Jump to content

Hastighet på jaktkuler til 223


Xesray

Recommended Posts

Noen som har erfaring ka en kule til småvilt bør ligge på? så man ikkje ødelegger for mye kjøtt.

 

Driver å tester ut diverse ladninger på flere forskjellige kuler.

 

Winchester 64gr PP har ikkje fått testet denne skikkelig enda, 830m/s og 5/6 cm spredning

Hornady 75gr hpbt, denne har eg 14 mm på 100 meter 906 m/s

 

Synst hastigheten på Hornady kuler er en smule høy men den samler helt utrolig bra.

 

Så ka erfaringer har dere?

Link to comment
Share on other sites

Ja småvilt så mener eg de med fjær. Alt fra liten fugl til gås

Ja var rundt der eg tippet hastigheten burde ligge. Hadde litt lyst å finne en god kule med moderat fart som er snill med kjøttet, og da gjerne en ekspanderene kule.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Noen som har testet denne fra Lapua på fugl? Da tenker jeg først og fremst på presisjon og kjøttskader.

 

Står ikke så mye om patronen men Lapua 69 grs HPBT. Hva står forkortelsen HPBT for? Er det i hele tatt noe som egner seg til fugl?

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5836&prodid=7251

 

Hva med Lapua Scenar 69 grs? Ser på Lapua sine sider at den har en hastighet på 744m/s på 100 meter. Da må vel farten begynne å bli akseptabel?

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje erfaring med lapua. Men til fugl skal det gå bra, treffer du bein kan du få litt skade.

 

HPBT=hollow-point boat tail. Det vil si at det er et lite hull fremme i kulen og en båthale bak på kulen på godt norsk. Dette for aeradynamisk grunn, det skal da altså fly bedre gjennom luften. Den skal også lettere forme seg som en sopp ved treff, om den klarer det i en liten fugl tviler eg på. Vist du er i tvil på kulen så test den ut på en kråke/måke først.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt og godt svar :)

 

Ja kommer til å teste alt av "potensiell" ammunisjon på kråke først. Har nettopp fått 223rem. så må bare bestemme meg for hva jeg skal kjøpe inn å teste. Kjøpte Jaktmatch hos min lokale butikk da dette var det eneste de hadde, og jeg hadde lyst å komme i gang med skytinga kjapt 8)

 

Ser også litt på denne Bernaul 63 grs som det skrives en del om. Nå virker dette som en ren treningsammunisjon, så den funker kanskje ikke så godt til praktisk jakt?

 

Har litt lyst å teste Lapua Scenar, må kanskje kjøpe på nett?

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje erfaring med lapua. Men til fugl skal det gå bra, treffer du bein kan du få litt skade.

 

HPBT=hollow-point boat tail. Det vil si at det er et lite hull fremme i kulen og en båthale bak på kulen på godt norsk. Dette for aeradynamisk grunn, det skal da altså fly bedre gjennom luften. Den skal også lettere forme seg som en sopp ved treff, om den klarer det i en liten fugl tviler eg på. Vist du er i tvil på kulen så test den ut på en kråke/måke først.

 

Helst ikkje test den ut på måke eller som eg seie måse, bestanden har dei seinare åra gått mykje tilbake, kråka derimot virker det som det er meir en nok av.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke spørsmål om å teste ammo på fugl for å se om den avgår, noen den vil gjøre med gode treff uansett kule. Poenget er å se om kulene etterlater seg noe man kan servere til middag ;)

Det ser i alle fall ut som om Hornady sin 75 gr HPBT funker greit til fugl som skal spises, sender den da avgårde i 890 m/s.

Link to comment
Share on other sites

ekspanderer den ikke i det hele tatt

Den ekspanderer, mer jo større vilt, og mer jo mer fart. Ekspanderer i skarv ut til 500m-ish iallefall. På kloss hold kan den ha forholdsvis dramatisk effekt.

 

Noen her som har prøvd 80 grains a-max på smått matvilt? Type rype

Jeg har skutt mellom 80 og 100 måser med A-max 80gr, et par gjess, et drøyt titall skarv og noen flere ærfugl. Men ikke rype. Måsene har jeg aldri åpnet. Men som regel har de et kronestykkestort (mellom krone og 5-krone) utgangshull. 2-3 stykker har "eksplodert".

Det er stor forskjell på om det er nært eller om det er langt hold. Skarvene er litt vanskelige å komme inn på, så har det gått fint med, stort sett, mens ærfugl ofte kan bli skutt i vannet på kortere hold.

 

Som oftest, ved treff forfra så er det ingen problemer, fra siden, så kommer det litt an på, og bakfra kan det går skikkelig dårlig, særlig om en treffer lavt og kula får lang vei gjennom fuglen.

Skyter man en skarv som sitter/står, gjennom "overkroppen", så går det helt fint, skyter man en ærfugl gjennom fra sida så går det oftest fint. Men skyter man en svømmende fugl i "vannlinja", så kan den finne på å eksplodere, av typen "jubel fra tilskuerne"

 

IMG_4408.jpg

 

IMG_4405.jpg

 

IMG_4413.jpg

 

IMG_4414.jpg

 

Minner.. dette var før smartfoner og "Apper", langholdskikkerter og das ganze.

IMG_4475.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg lader mine 80gr a-max til 766 m/s. Har bare skutt en gås med den kulen, og da traff eg et bein som førte til et ganske stort rift på siden av fuglen under vinge, bryst var helt fint, hold var 200 meter. Eg skal teste ut denne kulen på annet vilt også når tiden kommer.

Link to comment
Share on other sites

ekspanderer den ikke i det hele tatt?

Hvis det var Hornady 75 gr HPBT du siktet til så ekspanderer den nok litt, men skulle testet den i våte aviser. Skjøt en skarv i fra siden gjennom brystet, kulepennhull i ene brystfileten og utgangshull på størrelse med en 5 kroner i andre brystfileten. Skar vekk ca 25% av feleten med utgangshull. Dette var på litt over 200 meter og hastigheten på kulen er da nede i ca 730 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet denne fra Lapua på fugl? Da tenker jeg først og fremst på presisjon og kjøttskader.

 

Står ikke så mye om patronen men Lapua 69 grs HPBT. Hva står forkortelsen HPBT for? Er det i hele tatt noe som egner seg til fugl?

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5836&prodid=7251

 

Hva med Lapua Scenar 69 grs? Ser på Lapua sine sider at den har en hastighet på 744m/s på 100 meter. Da må vel farten begynne å bli akseptabel?

 

 

69gn lapua hpbt er 69gn scenar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...