Jump to content

.375 H.H.


Venture91

Recommended Posts

  • 2 months later...

Det er vanlig at RN kuler må ha litt mer krutt for å få samme hastighet og trykk på grunn av at de tar mindre plass i hylsa. Forutsatt at bæreflate og mantelmateriale er likt.

 

Lyman bruker 73 - 81,5 gn. VV 160 for 300 gn A-frame. Nosler bruker 74,5 - 78,5 gn for sine 300 gn. kuler.

 

Magnumhette.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Ladedata for 270grs finner du i ladeboken 6 . Jeg bruker dem i en 375 Dakota , og er godt fornøyd med resultatet :winke1:

 

Sliter litt med å forstå når mann skal passe seg for å lade andre kuler enn det som står i ladeboken. Flatnesede kuler, hulspiss osv hvordan hvet/kan jeg finne ut om det blir for mye krutt i forhold til hvordan kula ser ut.

Er det bare å starte litt lavt med en annen kule men i samme vekt i forhold til ladeboken for å safe seg tro? Leser jo også at det er farlig å lade for lite krutt å da :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet skal du ikke bruke ladninger for andre kuler ukritisk. Men som regel havner du omtrent i samme leia. Men ikke bruk ladninger for homogene kuler og standard blykuler om hverandre. Det jeg stusser på er at 375 Dakota bruker data for 375 HH...men jeg kjenner jo ikke det kaliberet og det er mulig ladedata og trykkgrenser blir likt?

edit: ellers har jeg data for 300grainern i 375 Ruger, men det blir vel ikke særlig nyttig for deg...

Link to comment
Share on other sites

Svarte, når skal jeg lære meg å lese skikkelig.... :mrgreen:

Ja, det gikk opp et lys nå.... :lol:

 

 

Men du, ser du har hvert på jakt i Afrika. Du har ikke hørt eller veit av noen som kan ha ladedata eller erfaring på denne Hornady DGX kula.

Hva ville du evt ha anbefalt i Afrika hvis det blir jakt på orryx e.l???

Link to comment
Share on other sites

Kuleform er vel ikke spesielt kritisk i forhold til startladning. Om en tar en titt i Hornady sin ladebok ser en at de har droppet å gi ladedata for hver enkelt kule. De oppgir i stedet data for en gruppe kuler med samme eller tilnærmet samme vekt. Kun COL blir oppgitt for hver kule.

 

For sine 4 forskjellige300 gr kuler i .375 H&H finnes det altså en ladetabell. Dessverre er det

kun data for N 140 av europeiske krutt. Startladning med dette kruttet er 57,7 gr og max er oppgitt til 70,3 gr.

 

For sine 8 forskjellige kuler med vekt på 150 til 155 gr finnes det tilsvarende en tabell for disse i . 308 Win. Osv...

 

Oppgitte startladninger er altså trygge med alle de forskjellige kuler innen samme vektgruppe. Det er da opp til hver enkelt å vurdere hvor høyt man skal gå opp mot max ved underveis å vurdere trykktegn, måle hastighet osv.

 

Poenget er at de forskjellige våpen tolererer forskjellig kruttmengde og dette er det opp til hver enkelt å finne ut av. Derfor skal man aldri ukritisk gå på en eller annen "godladning" til noen andre.

Link to comment
Share on other sites

Har desverre intet for dgx kula, men robsoft har en ladning på 69 grain N150 for 300 grains roundnose

(nr. 3 ovenfra)

 

http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladd ... H%20Magnum" target="_blank

 

Skal dobbeltsjekke hva jeg bruker i 375 Ruger, men jeg tror 69 grain i hollanden skulle passe.

Forskjellen på disse to kulene er jo minimal. Mulig mantelen er noe tykkere på dgx og at du derfor bør droppe ladninga et grain eller to.

 

edit: oryx er hardskutt, men ei hvilken som helst kvalitetskule i 375HH vil legge den flat. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hva har du brukt den kula til? Jakt, trening?

Hvordan er sammlingene?

Restvekt?

Er du fornøyd med den?

 

Jeg har brukt akkurat denne kombinasjonen ved flere anledninger. Kulen kan nok ikke kalles en kvalitetskule, men den gjør nytten. Restvekt blir det som regel lite av, mens presisjonen er rimelig god.

Jeg satte en i skulderknokkelen på en Giraff. Den knuste hele knokkelen, men penetrerte ikke "motorrommet". Restvekt ble lik null. Avstand 80meter. Giraffen fikk to til.

En annen gang skjøt jeg gjennom et kratt mot en ung Elandokse. Kulen splintret seg og Elanden ble truffet av 6 kulefragmenter i ulike størrelser, nesten som buckshot. Det felte Elanden. Avstand 50 meter.

Disse eksemplene er nok litt i ytterkant, men en kvalitetskule ville nok klart seg bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...