Jump to content

Hvilken ballistikring til Zeiss Victory HT i kal 6,5x55?


eirik79

Recommended Posts

Hei,

 

På min Blaser R8 Professional, så har jeg nå montert et Zeiss Victory HT 3-12x56 med kulebanekompensator. (ASV+)

Jeg skyter med Norma Oryx i kaliber 6,5x55. http://www.norma.cc/en/Products/Hunting/65x55-Swedish-Mauser/Oryx/

 

Men jeg har ikke helt forstått hvilken ring som passer til mitt kaliber?

Er det noen som har peiling? (Det følger med 9 forskjellige ringer.)

 

På forhånd takk

 

Mvh

Eirik

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nesten samme våpensystem som deg. (R93 i 6,5x55)

 

Skyter du inn med oryx på 100m og nullstiller siktet, får du følgende klikktabell.

 

125m = 2 klikk

150m = 3 klikk

175m = 6 klikk

200m = 8 klikk

225m = 11 klikk

250m = 13 klikk

275m = 16 klikk

300m = 19 klikk

 

Dette med 6,5x55 Oryx 156grs gått ut i fra V0 = 780m/s og en BC på 0,348 (oppgitt av Norma)

 

Hvilken ring dette blir, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du skal vel uansett prøveskyte, verifisere, trene - på de aktuelle holdene. Da finner du fort ut hvilken ring du skal bruke. Og så verifiserer du det...

 

Hastigheten du får kan avvike dramatisk fra den Jacob84 går ut ifra, og den avgjør det meste her, så du er nødt til å teste i praksis om det skal ha noen verdi.

 

Faktisk vil jeg si det så sterkt som dette:

om du ikke forstår selv hvordan du får til dette, og har tenkt å bruke det på jakt, så bør du plages med det til du får det til selv, på papp. Ellers er det en ren oppskrift på skadeskyting, og fuel til bålet om at det ikke går an å skyte vilt på lengre hold.

 

Og om du skal skyte på lengre hold, du vil få større marginer mhp. fall og drift med omtrent alle andre kuler enn Oryx.

 

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sjølvsagt skal systemet prøvast.

På jakt skyt eg ikkje lenger enn maks 200 meter uansett. Ingen kamikaze-skyting her i gården :-)

 

Det er ikkje nødvendigvis antall klikk eg er ute etter, men hvilken type av ringene som skal på.

 

De skal være noenlunde tilpasset til forskjellige kaliber. Man skal bruke den ringen som passer best til ditt kaliber.

Men om det er 100% nøyaktig er ein heilt annan sak. Forventer jo ikkje at det er klink 10'er på 500 meter om balistikkringen er stilt inn på 500.

 

Chubb: Får ikkje åpna linken du la ut då eg brukar Mac.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...