Jump to content

Stripperclips M96/98


vingemutteren

Recommended Posts

Har havnet i ett uføre, regnet med at clips var clips (Har fått tak i noen, og regnet med at alt var ok).

Fant ut at de jeg har ikke passer på en Carl Gustaf 1911 M96, clips sporet er mye bredere og clipset ser ut til å skulle stoppe i sporet. Enten det eller jeg gjør noe galt.

Regner med at de jeg har passer på M98.

 

Det som skjer er at clipsene ikke passer i sporet, eller rettere at sporet er så bredt at jeg kan skyve clipset inn forfra (Må ikke ned ovenfra). Når jeg ser på en youtube video om M96 så ser clipsene jeg har like ut, men hans står igjen i våpenet og spretter ut ved repetering, mens mine bare ramler forover.

 

Eller clipset blir med ned i magasinbrønnen og kiler seg fast der.

 

Er det noen som vet hvor jeg får tak i clips til gamle M96 pronto?

Link to comment
Share on other sites

Skal se hva jeg har. Mulig det ligger noe i en skuff et sted.

Du kan sende en PM til zulanbator her inne på kammeret.

Han er sjelden logget på, men jeg kan gi ham et vink.

Hvis han ikke har, så vil han sannsynligvis frike ut, for så å skaffe seg noen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De er forskjellige ja. og til forskjellige kalibre også - og det spiller faktisk en rolle.

Mitt råd er at man faktisk tester alle klips man skal bruke før man bruker dem. Noen av den står dønn... og det er ikke så fett om man skyter på tid.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål, (for å klargjøre):

 

1: Det er egne klips for M96?

2: M98 klips passer ikke i M96?

3: I tillegg er det forskjellige klips til forskjellige kaliber?

4: Siden det er gamle skytterlagsklips jeg har, er det sansynligvis 6.5x55 klips til M98 jeg har, kan disse brukes til M98 kaliber 3006?

5: Er sporene i riflene identiske uansett kaliber (D.v.s. M96 har en bredde, og M98 en bredde).

6: Er det disse små "utbulningene" (tre på hver side av klipsene) som skal låse klipset fast så det ikke blir med ned i magasinbrønnen?

 

Edit fra to til tre utbulninger i punkt 6.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vanlige mauserklips beregna på 8x57 i m98 er perfekte for 8x57 og 3006. De fungerer ganske bra i 6,5x55 også, men siden diameteren på hylsebunnen på 6,5x55 er ørlite større enn de andre to, hender det at 6,5 patroner sitter litt vel trangt i vanlige m98 klips.

Det er riktig at "Svenskemausere" har grøvre dimensjon på klipsa sine, både utvendig og innvendig. For å være pirkete er det hylsebunnen som bestemmer innvendige mål på klipsa, ikke kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Målte klipsa jeg har, bredde 13.1-13.2mm, og 14mm over "utbulningene".

Sporet i M96 målte jeg til 14.5mm (18.8mm i de små "hakka" i sporet).

 

Noen som kan ta målene på M96 klips så jeg vet hva jeg skal se etter?

 

 

Hva er normal pris på brukte M96 klips i god stand? (På Ebay er det ca 45-60kr for 10stk).

 

 

OBS om noen har klips i god stand å avse, kjøper jeg om de kan sendes asap.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...