Jump to content

støbe kugler til subsonic ladning i rent bly


Billy the kid

Recommended Posts

Det må du faktisk prøve ut i din egen rifle, dersom det blyer må du bruke hardere metall, bedre smøring eller lavere hastighet.

Det finnes ingen fasit, det som er utslagsgivende er hvor jevnt og feilfritt ditt rifleløp er.

Link to comment
Share on other sites

Kulefangerbly har eg brukt til mine svartkruttvåpen med godt resultat.

Og holder du deg til 330-300m pr sek så skulle dette gå bra mener eg. men bruk eit godt kule fett, det er meget viktig..

Høgere hastighet så må du ha mye hardere bly

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så lenge løpet er bra bør dette være mulig, trykket i slike sub-ladninger er ikke så stort. Min erfaring er at trykk har vel så mye å si som hastighet på blying, så med godt fett bør det fungere. Og dobbeltsmører du med flytende coating (feks Lee) skal det mye til før blying blir et problem. Er dog en fordel med en anelse tinn for bedre støpbarhet, 1-3% gjør mye uten at kulene blir alt for harde.

Link to comment
Share on other sites

Å unngå blying er som regel eit av dei mindre problema med å bruke blykuler i finare riflekaliber. I tillegg til det som er nemnt tidlegare i tråden, så vil eg nemne tilpasning av kulediameter til ditt våpen som kanskje det viktigaste elementet for nettopp å unngå blying. Underdimensjonerte kuler blyar i dei fleste tilfelle, eg vil anbefale å size .001, .002 eller t.o.m. .003 over løpsdiameter, alt etter legering og tilstand på løp.

 

Å oppnå ekspansjon med blykuler kan vere krevjande, det kjem an på kva typar blylegeringar du har til disposisjon. Ein treng ikkje nødvendigvis gå for reint bly for at ei kule skal ekspandere, ei forholdsvis rikhaldig legering på tinn er ofte brukt til slike formål. Tinn har her fleire funksjonar:

1. Det gjer legeringa hardare, med 5% tinn og 95% bly doblar ein hardheita på legeringa ifht. reint bly.

2. Det reduserar overflatespenninga, og legeringa fyller forma betre. Det senkar óg smeltepunktet.

3. Som kanskje er det mest interessante for ein som vil ha ekspanderande kuler, tinn gjer legeringa meir duktil, dvs. den ekspanderar utan å nødvendigvis splintre. Dette er mest gjeldande for bly-antimon-tinn-legeringar, men vil nok óg spele ei rolle i bly-tinn-legeringar. Tinninnhaldet er spesielt viktig for blykuler med holspiss.

 

Så mi anbefaling er altså å få tak i noko reint bly, og tilsette rundt 5% tinn. Å tilsette noko meir enn 5% er vekkasta til dei fleste formål. Bruk gjerne i tillegg eit kuledesign med så stor meplat som mogleg.

Link to comment
Share on other sites

tilpasning av kulediameter til ditt våpen som kanskje det viktigaste elementet for nettopp å unngå blying

Duh! Noen ting er så selvfølgelige at man glemmer å nevne de. Du har helt rett i at diameter er 1. punkt på lista, om man ligger 1 eller 3 tusendeler over er vanligvis ikke viktig så lenge man ligger over. Underdimensjonerte kuler gir vanligvis blying og elendig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen allesammen og tak for hjælpen

 

jeg har en lee støbeform til 170 grs flat point som jeg vil size ,309 og prøve med dem i rent bly eller evt tilsætte lidt tin for at få pænere kugler og

så se hvordan præcise de er.

 

ville i bruge gas checks ?

 

jeg har læst man kunne bruge moly grease og bi voks til at lave kugle fedt ?, eller har i en god opskrift på kugle fedt der egner sig til pan lubing ?

 

tror i evt man får noget ekspansion med den kugle eller skulle man evt lave hollow point på kuglen ?

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Hvilke dyr er det du skal skyte? Ekspansjon er avhengig av hvilke motstand kulen møter.

I rifle er smøring kritisk, prøv med Lee alox fett. Om nødvendig gni det inn med fingrene slik at alle riller i kulen er fullstendig dekket. Dersom du har en lubrisizer så kan flere typer alox fett brukes under sizing.

Jeg har god erfaring med Lyman alox fett til rifle.

Link to comment
Share on other sites

Det er noget griseri å bruke fingrene. Lee liquid alox kan dryppes på og ristes i en plastboks til kulene er dekket. Dette fungerer OK, men kan bli lite smøring avhengig av kuletypen. Igjen, det må prøves i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare kvinner som tror at størrelse ikke betyr noe. :mrgreen:

Men, det forfølger oss menn i nesten alt vi foretar oss.

 

Innen kulestøping er det alfa/omega.

Jeg synes det er rart at hver gang det er snakk om blykuler så drar vi igang en diskusjon om blying .

Hvor mange av oss har ikke en eller annen cal.22, stående i skapet. Hva slags kuler brukes der? BLY.

Og hvis dere er like "flinke" til å pusse den stakkars salongrifla som meg, ja da bør dere være imponert over den presisjonen som disse riflene har. Med eller uten puss. Finner vi blying der. Jeg har ikke funnet noe.

 

Dette er sakset fra en custom mold produsent.

" A bullet that is a frog hair under groove size will lead like crazy. Leading is caused by gas leaking past the bullet and acting like a oxyacetylene torch cutting steel. In this case, linotype bullets will lead faster because they won't obturate and seal as a soft bullet would. " Altså, du slipper ikke unna med "harde" kuler.

Jeg sizer 308W kulene mine .0311, og bruker gascheck på alt som skal i rifleløp.

Det nytter heller ikke om det er verdens beste lube som brukes. Er kulene for små, så smelter og forsvinner luben først og da er det en "naken" kule som går videre og blir svidd i baken.

Til kuler i så lav hastighet som subsonic er Lee sin lube mer enn god nok.

Ekspanderende blykuler i lav hastighet er en liten vitenskap for seg selv, og krever endel prøving og feiling. Hvis det er en effektiv jaktkule du lager så ville jeg heller sett på meplat størrelsen. Meplat størrelsen er mye enklere å forholde seg til. Her teller også størrelsen.

Les denne:

http://www.ballisticstudies.com/Resourc ... stics.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...