Jump to content

Hvordan trene rifleskyting?


ulf

Recommended Posts

Min situasjon er at jeg har begrenset tid på skytebanen. En gang eller maks to i uka er hva jeg får til, og da har jeg lett for å tenke at jeg bør skyte så mye som mulig når jeg først er der. Stående frihånd er vanskeligst, så da trener absolutt mest på det.

 

Sist jeg var på banen skjøt jeg 100 skudd (22LR) stående frihånd på elektroniske skiver. Snittet var vel 41-42, og det viktigste for meg er å få vekk fluer i utenfor svarten.

 

Med mitt treningsgrunnlag er imidlertid 100 skudd mye, selv med kaffepause etter 50 skudd, og jeg skjøt bedre de første 50 enn de neste 50. Burde jeg gitt meg etter 50 skudd, og heller brukt de neste 50 på ligg/kne? Jeg trener først og fremst for å skyte gode jaktskudd, så behovet for å utvikle skyte-utholdenhet er kanskje ikke så stort?

 

På forhånd takk for svar.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilken form for skyting du driver med er avtrekket utrolig viktig.

Fokusere på å ha jevne og rolige avtrekk, ikke nappe gjennom avtrekket i det blinken farer forbi.

Bli vant til din rifle og ditt avtrekk og vite hvor mye du kan presse på før skuddet går av. Poenget er jo at man tar et avtrekk uten å flytte på geværet.

Link to comment
Share on other sites

Kvantitet er viktig. Men har man begrenset tilgang til bane, altså å trene "skarpt", ville jeg foretrekke kvalitet.

Det ville jeg for å være ærlig alltid. Antall skudd er ikke så viktig som at hvert enkelt skudd har god gjennomføring. Man oppnår lite med å øse ut en mengde skudd, dersom de ikke er ett resultat av konsentrasjon og gjennomføring. Om de dårlige siste 50 skuddene skyldes at du blir sliten i musklene - tren vekter. Ingen vits å skyte skarpt for å bygge muskelmasse.

Om de dårlige skuddene skyldes dårlig konsentrasjon - da hjelper det lite på hvilken stilling du skyter i. Konsentrert må man være uansett. Tren på den stillingen du er dårlig på, men glem ikke de andre. Spesielt stillinger man har mye bruk for. På jakt kan sittende / knestående være vel så mye brukt som stående, og man bør kanskje trene en del på det selv om en naturligvis skyter dårligere stående.

 

Det er mye bedre å skyte 10-15 skudd som er konsentrerte og godt gjennomførte, gjerne med evaluering av hvert skudd, enn å hamre ut 100 skudd med stadig dalende konsentrasjon og gjennomføring. Det er veldig lett å skyte ett visst antall skudd. Gjerne en eske eller to. Men bryt gjerne det mønsteret. Hva gjør det på en trening om du skyter 27 - 58 - 89 skudd? Skyt til du merker du har dårligere gjennomføring. Gi deg da, selv om det er skudd igjen i pakka.

Dette dersom du ikke følger noe fastlagt program, da må man jo skyte de skudd som kreves. Men da er man også inne på en litt annen type trening.

 

Mengdetrening og trening på å holde / ta avtrekk, kan man gjerne gjøre som tørrtrening hjemme i stua. De gangene man har tilgang til bane, sjekker man at man klarer å overføre teknikken fra tørrtreningen over til skarpt.

Antall skudd er viktig, mengde skudd er også viktig. Men bare om alle skudd er konsentrerte.

 

Dette er ihvertfall min erfaring og mening.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Personlig så mener jeg at på stående skyting skal dyret være såpass nært/blinken stor, at en normalt ikke skal trenge å tenke på innertier treff. Stående skyting for meg er lungeskudd på 30m på en elg og da er blinken så stor at de fleste med normal trengingsmengde og tilpasset rifle klarer det uten å brenne av 100 skudd i uka. Er avstanden såpass langt unna at det virkelig er behov for presisjon, bør man heller tenke på bedre stilling eller gå nærmere rett og slett. Man må ikke skyte for enhver pris, men det er meg.

Jeg liker å trene ved å ikke nødvendigvis konsentrere på treffsikkerhet/samlinger alle ganger, men bare å ligge rolig i stilling, ta gode ladegrep uten å "virre", ta godt avtrekk med ettertrykk ja rett og slett innarbeide god rutine når jeg skyter. Da blir samlingen som den blir men som oftest bra uten at jeg nødvendigvis må skyte fullt hus alle ganger. Noen ganger snur jeg bort skjermen og tenker bare på hvordan jeg følte at jeg gjennomførte skuddet. Hvis jeg følte at alle 5-10-15 skudd var godt gjennomført og resultatet kanskje ikke var så himla bra, driter jeg litt i det. Det er litt som når man hører på våre idrettsutøvere som ikke alle ganger vinner men føler at de gjorde det de hadde planlagt å gjøre og er fornøyd med det.

Jeg prøver også å fokusere på å kose meg bak børsa, at jeg gjør noe jeg virkelig liker å holde på med så for meg er det vel få plasser jeg slapper av så mye som når jeg legger kinnet på kinnstøtten og begynner å gløtte gjennom optikken. Normalt skyter jeg ca 50 skudd hver trening hvor jeg kanskje skyter et magasin(5-skudd) i knestående/sittende bare for å se at jeg ikke er helt ubrukelig i den stillingen. Det er bare i liggende stilling jeg "forventer" av meg selv at presisjonen skal være god når jeg går inn for det. I de andre stillingene tenker jeg bare på jaktskudd på stillestående mål og at skuddet sitter i maskinrommet en plass, dvs samling på 10-15cm @100m er da helt greit for meg.

Link to comment
Share on other sites

Er bedre å fokusere på å gjøre de riktige tingene med kun 50 skudd enn å få tid til å rekke 100.

 

Fokus på avtrekk, skytestilling og pust.

 

Med tanke på at det er trening i forbindelse med jakt hvor du kanskje ikke trenger mer enn 5 - 6 skudd på en hel dag er kvaliteten i treningen mye viktigere enn kvantiteten.

 

Nå er ikke jeg jeger så ta mine anbefalinger med en klype salt.

Link to comment
Share on other sites

Vurder også å kutte ut kaffen på banen. Kofein er ikke bra om du skal være rolig i musklene :wink: Ta heller en banan og vann om du må putte i deg noe :mrgreen:

 

Ellers er det bedre å skyte 20 skudd med full konsentrasjon enn 100 der du er ufokusert etter 30skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...