Jump to content

Revolver på fly


babh

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle handle meg en passe fin revolver fra HuntersHouse og i den anledning ta den med på flyturen hjem.

 

Selvfølgelig som innsjekket og forhåndsbestilt våpenbagasje med Norwegian.

 

MEN så kommer spørsmålet:

Hva skal man plukke av og dermed kunne fortelle at vital del er fjernet?

Må en plukke av tønna eller hanen, eller holder det med en solid lås igjennom ramma?

 

Andre erfaringer med våpen på fly fra København mottas med takk.

(Som f.eks er det vanskelig å finne spesialbagasje drop of i avgangshallen o.l.)

Link to comment
Share on other sites

sakset fra sas.no :

Våpen

 

 

 

Skytevåpen/deler til skytevåpen kan ikke tas med som håndbagasje, men må sjekkes inn. Du skal melde fra ved innsjekk at du reiser med våpen og ammunisjon og følgende forhåndsregler må følges:

•Du må ha gyldig våpentillatelse.

•Våpenet skal alltid vises uoppfordret til personalet i innsjekkingsskranken/"bag drop".

•Våpenet skal ikke være ladet.

Våpenet skal tas fra hverandre om mulig (kan oppbevares i samme bag). •Ammunisjon må ikke oppbevares i samme futteral som våpenet.

•Ammunisjon er å betrakte som farlig gods og skal ligge i originalemballasjen som beskytter mot risting og harde støt. Ingen patroner må være tatt ut av esken.

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg også svar fra Norwegian på telefon at våpenet skal sjekkes inn og at sluttstykket kan følge i håndbagasjen!

Så det virker som om det er litt forskjellig oppfatning av regler og praksis...

 

Men men, det er bare å kjøre "Happy Go Lucky" og ta det som det kommer i Kjøben.

Det er jo allerede bestilt spesialbagasje på det, så får en rette seg etter påleggene en får når en kommer til bag drop.

Link to comment
Share on other sites

Få HH til å ta av crank med tønne (Tape eller strikk eller strips rundt slik at crank og tønne holder seg sammen og ingen deler forsvinner), og la de sette skruen inn i ramma igjen så du ikke mister den.

Revolver som spesialbagasje, og tønne/crank i annet bagasje kolli (Tror ikke håndbagasje i cabin er smart uten uttrykkelig beskjed fra innsjekk).

 

P.s. Tønne er det samme som magasin på pistol, ikke søknadspliktig eller noe slikt, crank er kun en metaldel. (Som er dyr og lett å skade, pakk godt inn mot slag, blir den skjev er alt bare dritt).

Link to comment
Share on other sites

Var en tur til Svalbard for en tid siden. Tønna på Redhawken lar seg ikke demontere sånn med et hælspark så jeg sendte den hel. Securityen i Tromsø bråka litt pga dette på returen, men de gav seg da jeg sa at den ikke lot seg demontere uten at børsemaker måtte involveres.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkerlås?

 

http://www.nordicselfdefence.no/product ... istolrifle" target="_blank

 

Sikkerhetskontrollen i Tromsø/Longyearbyen godtok denne type lås sist jeg reiste til Svalbard (par mnd tilbake)

Har tildiger brukt whirelås gjennom tønna, men det er vist nok ikke greit lenger.

TOS og LYR er nok de to flyplassene jeg har truffet flest oppegående folk i sikkerhetskotrollen, antakeligvis pga mange reisende til fra Svalbard med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du må gjerne forsøke å ta med deg en våpendel i håndbagasjen når du skal gå gjennom sikkerhetskontrollen.

Lykke til, sier jeg bare.

 

Jeg går nok ikke for den løsningen. Men i følge Norwegian sine egne folk på kundeservice så skulle det la seg gjøre på den måten...

Sjekker heller inn det ekstra kolliet enn å lage krøll i kontrollen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar av tønna, legger den i en utrangert sokk (hvit for .32, svart for .357) og legger den i et annet kolli. Det er bare en skrue å løsne. Og så vidt jeg vet er det ikke noen Wire- eller avtrekkslås som er FG-godkjent eller godkjent på annen (norsk) måte. Correct me if I'm wrong!

 

Dersom våpenet skulle bli stjålet vil jeg mye heller kunne vise fram tønna til politiet enn å måtte prøve å overbevise dem om at våpenet var låst med nøkkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...