Jump to content

Svakheter med Swarovski Z6i 1.7-10x42?


Peddyslate

Recommended Posts

Så dette er altså siktet jeg har bestemt meg for. Formatet er jeg bestemt på, vekt og allsidighet teller tungt.

 

Det jeg vil vite er om det er noen sikter i dette formater som skiller seg spesielt positit ut, eller om Z6en har noen nevneverdige svakheter? På Pedersens Vaabenlager sa den ene børsemakeren at hans favoritt er Swarovski, og jeg kan ikke si at nettsurfinga mi er grunnlag nok til å overprøve hans påstand. Lenge var Leica Magnus i samme format aktuell, men den veier for mye. Jeg er ingen gramjeger, men børsa den skal sitte på (M03 .308) er tung nok fra før av, og jeg kapper den for å få ned vekta i tillegg til at jeg kikker etter en lettere stokk.

 

Såh... Innspill på kikkertsiktet?

 

EDIT: SSSSwarovski, ikke "Z"*

EDIT2: Takk skal du ha, amatør!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg ikke liker er mangelen på med forstørrende retikkel som jeg foretrekker, selv om det ikke betyr så mye til vanlig bruk. Det har Zeiss Victory 2,5-10 X 42. Uten å huske tallene er disse lignende tror jeg. Denne modellen er utgått ser det ut til, da gjelder ev. rester hos forhandlere, og brukt. Syns denne er "pen"

Link to comment
Share on other sites

Til kortere hold og dårlig lys snakker vi stort sett om vilt som en CZ527 tjenestegjør for. Nå sitter det en billig Nikon på den, men det skal komme noe medforstørrende oppå den. Dette blir for ikke altfor krevende lysforhold, og fra femti meter og ut skulle jeg mene. Villrein, gås og sånt. Dessuten tenkte jeg å gå for retikkelen med den opplyste ringen og - just in case.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Tror ikke du gjør noe dumt med Swaroen, selv om jeg ikke liker den av mer uvesentlige grunner. Leupold har noen fine lette modeller, men ikke samme optikk, og overpriset syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Føles litt fjollete å gå etter utseendet når jeg skal bla opp så mye. Dessuten så gir rødpunkt en psykologisk sikkerhet som jeg liker godt. Nå er dette og en helt annen liga enn alt jeg har prøvd før, men jeg har opplevd at et sort trådkors forsvinner mot ei bakgrunn av sorte kvister og sånt (Joda. Bakgrunna var ellers trygg den, men kunne ikke skyte fordi jeg ikke fant korset i tide..)

 

Og dessuten - om man har begynt på løpet med syntetstokk, så har man jo allerede gitt opp den klassiske looken. Om jeg en dag skaffer helstokk, derimot...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt min Z6i i 4 år nå og synes siktet er veldig bra, men synes jo det er en smule overpriset i forhold til andre sikter jeg har og har hatt. Jeg synes fortsatt at et "rødpunkt" skal være rødt og ikke gult slik det er på Z6i'en. At utseende er litt annerledes gjør meg ingen ting. Da måtte jeg i så fall hatt god gammeldags trestokk og "svart" pipe for å beholde klassisk utseende. Jeg har hverken trestokk, stål som ruster eller kikkert som ser 30 år gammel ut. Fungerer akkurat like bra og er i mine øyne like pent selv om det synes at alt er laget på 2000 tallet.

 

Siktet har fordeler i enkelte sammenhenger som også er ulemper i andre sammenhenger. Nattmodus og dagmodus er jo veldig fint, helt til du sitter i mørket og klarer å skru på dagmodus om natta. Da mister du nattsynet på ene øyet noen minutter. I sterkt motlys på dagen er ikke retikkelet lenger svart, men nesten gullfarget. Dette liker jeg ikke. I sterkt motlys må lyset settes nesten på maks lysstyrke, da blir lysprikken nesten oval og ikke helt rund slik den burde vært.

 

Nå har jeg vært uhyggelig kritisk og egentlig er det hele ikke noe stort problem. Siktet har utrolig mange gode egenskaper og jeg bytter det nok aldri ut. Jeg har dog kjøpt både Zeiss og Leica de to siste årene og har gode erfaringer med de også. Optisk er ikke mine øyne i stand til å se forskjellene. Betjeningsmessig på lys, zoomring, klikk osv. synes jeg Z6i er overlegen de andre. Spesielt Leicaen føles tung på zoomringen i 25 minus med hansker på. Alle siktene er likevel så bra at det kanskje til syvende og sist blir utseende som teller likevel, og hvilken forhandler som gir best rabatt da. Når jeg kjøpte min Swaro var det ingen andre på markedet i 6x zoom. I dag er det jo flere å velge i, men tror jeg ville gjort samme valg i dag når alle fordeler og ulemper er tatt i betraktning. Leica og Zeiss som jeg har kan godt tenkes blir byttet ut på sikt, men Z6i'en blir nok i mitt eie i mange år til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...