Jump to content

Gromladning til Tikka T3 i cal. .223?


xc70

Recommended Posts

Noen som vil dele sin grommladning til Tikka T3 i cal 223 twist 1:8 ? :D

 

Har fått min T3 light SS i hus og vil starte testing av div kuler. Hadde vert grommt om noen ville dele sin erfaring slik jeg slipper å starte på bar bakke.... :forvirra:

 

Gjerne med varmintkuler, matchkuler og helmantel til fugl. :D

Link to comment
Share on other sites

Eg driver å prøver meg frem med diverse kuler, egentlig alt for mange.

Eg fikk 17mm med hornady 75hpbt her for et par helger siden, eg ligger bare ute i skogen å skyter er omtrent aldri på bane, å ligger egentlig ikkje noe godt, så eg må si at eg var meget fornøyd med den samling.

Eneste eg ikkje var fornøyd med var farten, 930m/s. Skal ned til 800 m/s. Men har ikkje hatt tid å få prøvd meg noe mer enda. Men til helgen skal eg ut. Normalt bruker eg 69grn nosler cc med varget krutt, ellers bruker eg bare v140 krutt. Du kan lese kuletesten til kjell olav der tester han masse forskjellige å det er en god tråd å lese.

Link to comment
Share on other sites

* Lapua Scenar 69grn med 21.9grn N-133

* Hornady v-max 55grn med 24grn N-133 (går rimelig likt med S&B helmantel`n)

 

Begge disse samler pent i min T3 SV, men den siste går dårligere i min fars T3 Lite...

For tyngre kuler bruker jeg N-540, dette kruttet kan også dra opp hastigheten på 69grn en god del.

 

Og som Xesray skriver; det står mye lurt i andre tråder her inne.

Link to comment
Share on other sites

...å der fant jeg kuletesten til Kjell Olav! :D Takker for svar. Den skal lesest nøye. Har N-130 og Varget krutt. Så har jeg mye forskjellige kuler fra 40gr til 55gr. Ser utfor at jeg må handle meg tyngre kuler og N-540 krutt.

Link to comment
Share on other sites

26,5 grs N140 og 55 grs Vmax går bra i min, ikke rukket å teste noe annet untatt 23,5 grs N140 med 68 grs Hornady HPBT som gikk forferdelig.

 

Håper å finne noe som funker med 69 grs Nosler, har ett par tusen av dem liggende.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Istedenfor ny tråd, slenger jeg et spørsmål inn her: Noen som har tips om god fabrikkladd rådyrammunisjon for dette våpenet?

 

unnskyld for å trekke opp gamle tråder...

federal sin 62grn suser godt i min T3 sv .223, og jeg har sett testresultater på denne kula som imponerer.

Bonus: hylsene er helt greie til videre lading.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har nå funnet noen gode ladninger til min Tikka T3 light. Har prøvd forskjellige krutt og har nå landet på Hodgdon Varget. Dette kan brukes både på lette og tunge kuler. Jeg lader 40gr V-max med 26gr Varget som gir ca 930m/s. Til trening bruker jeg 69gr Nossler cc eller 69gr Lapua scenar. Her bruker jeg 23,5gr Varget som gir en fart på ca 820m/s. Har og ladet 77gr Lapua scenar med 20,5gr Varget som gir ca 720m/s. Denne var ment til jakt på fugl, men er ikke prøvd på det ennå. Med så lav fart hadde jeg håpt at denne ikke "sprenger" selv om det er hulspiss. Alle desse ladningene går 3 skudd på en lapp å bedre på 100m i min Tikka.

 

Har til gode å finne den ultimate kule/ladning med helmantel. Har prøvd mye, og det beste til nå er sierra sin 55gr fmj. Den ligger på snitt rundt 30mm c/c. Har bestillt sako sin 50gr. Håper den kan gi ett bedre resultat.

 

Vurderer og å gå en ny test-runde med N-133 krutt. Dette fordi det virker som det er lettere tilgang på dette kruttet. I alle fal på det nåverende tidspunkt....

Link to comment
Share on other sites

Nosler Custom Competition 77 grain satt til 0,1mm fra riflinga med nær maks med VvN140 ut fra tabellen.

 

Etter hva jeg har testet er dette optimalt med presisjon for pengene. Jeg får rundt 20-25 millimeter samlinger på 200 meter. Hver gang. Av og til mindre. Det samme gjelder for 80 grains Nosler Cc, men de går ikke i magasinet når de settes dypt nok til å nesten gå imot riflinga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...