Jump to content

Slitt løp ?


kahles

Recommended Posts

Begynner å lure på om løpet på min tikka 270 win begynner å bli slitt. Samlingene er ikke helt som før, å til og med ikke Hornady V-max samler ikke fantastisk bra lengre. Hva pleier å være første tegnet til slitt løp ?

Å hvilke andre kalibre tror dere er mulig å få i samme børsa, bare med løpsbytte osv ?

Tikka m695, lang låsekasse.

Link to comment
Share on other sites

før du begynner spørre om pipa er utslitt må du definere hvor godt pipa må gå for at den er ok.

 

det jeg prøver si er at når en pipe er utslitt er relativt.

det kommer an på hvordan ammunisjon den er fora med, hvor godt/ofte den er pusset, hvordan krav til presisjon man stiller til pipa, hvor varm man skal skyte den, osv.

 

jeg har slitt ut noen matchpiper i mitt liv. de har vist et eller flere av følgende tegn på at de er slitt:

1) mye lavere hastighet enn normalt

2) blir veldig kresen på ammunisjon(vil ofte ha tunge kuler og harde ladninger)

3) dårligere presisjon fra kaldt løp

4) når pipa blir varm åpner samlingene seg(dvs dårligere presisjon enn fra kald pipe)

5) når pipa blir varm begynner treffpunkt å "vandre"

6) plutselige, usannsynlige "slengere"

 

om noen av disse tingene begynner hende med pipene mine, vil jeg som oftest tenke over hvor mange skudd det er gått gjennom pipa. om det da er skutt såpass mye med pipa at det kan være på tide å bytte, blir den som oftest satt til sides. den blir enten krona og brukt som feltpipe, eller testa litt når tid og anledning er der og kan eventuelt brukes til trening eller feltskyting. baneskyting er uaktuelt med piper som ikke er 100%.

mine 6,5X55 piper holder ca 5000 skudd til baneskyting. å et par tusen til som feltpipe.

min 308w pipe derimot gikk over 10 000 skudd før den ble pensjonist. å slike piper som jeg definerer som utslitt samler som oftest de 5 første skudda på 5 cm på 200m. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...