on other sites

Det er bra att mesteparten av Tikka eierene ikke har problemer med magasinene sine.

MEN det skal ikke mye til før rakle magasinet kan begynne å trøble. Nå har jeg snudd,strekt og bøyd på magasinfjæren,så nå mater den ok-nesten hver gang.

Det skal være bedre konstruksjon på magasinet, enn att ved normal bruk eller demontering,kan risikerere å få problem med mating.Jeg hadde problemer med mating allerede fra første prøveskyting.Den konstruksjonen er for ustabil-før eller siden kommer det mateproblemer :shock: og det når en minst venter det :shock:

Utenom magasin trøbbel er jeg veldig godt fornøgd med rifla :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Fekk det nye magasinet i posten i dag.En kjenner med en gang av magasinfjøra er mye strammere på dette magasinet enn på det magasinet som fulgte med rifla og som har fått blodtrykket mitt til å stige med minst 2 atacand tabletter :D

Har prøvd å mate gjennom 20 patroner via magasiner,(tok ut tennstiften/fjær av sluttstykke) og den matet som bare det!!!

Er plutselig blitt glad i rifla igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Det som kan skje med t3 magasiner er at plasttappen i bunn, den som skal holde fjæra i stilling, den kan gå av.

Hvis dette skjer blir det mateproblemer, jeg satte i en skrue og ting fungerte etterpå.

 

En annen ting jeg har vert ute for er at magasinet har delt seg i skjøten midt på, dette kan selvsagt elimineres med superlim.

 

noen her må lære seg å lade magasina skikkeleg :lol:

Hvis det er en "helt spessiell" måte en skal lade disse tikka magasina på, vel... da er disse overømfintlige i forrhold til alle andre våpentyper. :twisted:

Mateproblem på t3'n er faktisk ganske vanlig, Har snakket med flere (minst fem tikkaeiere) som har vert ute for samme problem,

så å feie det bort med slurvete lading av magasin er bare tullpreik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...