Jump to content

justere avtrekk


finnbear6.5x55

Recommended Posts

Hei. Jeg har en 30 år gammel sako finnbear (l61) som jeg synes avtrekket er noe hardt på, noe som av og til fører til at jeg rykker tillitt når jeg skaltrekke av pga tar hardt i på avtrekkeren. Er det noen som hvet om avtrekket lar seg justere på denne gamle rifla?

Spør kanskje dumt, men jeg er ingen erfaren våpenmann, så da søker jeg svar hos dere som veit bedre enn meg ;)

Link to comment
Share on other sites

1000 kr for å skru på en skrue :shock:

Det må vel kalles tyveri på høylys dag :roll:

 

Hvem har sagt noe om å justere en skrue :roll:

En slik jobb går ut på at man filer avtrekket til det er perfekt, dette tar som regel litt tid da man må prøve seg frem, så dette var en brukbar pris for en slik jobb syns nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Du kjenner tydeligvis ikke til Sako avtrekk, disse er som regel topp, og det er ikke snakk om filing her. Det er en rense sak, og justering av et par skruer av en kyndig person.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du leter litt på nettet er det ikke usannsynlig at du finner det originale instruksjonsheftet som var med Sakoen din da den ble kjøpt. Der står det inngående beskrevet hvordan du enkelt kan gjøre denne jobben sikkert selv. Jeg mener å huske at det er to forskjellige skruer med låsemutter som du justerer avtrekket med. Ta en kikk på Sakos nettsider og se hva du kan finne der.

Link to comment
Share on other sites

Skader ikke å tenke seg om før man poster potensielle farlige råd ;)

Om man spør om hvordan man kan få et lettere avtrekk betyr det gjerne at man ikke er kyndig, det å begynne å skru på noe som kan gi såpass tragiske konsekvenser uten å vite hva man gjør, eller for å lære underveis er ikke spesielt lurt. Og enda mindre lurt er det å fremstille dette som noe som enhver både skal og bør gjøre selv.

Det å rense avtrekket som Poatcher skriver her er helt udramatisk og vil vil kansje hjelpe en del, det bør uansett gjøres om rifla er 30 år. Resten ville jeg overlatt til en kompetent person/børsemaker, det er neppe noe mere en noen få minutters jobb, men da vet man også i ettertid at det er til å stole på, og det koster neppe mere en 20 jaktpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Det er 100% korrekt. Likevel har Dadden rett ang. dette avtrekket, det er to skruer, en for tyngde, og en til avtrekkstopp, Dette er lett å gjøre selv med manualen til hjelp. Rens bør være en jevnlig rutine. Uansett med den minste tvil, gjør som FN sier.

Link to comment
Share on other sites

Enig, det er ikke noe nederlag å sette bort slikt. Jeg ville neppe gjort det, men så skrur jeg på alt jeg har enten det trengs eller ikke :lol:

 

Feiljustert avtrekk kan gi ekle problemer. Jeg klarte å tune CZ'en min litt for trangt en gang, og når en kamerat skøyt med den fikk han ikke avtrekk. Instinktivt satt han på sikring før han gav den fra seg for sjekk, og da gikk skuddet! Han var lite imponert, og det hadde han all grunn til å være. Det er ikke morsomt når børsa gjør ting som dette, og jeg var temmelig flau over min egen jobb da.

Link to comment
Share on other sites

Det er beskrevet i manualen til rifla hvordan du justerer avtrekket. Det er rett og slett kun en skrue som må justeres - den øverste. Sako anbefaler ikke avtrekksvekt under 1,5 kilo på disse. Manualen finnes på Sako sine sider. Ellers er dette normalt svært gode avtrekk uten kryp.

Link to comment
Share on other sites

Hvem har sagt noe om å justere en skrue

En slik jobb går ut på at man filer avtrekket til det er perfekt, dette tar som regel litt tid da man må prøve seg frem, så dette var en brukbar pris for en slik jobb syns nå jeg.

Slik du presenterte innlegget gikk jeg ut i fra at du hadde fått justert en gammel Sako og ikke en gammel Mauser :wink: Avtrekk er ikke nødvendigvis likt bygd :wink:

 

Gamle Sakoavtrekk blir ofte ustabil rundt 700-900 g. Fjæra begynner å få problemer med og sette avtrekket i skikkelig inngrep, og ligger det rusk inn i melllom kan det bli skumelt. Det kan være en god ide å bytte ut fjæra om den en 20-30 år gammel. Det er heller ikke lurt å sette triggerstoppen for tett på brytepunktet til avtrekkeren. Ikke er det spesielt bra for å få til gode rene avtrekk heller.

Link to comment
Share on other sites

Som Bly sier er det faktisk noen ting man bør passe på, ting som ikke alltid er åpenbart for en amatør. Er man nysgjerrig og mekkevillig er det lov å lære det den vanskelige måten, men da må en også ta ekstra hensyn når man tester avtrekket etterpå. Det er ikke noe galt i å sette det bort til noen som kan det, tvert i mot. Selv om man alltid skal behandle ladde våpen med varsomhet er ikke et upålitelig avtrekk noe pluss for sikkerheten, tipper mange tragiske ulykker har blitt forhindret av at børsa ikke gikk av mens skytter brøyt alle andre sikkerhetsregler.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode råd og innspill :smile:

Det blir nok en tur til børsemaker for å få jobben gjort, og er jeg heldig så er han grei å lar meg se og følge litt med så jeg får litt bedre innsikt..

Løpet ligger veldig nær stokken, (lite til ingen klaring) det har ikke gitt utslag på treffpungt, den går hull i hull uansett, men er vel ingen uting å få fiksa litt på det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...