Jump to content

Tysk jaktterrier og foxterrier mix?


jakob64

Recommended Posts

Prøvde med n fox fq verdql.men dn blei for puslete for missy..er det non som har erfaring med tyskerblanding?

 

Hva er det du skriver eller mener her da?

 

Når det gjelder ditt opprinnelige spørsmål så lurer jeg veldig på hva du ønsker å oppnå med denne kombinasjonen ?

 

Hva er det som gjør tispa verdt å avle på?

 

Hva er det som gjør hannhunden verdt å avle på?

 

 

Hva har du oppnådd på jakt med dem?

 

Ønsker du ev valp selv fra kombinasjonen fordi du ikke er fornøyd med de hundene du har?

Link to comment
Share on other sites

Tja det var ikke noe drama.liker begge hundene og tenkte bare om noe hadde erfaring.er personelig ikke stor fan av papirgenetikk.har hatt flere fantastiske blandinger...men men man får jo se..det var jakt og hundeglede jeg tenkte på.;)

Link to comment
Share on other sites

For å si det på en Kald og Klosset måte.

Gi FANEN.

Der er mer enn nok mislykkede blandingshunder. Det kan bli en bra hund. Men muligheten for noe annet er større.

Erfaringen viser at for hver god blandingshund er der 10 mislykkede bastarder.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at blandingshunder kan bli gode jakthunder, men det oppstår som regel bare i første ledd. Det er med andre ord ingenting å avle på senere, bli heller med å støtte opp en riktig og konstruktiv avl på våre raser. Vi har slitt lenge med foxterrieren for å få den inn på riktig spor med hensyn til eksteriør og jaktegenskaper. Det er synd om vi jegere selv skal bidra med å torpedere en målrettet avl, det får holde at utstillingsfolkene gjør det.

Tyskeren og foxterrieren har ikke helt like egenskaper heller, så det er vanskelig for meg å se hva trådstarter ønsker å oppnå med en slik mix...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan du ikke legge ut et par bilder av hundene dine og skrive litt om hva slags jakt de brukes til og hvor de kommer fra?

fox terrieren er jo et sammensurium av terrier, bullterrier, beagle og whippet så at det skulle bli feil å blande den med en annen terrier-rase, så lenge denne rasen jakter, er ikke jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Enig med jmonsen, dette skal du gi fanen i å gjøre.

Grunnen er:

- at du tydeligvis verdsetter dine to hunder, og inkludert at de er litt forskjellige

- alt det gode arbeidet til folkene som har avlet frem rasene er årsaken til at du er fornøyd, det fortjener respekt

 

Så ikke lag en grøt av det med en mix, se heller på hva klubber og oppdrettere kan tilby deg.

 

Referanser:

Tysk:

DICIPLINERAD AVEL & ÄNDAMÅLSENLIGA JAKTPROV (startet fra 1926..)

Av de önskvärda egenskaperna var det skärpan som var lättast att befästa eftersom den fanns med från terrierursprunget. Att avla fram bra drevskall och spårnoggrannhet var svårare eftersom det endast undantagsvis fanns hos de hundar man utgick från. Man lyckades dock tack vare disciplinerad avel med hårt urval och med hjälp av anlagsproven att relativt snabbt befästa dessa egenskaper utan att tappa i skärpa.http://www.tjtk.se/rasen

Fox:

Fra midten av 1930 tallet og frem til slutten av 1940 var rasens storhetstid. Dessverre fikk den rykte på seg for å ha dårlig gemytt, og populariteten dalte raskt. Den har siden dette ikke vært noen stor rase, men takket være noen iherdige ildsjeler, har det allikevel alltid vært gode hunder å vise til.

http://www.norskterrierklub.no/nb-NO/fox_rasen.aspx

Link to comment
Share on other sites

Hei ;) takk for svar.foxen min(tispa)er extremt lydig avbryter hva som helst med en kjapp kommando.lynrask og leken.m litt lite jakt innstinkt.tyskeren er kun inerrisert i the kill og veldig lite lydig.så det virker som fox linjene er litt for selskapsorientert og kanskje tyskeren trenger litt bredere genetikk.men jeg skak trene og teste dem litt grundigere til høsten

Link to comment
Share on other sites

Hei ;)

...... kanskje tyskeren trenger litt bredere genetikk.

Høres ut for meg at tyskern trenger bedre dressur!

Ikkeno med genetikk og gjøre at bikkjene er ulydige!

Mange hunderaser som får dårlig rykte pga førere som ikke gjør jobben sin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...