Jump to content

Mye sot på hylsene


mbjerkenaas

Recommended Posts

Heisann! I dag fyrte jeg for første gang av egenprodusert ammunisjon. Alt gikk for så vidt fint, men jeg reagerte på at det var veldig mye sot på hylsene. Kan noen hjelpe meg å finne årsaken?

 

Kaliber: 30-06

Prosjektil: Hornady BTSP 165grs

Krutt: Vihtavuori N-160

Hylse: Norma engangsskutt halspresset

 

Takk for hjelpen!

 

-mbjerkenaas

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet på 50.4 grs. Det var det Hornady sin ladedata startet på, men var langt unna oppgitt hastighet, så jeg skal lade noen nye med litt mer krutt.

C.O.L. 3.210''

 

Hmm... Jeg kan jo lade et par harde ladninger også til neste gang jeg skal på banen, Wolverine67, og se om det blir noen endring :)

Link to comment
Share on other sites

Jobb deg oppover skalaen med 0,5 grains om gangen. Men ikke over max. Slutter det og sote er problemet løst. Slutter det ikke og sote kan det være mandrellen som er for stor og må slipes forsiktig ned. Hvordan oppfører fabrikkammo seg i våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkammo går veldig fint.

Merker også en betydelig mindre rekyl på mine egenladde kontra fabrikk.

 

Jeg skal som sagt fortsette å øke og se om problemet forsvinner, men på hastigheten jeg ønsker å oppnå vil det nok sote. Jeg får heller bare ta til takke med å vaske hylser til jeg er tom for krutt og evt. prøver et annet merke :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, ikke rart at det soter,...50,4 er for lite.

Jeg ladet 165grs Sierra GK og 165grs Nosler PT med 58.6grs N-160 - (nå bruker jeg N-150 i denne kulevekta).- Dette er en trygg og sikker lading i min rifle,.. du må selvsagt være forsiktig, men du har mye å gå på hær.

Orker ikke regne om din COL fra tommer,... jeg har 82,5mm.

 

Lykke til

bobby

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...