Jump to content

Registreringsplikt?


firehundre

Recommended Posts

Hei.

 

Har en gammel winchester western cooey limited, model 840 som jeg har arvet av min far.

 

Det jeg lure på er om dette våpenet må registreres å evt, hva må til for å få det registrert må jeg være medlem i skyteklubb ?

 

Har jeg i hele tatt lov til å eie det ??

Link to comment
Share on other sites

1: Svartkruttvåpen produsert før 1890 er fritatt for registrering.

2: For å eie våpen må du enten jakte eller være medlem i et forbund som bedriver skyting med det aktuelle våpenet.

 

Jeg kjenner ikke modellen du prater om. Hva slags årsmodell er det?

Link to comment
Share on other sites

Om du var gammel nok til å eie hagla 1. oktober 1990 trenger du ikke å gjøre noe mer. Om du ikke var det må den registreres og da må du enten ha jegerprøven, stå i jegerregisteret eller være medlem i lag/ klubb som har hagleskyting på programmet.

 

Forøvrig skal det iverksettes registreringsplikt på alle hagler. Om du registrer nå (og lovlig kunne eie hagla før 1/10 1990) skal du slippe å få den innført i "garderoben".

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor gammel den er, men i følge wikipedia ble de produsert mellom 1967-1979.

 

 

1 oktober 1990 var jeg fire år :)

 

så da må jeg vel evt melde meg inn i skyteklubb da for å få den registrert.

 

 

synd det skal være så vanskelig å ha loven på sin side :(

Link to comment
Share on other sites

Det finnes verre eksempler på at loven gjør det vanskelig for folk.

I Norge må man ha et behov for å eie våpen.

Dette kan man selvfølgelig (fortsette å) diskutere opp og ned,

men inntil noe revolusjonerende skjer så er det sånn det er.

Ta jegerprøven, eller meld deg inn i NJFF, så får du både grunnlag for erverv og mange nye venner. :D

Link to comment
Share on other sites

Det et rom i våpenloven/forskriften de å overta inntill tre langvåpen som arv, "afekajonsverdi" uten å måtte ha jegerprøve. For håndvåpen gjelder andre regler. Dersom det er en pumpe/magasinhagle, skulle den ha vært registrert. Og du kan få problemer med å overta den.

Link to comment
Share on other sites

Magasinhagler (herunder pumpehagler) ble registreringspliktige ved lov 23. juni 1978. Fristen for innlevering/registrering var 1. januar 1981, så ingen pumpehagle kan ha vært lovlig uregistrert etter den datoen.

 

Se forrige forskrift, Del VIII. Overgangsbestemmelser (lov 23. juni 1978 del II), punkt 2 & 3.

 

http://lindholtdata.no/lvs/VaapenForsk.aspx )

 

 

I følge runskrivet (side 45) mener POD at illegale våpen ikke lenger bør tillates.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...