Jump to content

Ballistikkprogram med default/current round.


Jacob84

Recommended Posts

Jeg fikk ikke sove i natt, og begynte å tenke på ballesikk.

Noen teller sauer,andre tar en stille Anders, menst jeg løser verdensproblem.

Denne gangen var det allså ballestikk program/tabeller.

 

Så satt jeg i sengen og puslet med Isnipe på min Iphone, og la inn ulike ladninger og prosjektiler.

Kjærringa var bortreist og jeg fikk ikke sove, så jeg begynte å tenke på hva som kunne gjort dette programmet bedre.

 

Konlusjonen min ble at det hadde vært nyttig å kunne legge inn en standard/default lading/ammo og beregne klikktabeller ut i fra denne.

 

Isnipe har 4 hovedkategorier. (Round,Firearm,range, og daily variables)

 

Disse forklarere seg selv.

Round: Ammo, og dens egenskaper

Firearm: Våpene, løp, og sikte som blir brukt

Range: Hvordan skytebane/jaktområde ser ut

Daily variables: Forhold for vær og vind

 

Ved å fylle ut disse så får man klikktabeller, som er veldig nyttig.

 

Min ide er som følgende:

 

Jeg ønsker å bruke 6.5x55 jaktmatch som standard/default ammo.

Skyter så inn på f.eks 100m med denne ammoen i min rifle, og nullstiller sikte i denne posisjonen.

Jeg kaller dette nå for "default round", og legger den inn i Isnipe, eller lignende program.

Så skal jeg på jakt, og skal bruke Oryx. (denne går nogenlunde likt med Jaktmatch i min rifle, men se bort i fra dette)

Jeg går nå inn i programmet og velger oryx som "current round".

Programmet beregner nå differansen mellom disse to typene ammo, og gir meg en tabell som viser hva jeg skal klikke inn på siktet mitt for å kompansere for skyting på X avstand med annen type ammo enn det som sikter er skutt inn med.

 

Jeg er klar over dette kun er teoretisk, men det hadde vært nyttig å kunne gjøre det, da jeg hadde sluppet å skyte inn rifla for hvergang jeg skal bytte mellom ulike typer ammo. (må testes ut før jeg skyter mot evt dyr)

 

For å være ærlig, så virker dette litt for genialt til å være mulig.

Er det noe der ute som har tenkt i de samme baner, eller har jeg tatt en øl formye i går?

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg deg rett når du sier at du må velge "default" ladning manuelt hvergang du skal bytte ammo ?

 

Når jeg går inn på våpen, og der velger f.eks Sauer 200 STR, så må jeg velge ammo. Den ammo'n jeg er innskutt med kommer ikke automatisk nei. Jeg må inn i biblioteket og velge den ammo'en jeg vil bruke. Hver av dem er lagt inn med treffpunktforskjellen i forhold til "langholdsladninga" Sauer'n er innskutt med.

 

John

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg ganske dum, forstår ikke helt hvordan man man legger inn treffpunkt forskjellen.

Har ikke noe problem med å legge inn ammo, og rifle detaljer, til tross for shooter er låst til amerikanske målenheter.

(er dette mulig å forandre ?)

Har brukt Isnipe ca 1 døgn nå, og det programmet forklarer seg selv.

Det er heller ikke noe problem å forandre på måle-enhetene. Programmet virker generelt litt mere gjennomtenkt også.

Er vel ikke noen som har erfaringer med dette ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører Shooter på Iphone 4, skal jeg forandre f.eks til metriske enheter så må jeg inn på innstillinger på telefonen. der finner jeg Shooter og grunninnstillinger.

 

For å legge inn treffpunkt går jeg inn på ladningen/patron og legger inn zero range, Height og offset.

 

Om ladninga går 5 cm over så legger jeg inn +5 cm på Height og 0 på offset osv. Jeg bruker kun 100 meter som zero range.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører Shooter på Iphone 4, skal jeg forandre f.eks til metriske enheter så må jeg inn på innstillinger på telefonen. der finner jeg Shooter og grunninnstillinger.

 

For å legge inn treffpunkt går jeg inn på ladningen/patron og legger inn zero range, Height og offset.

 

Om ladninga går 5 cm over så legger jeg inn +5 cm på Height og 0 på offset osv. Jeg bruker kun 100 meter som zero range.

 

 

John

 

Vil ikke dette bare fungere om kulebanene er paralelle ?

De ulike kulebanene har jo ulik krummning, så differansen mellom antall klikk på 100m og 200m vil være ulik.

Jeg må derfor gjøre dette manuelt for hver avstand jeg ønsker å skyte på.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en enkel simulering på Sauer'n min.

 

Den er innskutt på 100 meter med Rano 144 grs FMJ/N19, dvs 0 på Zero Height/Offset

På 500 meter krever nevnte Rano ladning 35 klikk opp.

 

Tok så en eldre ladning jeg har brukt.

Norma 130 GT/N19, den må jeg skru 5 knepp ned for å ha en ny nullstilling på 100 meter. Fra nullstillinga med den, så må jeg opp 33 knepp til 500 meter.

 

For å slippe og nullstille siktet på nytt ved bytte til GT ladninga, så kan jeg legge inn 5 cm på Zero Hight, 0 på Zero Offset på shooter. Da er det bare å skifte patron på shooter, og de 5 kneppa er med i beregningene slik at nå sier shooter 28 knepp opp til 500 meter.

 

Så i stede for å nullstille rifla med å skru på siktet, så ligger kneppa du skulle justert med i beregningene når du legger inn avstanden på shooter. Legger du inn 100 meter så må du 5 ned. Legger du inn 500, så må du som nevnt 28 opp pga aviket på 5 cm på 100 meter sånn knotete forklart :)

 

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for du gidder å svare meg.

 

Din simulering vil sikkert fungere bra med kulebaner som er paralelle. (lik BC)

Problemet oppstår når du bruker kuler med veldig ulik kulebane.

 

f.eks

 

Jaktmatch 100m = 0,0

Lapua Mega 100 =5,0 Forskjellen er da 5 knepp opp

 

jaktmatch 500m= 40,-5 Forskjellen her er 13 opp, 3 til siden

Lapua Mega= 53,-8

 

Differansen på omstillingen på kneppene er da ulik på de forskjellige avstandene.

Dette fordi kulebanene er forskjellige.

Så langt har jeg ikke fått skutt så veldig mye, så dette er kun teorier jeg har regnet ut i excel.

Vennligst korriger meg om du mener teorien min er feil. (Jeg kommer uansett til å teste de ut :) )

Link to comment
Share on other sites

Ang forskjellige patroner/ladninger og shooter

 

Du lager to patronprofiler inne på shooter, der du legger inn diameter/vekt/lengde/hastighet/BC og dragmodell pluss flere opplysninger om du vil.

 

Da har du to klikktabeller inne på shooter, en for hver patron.

 

Du er innskutt med jaktmatch og det er bare å måle avstand og se på tabellen hvor mange klikk på den og den avstanden.

Så for å skyte med Lapua Mega, så må du skru/skyte inn på nytt slik at du er i senter. og tabellen du har for Mega på shooter stemmer på samme viset. Ok?

 

to forskjellige patroner med forskjellige kulebaner.

 

Det du nå kan gjøre er å gå inn på Mega patron på shooter, så setter du Zero Height til -5.00 cm/100 meter (jaktmatch patronen er lagret på 0 på høyde og side)

 

Når du da skal på jakt og laster inn Mega på shooter, så ser du at når du setter avstand til 100 meter så sier shooter opp 5 knepp for å være i senter. Denne korrigeringen ligger inn i alle beregningene utover i kulebanen.

Om patronene har forskjellig kulebane spiller ingen rolle.

 

Istede for å nullstille siktet (de 5 kneppene) for å være i senter før du bruker megatabellen, så korrigerer Shooter for den treffpunktforskjellen mellom de to patronene, når du legger inn at du treffer 5 cm lavere med Mega enn Jaktmatch.

 

:-)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Bruker du å legge inn lengden av selve kula. (bullet length)

Gjelder dette hele hylsa med kule, eller kun selve kula ?

 

Jeg har lagt inn verdier for selve kula (Lapua mega =3,12cm)

Da får jeg ganske høye verdier for sideklikk. (Lapua mega har +18 klikk på 200m)

Noe sier meg at dette er galt.

 

På 50-300m så har vel dette kanskje lite å si, men men ?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har lagt inn verdier for selve kula (Lapua mega =3,12cm)

Da får jeg ganske høye verdier for sideklikk. (Lapua mega har +18 klikk på 200m)

 

Sideklikk? er ikke forskjellen kun i høyden, at Mega går 5 klikk(cm) under jaktmatch på 100?

 

Har du satt verdien for vind til 0 m/s?

 

Jeg la inn følgende verdier for rifla, cm klikk, siktet montert 4 cm over senter løp.

 

ammo: Jaktmatch: 120 grs kule i 820 ms

Mega: 155 grs kule i 780 ms

 

opplysningene funnet hos produsent.

 

Når jeg da legger inn Jaktmatch, innskutt i senter på 100 meter så gir det 40 klikk opp på 500 meter.

Det samme med Lapua Mega innskutt i senter på 100 meter gir 48 klikk opp på 500 meter.

 

Legger jeg inn på shooter at Mega treffer -5cm på 100 meter så sier shooter 53 klikk opp på 500 meter (5 opp på 100 for å være i senter)

 

Hadde Mega i tillegg truffet 5 cm til venstre, så sier shooter at du må korrigere med 5 knepp til høyre, samme om det er på 100 eller 500 meter.

 

Det er selve lengden på kula du legger inn ja.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Saken er at spindrift innstilligen gir meg høye verdier til den ene siden. (tilfeldigvis den siden løpets rifling er vendt mot)

Når jeg skru av denne faktoren, så forsvinner "tillegget"

Mulig instillingene mine ikke er riktige.

Kjøre Isnipe appen paralelt, og den gir lik verdi på høyde, men andre på sideveis.

 

Jeg har følgende instillinger i Shooter.

 

Firearm: Blaser R93 pro

Barrel twist: 1:0.866

twist direction: right

Sight height: 4.150mm

Sight offset: 0.0

elevation unit: Mils

elevation Turret grad: 1/10

wind unit:Mils

wind elevation grad:1/10

lead Unit:Mils

elev corr factor:0

wind corr factor:0

 

Ammo: jaktmatch 120grs FMJ

Bullet dim:0.264 in

bullet weight: 120 grs

Bullet length:3.2cm

muzzle velocity: 820m/s

Velocity var: 0 mps/´

powder temp: 13 C

Atmosphere std:ICAO

Drag mod:G1

BC:0.4280 Min.vel: 0.0

 

Zero data

Zero range:100m

Zero height:0m

Zero offset:0

 

Zero atm

Not enable

altitude:N/A

Station Presure:1013hPa

Presure is abs: on

temp: 13C

humidity:85%

 

Notes: Standard ammo (innskutt)

 

Target

Dist:300m

Look angle:0 deg

Move speed: 0 m/s

Move angle: 0 deg

 

Atmosphere

Dens altitude:0m

temp:13 C

wind speed: 0

Wind angle: 0

 

Spinndrift: ON

stability factor:420.80

 

Coriolis effect: ON

latitude: empty

azimuth:empty

 

Får da følgende verdier på 300m +16 høyde og -23 sideveis (Shooter)

Skrur jeg AV spindrift, så får jeg +16 høyde og 0 sideveis

 

Isnipe gir +16 og -0,23 sideveis (da med spindrift inkl)

 

Spørsmålet er da følgende

1: Er noen av mine innstillinger i Shooter feil

2: Får du samme verdiene som meg med lik innstilling (Bug?)

3: Hva gjør du om du har blitt besatt av klikk og kulebaner. Jeg får nemmelig ikke sove på grunn av dette :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

1. riflestigningen du legger inn er "out of this world" - det er jo fingjenger.

2. gidder ikke prøve, mest sannsynlig ja

3. les deg opp på ballistikk, og skyt, mye, og så skyter du litt til. Å sette deg inn i teorien, samtidig som du erfarer den i praksis vil gi deg den forståelsen du trenger (egentlig trenger du den ikke, men om du nå absolutt må sove...)

 

 

Forøvrig, hverken Mega eller Jaktmatch er kuler det er noen stor vits i å dulle med på 500m, Rotasjonsdrift er bare tøys på 300m, og et klikk på 500m, nesten uansett...

Å sjonglere med to ladninger er litt halvkrevende, og en må iallfall være svært nøye under innskytingen at en får avstanden siktepunkt-treffpunkt rett. Og at en skriver det opp, eller fotograferer. Prøver en å gå å huske slikt så går den i surr. Noter også innstillingene du bruker i Shooter/ISnipe/WTF

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...