Jump to content

Tom for klikk på kikkerten ved 30 meter


stich_it

Recommended Posts

Jaja, skulle gjøre ett amatørmessig forsøk på innskyting av rugeren i helga.

Hadde ca 30 meters hold.

 

Kulene gikk noe høyt og jeg skrudde ned. Tilslutt var det ikke flere klikk igjen, men da gikk den sånn nogenlunde på 10'ern.

Men så blir spørsmålet. Hvordan blir dette på lengre hold? Hvor er krysningspunktet balistisk sett?

Tror ikke jeg kan få lavere fester til kikkerten...

 

Noen som forstår hva jeg prøver å forklarer?

Link to comment
Share on other sites

Rundomkring 30m er det høyeste punktet for kula. At du i senter der og ikke flere klikk ned, betyr nok da at du har maksimalt med klikk ut mot de ambisiøse hold + kan skyte i senter med kikkerten på nærmere enn 30m (dersom den går i fokus..). Men litt avhengig av kikkerten, så kan det være ugunstig å ligge heeelt til bunns på justeringen.

 

Høyden på montasjen er ikke det avgjørende, men "tilten". Altså vinkelen man setter kikkerten i forhold til børsa.

Link to comment
Share on other sites

Du ligger vel i grenseland, uansett litt ugunstig å ligge helt utkanten av justeringsområdet til kikkerten.

Du er sikker på at du har rett montasje? Du skriver ikke noe om hvilken modell/kaliber du har, men siden du

snakker om korte avstander, så tipper jeg på .22lr, 10/22??

 

Her kan du leke deg litt for å få inntrykk av kulebanen ved forskjellige innskytingsavstander.

http://norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/

 

Ser innlegget er postet undr salongen, så da er det nok .22lr ja :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei for å basere meg på egen erfaring...jeg presterte faktisk å sette kikkerten 90 grader feil å satt å justerte på feil turret hele tiden :o kan det være du har gjort noe tilsvarende ? jeg har selv leupold QR ringer å jeg har mye å gå på i alle retninger :)

Link to comment
Share on other sites

hehe, nei har nok ikke gjort det.

jeg holdt på å gjøre det, men siden jeg har tre justeringsturrets (red dot, høyde og høyre venstre), fikk jeg ikke festet kikkerten skikelig på skinna da :P

 

har shimsa opp litt i bakkant og har planer om å få dradd meg ut på tur i ferien nå for å teste justeringene.

Link to comment
Share on other sites

De få gangene jeg har jakta med .22 har jeg faktisk skutt inn på 30meter.

Litt avhengig av ammo og montasjehøyde skal du være rett på igjen ettellerannet sted rundt 60-70meter, det stemte i hvert fall siste gang jeg skøyt inn brno'en for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Rundtomkring 30m er som regel toppen av "kurven" og derfor mest ugunstig skyteavstand (synes jeg da), men det avhenger som som du sier av montasjen.

 

Shimsing i ringene synes jeg personlig er en dårlig løsning, følte meg skitten etter å ha gjort det på luftgeværet på hytta ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...