Jump to content

Første kniver fra fersking


Vian

Recommended Posts

Hello knife people.

 

Etter å ha lest litt her inne fikk jeg ånden over meg, og bestemte meg for å prøve å lage noen kniver. Må få rette takk til blant annet Haretex som laget en finfin tråd om "neverkniven", og alle andre som har inspirert med fine kniver.

 

Startet med å prøve meg på noen billigblad importert fra USA. Da jeg oppdaget at det gikk helt greit, sendte jeg en større bestilling til Brisa i Finland, samt kjøpte lær fra skinnlåven.

 

Her er første kniv; Enzo Trapper med skaft i grønn canvas micarta. Sliren laget jeg i 3,0-3,5mm skulderparti fra okse. Noen som kan gi meg en forklaring på hvordan dette læret skiller seg fra "rårandslær"? Ser at rårandslær er det som ofte brukes til knivslirer i Norge. Valgte denne typen lær på tips fra Ian Atkinson(google).

 

4.jpg

 

4.jpg

 

4.jpg

 

4.jpg

 

Kniv #2; også en Enzo Trapper, med skaft i sort canvas micarta. Har ennå ikke bestemt meg for hvordan jeg skal lage sliren. Er helt nybegynner hva gjelder lærarbeid, så det tar litt tid å finne ut av hvordan jeg ønsker å gjøre ting.

 

4.jpg

 

4.jpg

 

4.jpg

 

4.jpg

 

Dette gav absolutt mersmak! Neste prosjekt blir en Kankaanpaa stikktange.

 

Tar gjerne imot tips og konstruktiv kritikk, og ha en ellers fin sommer :)

Link to comment
Share on other sites

Vell... Hva skal man si?

 

Noen gjør sin entre her med å famlende spørre om hvem er best av T3 og Tikka.

Du gjør det f..n meg med å presentere eyecandy av noen kniver..

Velkommen skal du faen meg være :wink:

Du kan definitivt bidra mye her.. :D

 

Kniv nr.2 er rett og slett vakker i sin enkelthet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser jo kjempeflott ut. Veldig bra bilder også.

Ny i knivlaging, men jeg antar du har drevet endel med håndverk før?

Jeg tror ikke jeg har brukt akkurat denne lærtypen som du beskriver her, men rårandslær er noe annerledes enn det andre jeg har vært borte i. Rårandslæret jeg har brukt har vært omlag 2mm tykt. Det er tre lag, hvor det er lær på hver side, med et hvitt mellomsjikt jeg ikke vet hva er. Dette blir veldig hardt når det er tørt, men fukter en det så blir det mer eller mindre plastisk. Jeg føler dette har en mer solid kjerne som tåler å stramme til stingene mer enn på annet lær. Men på den måten som du syr sliren på, så tviler jeg på at det er nødvendig.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Trivelig med så fine tilbakemeldinger!

 

Takk for svar ang. lær, Berserk. Jeg strammer stingene omtrent så hardt som jeg klarer, uten at det er noe som helst problem for læret. Skjønner at en hardere kjerne kan være viktig om stingene skal gå bare gjennom deler av læret. Får vel bare kjøpe litt rårandslær med neste knivbestilling, så ser jeg vel fort hva som skiller.

 

Hva angår kjøp av kniver er det bare å sende PM. Blir vel nødt til å kvitte meg med noen etterhvert om jeg skal ha råd til å lage fler :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette ser da riktig så bra ut :D

Helt fersk er du vel ikke, eller? Det ser ihvertfall ut til å være kvalitetsarbeid over knivene.

Det ser ut som du kan ett og annet om foto også. Det er bare å gi tips ang. foto her på forumet, det tror jeg flere her kunne trengt en liten kursing i.

 

 

Velkommen skal du vere :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Veldig pent arbeid. Om du er helt nybegynner (noe jeg tviler litt på, noe håndverk har du nok bedrevet?) så har du ett unikt talent!

 

Rårandslær har - som navnet sier - en rand midt i som er rå. Altså ikke garvet helt igjennom. Denne randen fører til at læret blir hardere når det har tørket. Det medfører også at det krymper mer under tørking.

Anbefales på grunn av hardheten etter tørking.

Jeg bruker mest tysk rårandslær, tykkelse litt forskjellig da jeg ofte sliper det ned litt. De svenske hornkniv makerne bruker ofte lapplær, som er enda hardere.

 

Veldig bra, ser fram til å se flere kniver fra den kanten.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...