Jump to content

Vanskelig å støpe 105 grains LEE (6-hulls "gangmold")


OIH

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve meg på denne, men det ble dårlige greier. Får den ikke varm nok, virker det som. Blir rynker på samtlige kuler. Nå var ikke støpegryta helt patent; aldri vært vedlikeholdt, og det rant litt trått.

 

Er det noen som har praktisk erfaring med disse? Alle tips mottas med takk.

 

Tømte og demonterte gryta, og regner med å gjøre den skikkelig rein, mulig den får stå en natt med sitronsyreløsning for å få fram rustfritt metall igjen. Var utrolig mye dritt på bunnen.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Bruker skrapbly fra kulefangeren. Har ikke tilsatt noe tinn, håpet det var nok i det fra før, men skal tilsette 1-2%. Ellers skjønner jeg at tanga ikke blir varm nok, spørsmålet er hvordan skal jeg få den varm nok, og kanskje jeg rett og slett må ha en kokeplate ved siden av, den blir ikke varm nok ved å dyppe/støpe i raskt tempo. Reine kjøleribba den støpeblokka...

 

Klarte også å knekke den ekstra armen som er på 6-hulls Lee med håndmakt. Får bestille en ny fra LEE.

 

Har støpt mye .44 og .45 med tohulls, og egentlig helt samme legering, og da hadde jeg aldri sånne problemer.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg dypper hjørnet av tanga ned i gryta i ca 30 sekunder før jeg begynner å støpe. Men jeg fyller ikke mere enn 2-3 hull før tanga er skikkelig varm nettop for å unngå å knekke det du gjorde :) Den mixen som ofte er i kulefangeren inneholder nok tinn til å støpe med. Men varmen er viktig for å unngå rynker, ei varmeplate gjør også susen.

Link to comment
Share on other sites

Klarte også å knekke den ekstra armen som er på 6-hulls Lee med håndmakt. Får bestille en ny fra LEE.

 

 

Mulig jeg har spist opp ett slikt håndtak selv av samme årsak, tanga er veldig for kald. Er bare og gå på med varmere tang så blir det fort enorme mengder med små kuler :)

Link to comment
Share on other sites

Fett i kuletanga gir også rynker på kula.Lee sine 6 hulls tenger av aluminium er noe av det enkleste du kan bruke når det gjelder å holde varmen.Bruk gryte med bunntapping og få tanga opp i arbeids tempratur ved å støpe 5-10 fyllinger.Synes disse Lee tengene fort blir for varme.Brker selv en 10 hulls ståltang fra H&G til 38/357.Forvarmer på kokeplate og avfettes skikkelig før bruk. Med denne må man holde tempoet oppe :D Testa kapasitet på denne tanga på 10 fyllinger altså 100 kuler.Brukte i underkant av 4 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har spist opp ett slikt håndtak selv av samme årsak, tanga er veldig for kald. Er bare og gå på med varmere tang så blir det fort enorme mengder med små kuler :)

 

+1

 

At armen på sprue-platen (vet ikke hva det heter på norsk...) er treg, og at du må bruke makt for å åpne den er enda et tegn på at tanga er for kald.

 

Jeg "søler" med ofte litt ekstra bly under fylling av tanga, nettop for å holde den skikkelig varm.

 

Når du først har fått opp temperaturen så går støypinga som en drøm!

Link to comment
Share on other sites

Når blyet smøres utover toppen på blokka og klabber på undersiden av kutterplata når du åpner er den for vam.Dette kan til en hviss grad hindres med å smøre litt stearin på undersiden av kutterplata og tørke av med ei fille .Kulene blir penest ved litt kjøligere tang.Ro ned farta,eller senk tempen på gryta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg både støpt og skutt. Smurte kulene med LEE Alox. Ladet med ca 2.5 grains N320 (0.32 på lee disk), Federal spp og Blazer-hylser (messing, ikke alu.), og kula satt så dypt jeg fikk den med .357 isetterdie. Må enten litt dypere, ellers så må jeg gå opp litt på ladningen. Ble en del uforbrent krutt. Mulig jeg burde brukt en mykere legering. Tror det er mye hjulvekter i denne, kanskje tilogmed bare hjulvekter, har tenkt å spare dem til 9mm/magnumladninger.

 

Hadde ikke varmeplate, så jeg måtte støpe tanga varm. Støpte ca 150 kuler. Av dem var 45 feilfrie. Dvs ingen rynker, deformeringer eller støpeskjegg. Sorterte dem i 4 hauger, og den 4. går tilbake i støpen. 2.-sortering blir nok ladet, men er ikke overbevist om 3.-sortering. Nå har jeg såvidt jeg husker kjøpt kuler av dårligere kvalitet enn dette, men gidder ikke bruke tid på å lade substandard ammo.

 

Uansett, takk for tilbakemeldingene.

 

Ellers så jeg på Youtube at jeg hadde montert støpeblokka feil veg. Ekstrahåndtaket skal selvsagt peke samme veg som de andre håndtakene :oops:

 

Øivinhd

Link to comment
Share on other sites

Men jeg settet kula "der den er ment å sitte", med god krymp.

 

N320 og N310 er ikke så ulike. Uansett, måten å sette kula på er ikke ukjent i revolverfelt. Er ment som en anemisk ladning for bedre å kunne takle korte skytetider double action.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har hatt problemer med anemiske 310 ladninger at første skuddet for mye lavere hastighet enn de andre skudda i tønna pga at alt kruttet ligger framme i hylsa når revolveren holdes 45 grader i utgangsstilling. Har funnet ut at det er lite å hente på slike ekstremt slappe ladninge, annet enn å bli rekylredd :-) Normale 38 ladninger gir ikke mer rekyl enn man bør takle. Min erfaring er at de mer normale ladningene gir bedre presisjon også.

Link to comment
Share on other sites

@OIH Ordla meg sikkert litt krøkkete, jeg kjenner godt til at mange setter lette kuler lang ned i hylsa. Men jeg har ikke eksperimentert mye med det, men det lille jeg testa gikk i retning av det Snipe-Arne beskriver, ikke noe bedre presisjon, eller mindre rekyl enn litt friskere ladninger med kula satt "normalt".

 

Jeg har stort sett skutt mye tyngre kuler i min revolver. Har vært meget godt fornøyd med Berrys 148gr HBWC de gikk i alle fall bedre i det gamle løpet mitt (686 6") enn hva lette kuler gjorde.

 

Men så ble det mer og mer plundrete å få tak i dem, så jeg hoppa på kulestøpinga!

 

At jeg begynte å støpe lette kuler er mer en tilfeldighet, fikk tak i ei billig 105gr-tang, og det nye løpet mitt ser ut til å like disse kulene ganske godt.

Har hatt lite tid til å eksperimentere med ladninger og settedybde etter at jeg bytta løp.

(Lada fire-fem batcher à tolv patroner med 0,5gr intervall og valgte deretter den kruttmengden som samlet best... thats it..)

 

Kommer nok med tid og stunder til å kjøpe ei tang som støper tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...