Jump to content

Enkel ballistisk kalkulator, hvordan skrive den?


Recommended Posts

Jeg har sittet å fiklet litt med PCB ikveld, men det er så kjedelig å overføre hver inntasting manuelt til Excel for å kunne lage grafer og anna fjas som jeg egentlig ikke trenger å få til men som er gøy å leke med.

 

Er det mulig å skrive en enkel kalkulator selv som kun tar hensyn til kulediameter, vekt, BC og Vo i Excel?

Slik at man får ut kulefall altså, for det er alt jeg er ute etter i første omgang.

 

Jeg leste litt om ballistiske kalkulatorer på wiki, men jeg har glemt matte i så stor grad at det ble bare gresk for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha satt meg inn i nevnte formler, vil jeg anta at de avhenger av hvilke antagelser/forenklinger du gjør. Jo bedre du gjør det, jo mer matematikk må du kunne utføre. Som et første skritt ville jeg nok satt meg inn i dragkreftene. Der Fd = 0.5*ro*U^2*Cd*A. Jeg vil anta at det finnes en sammenheng mellom Cd (dragkoeff.) og BC.

Link to comment
Share on other sites

Men lurte mer på hvordan formler som brukes i disse kalkulatorene?

"Formlene" finner du f.eks. i denne boka... http://www.amazon.com/books/dp/0764338250

 

Det er mange metoder som kan brukes, og de enkleste (og minst nøyaktige) er fullt mulig å stake inn i Excel. Jeg vil tro en kan klippe og lime resultater, eller finne et program som eksporterer til Excel, en hel del før det er mindre arbeid å lage et ballistisk Excel-regneark. Om man er godt over gjennomsnittlig matematisk anlagt så er det nok enklere enn jeg ser for meg, men som du sier:

men jeg har glemt matte i så stor grad at det ble bare gresk for meg

 

Imidlertid kan du finne andre som har gjort jobben. Google "Excel ballistic calculator", eller "Excel ballistic spreadsheet" så får du en hel del treff.

 

Jeg vil anta at det finnes en sammenheng mellom Cd (dragkoeff.) og BC.

Formfaktoren, i, er er forholdet mellom den aktuelle kulas Cd og standardprosjektilets Cd. BC er så forholdet mellom tverrsnittsbelatning og formfaktor.

På enkelt; det hjelper ikke med slank form, om den ikke veier noe..

Standardkulas Cd er hastighetsavhengig og G1 eller G7 beskriver Cd som funksjon av hastighet. Siden kuler ikke er helt like standardkulene er ikke i konstant med hastighet, og BC varierer med hastighet...

 

Starter du med ligningen til Ranger#44, og har G1 eller G7 funksjonen i en tabell, eller som kurvetilpasning, og så itererer deg til hastighet i (små) tidsinkrementer, så kan du beregne både avstand, fall og vindavdrift forholdsvis "enkelt" :wink:

 

Vil tro det er veldig mye mer å hente på å bruke tid og krefter på å trene skyting, lade, pusse, og slike ting enn å ballere med denne matematikken, om det ikke fordi en syns matematikk er moro - problemet er tross alt løst for lengst. Jeg syns forsåvidt matematikk kan være moro, men her er grensen for det passert for et godt stykke siden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...