Jump to content

Oljebehandling på bjørkeskaft?


lommekniv

Recommended Posts

Valnøttolje, som i matolje av valnøtter? Funker sikkert, men som annen matolje så regner jeg med at den vil harskne med tiden. Da kan jo skaftet komme til å lukte litt uggent.

 

Jeg bruker Liberon Finishing oil på det meste av treverk som skal oljes. har ennå til gode å finne noe det ikke funker på. Har brukt det på skjefter, knivskaft, kjøkkenknivskaft, benkeplater m.m.

Link to comment
Share on other sites

Finishing oil er en fin olje, som jeg har brukt på dreide ting.

Til knivskaft bruker jeg somregel Danish Oil. Mange av oljene er så godt som helt like, men det kan variere litt etter hva slags herding det er på dem. Hvor lang tid det tar, hvor mange strøk en burde ha osv.. Hvordan en skal bruke de står somregel på boksen/flaska.

Matolje er fint på bruke på ting som en skal ha mat i dvs boller, tallerkener osv. Til skafter er det lurt med noe som tåler en trøkk og skaper en hardere overflate.

Noen sier at hvis det er knivskafter så skal en la skaftet stå i et glass med olje over natten, for deretter å tørke av overskuddet.

Jeg pleier nesten alltid ha rundt 3 strøk, ettersom hvor blank flate en vil ha.

Med Danish oil har jeg somregel brukt en fille og sauset skaftet godt inn, og tørket av etter noen minutter, og latt det herde rundt 8 timer før jeg gjør det på nytt. Får det ikke herdet skikkelig blir det fort seigt.

På større emner som en bolle, så bruker jeg en svamp og tilfører mye, siden treet ofte suger endel inn.

Et par lag er ofte greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber stort sett med stabilisert materiale og da er ikke olje noe tema.

Når jeg av og til lager et skaft som ikke er stabilisert så bruker jeg Junkers gulvolje. Den er tynn og trekker godt inn, og treverket beholder sin opprinnelige farge.

Tidligere brukte jeg i mange år en blanding av kokt linolje, terpentin, og benarolje.

Vær klar over brannfaren ved selvantenning i filler brukt i linolje.

Bruker du Danish Oil så vær klar over at treet blir mørkere.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Nå sporer jeg av, men hva betyr det at treværk er stabilisert?

 

Det betyr kort fortalt at en trebit har blitt "impregnert" med ett eller annet lurium, som oftest epoxy.

 

Litt lenger fortalt så betyr dette at man vanligvis under vakuum erstatter luft i treverk med epoxy eller annet tilsvarende og dermed i praksis "limer" sammen cellestrukturene som finnes i treverket og dermed får ett stabilt stykke materiale som oppleves homogent og som i tillegg kan være tilsatt farge for å få en eller annen effekt.

Som med allslags Voodoo så er det dessverre noen bakdeler også, blant annet at en del ikke lenger minner mye om treverk. Riktig utført er det dog meget pent, meget stabilt og tar flott polering.

Link to comment
Share on other sites

Kan du dele innholdsfortegnelsen med oss, jeg finner ikke denne på nett.

 

Grunnen til at jeg ber om dette er at andre kjøkkenbenk"oljer" er vanntynnede kunstharpikser eller blandingsprodukter, som er ment å møte et krav om en kjøkkenbenkfinish som liksom skal være mer "food safe". -Jeg er rett og slett interessert i dette, fordi det er en jungel, og jeg ønsker å kunne svare kunder og andre som spør.

 

Vi mangler å innarbeide to begreper i Norge, det som på engelsk heter "Wiping Varnish" og det som heter "Mixed Oil finish" eller "Oil Varnish blend".

Det meste av slikt som "Danish Oil", "Finishing Oil" osv. faller inn i minst èn av disse kategoriene.

 

Valnøttolje skal være nøyaktig det som tittelen sier (bortsett fra i noen tilfeller der det er en wiping varnish beregnet for valnøtt, dette har jeg ikke sett selv), og dette naturproduktet skal etter sigende være tildels herdende. Nå for tiden kan man modifisere de fleste oljer til å bli herdende (modifisert soja er mye brukt), så det kan tenkes at dette kan gjøres med valnøttolje også for å bedre herdeevnen, om dette er tilfelle for produktene som er i salg er umulig å vite med mindre det faktisk står på flaska.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...