Jump to content

Råd til nytt Krag-prosjekt


Torf

Recommended Posts

Jeg har eid og skutt med det meste av rifler unntatt Krag. Det er egentlig en majestetsfornærmelse i tillegg til at et par av mine for lengst avdøde klubbkamerater er mesterskytterne Otto M. Olsen og Ole Lilloe-Olsen. De satte alle sine rekorder med Krag. Otto har flest gullmedaljer i sommer-OL av alle norske olympiere. Nr.2 på lista av sommer-OL medaljører er Ole Lilloe-Olsen.

 

Salige Lilloe-Olsen satte i 1934 en fantastisk rekord på Løpende Hjort dobbeltskudd med 91 poeng av 100 med en Krag med åpne sikter. Siden skiva på løpende elg er skalert etter hjorteskiva, som er uforandret siden 1880-tallet, kan vi sammenlikne Lilloe-Olsens serie direkte med dagens elgbaneskyttere. 5-er på hjort er innerfemmer på elg. 4-er på hjort er ytterfemmer. 3-er på hjort er 4-er på elg. Lilloe-Olsens serie på dobbeltskudd er (10 sprang, 2 skudd pr sprang på en bane tilsvarende dagens løpende elgbaner): 5/5, 4/5, 5/5, 3/5, 4/5, 4/5, 5/5, 3/4, 5/5 og 4/5. Som sagt, 91 poeng. Oversatt til løpende elg blir dette fantastiske 98 av 100 poeng!! Med Krag og åpne sikter!! Hvor mange av dagens elgbaneskyttere skyter skyter 98 poeng på dobbeltskudd elg med Sauer og 16x Schmidt&Bender med øyedot? Garantert ikke mange.

 

Så til saken. Jeg skal ha Krag til løpende hjort/elg. Det eneste som er fastsatt er at jeg skal ha kikkert litt offset til venstre montert på en stålbase tilsvarende basen til Schous diopter. Da får jeg fritt hylseutkast og med ei Garand kinnpute slipper jeg å flytte ansiktet under ladegrep.

 

Det jeg lurer mest på er hva slags kasse jeg skal bygge på. Jeg har tilgang til en nesten ubrukt nummerlik Steyr 1897, tilsvarende sen produksjon KV M94 og tidlig KV M1912 med nedbøyd hevarm. Alle er teknisk i tilsvarende nystand.

 

Så kjære Kragskyttere, hvilken kasse skal jeg starte med?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...