Jump to content

Hjelp kikkertsikte til kraftig luftvåpen!


XanderSorli

Recommended Posts

Heisann!

 

Kjøpte nettopp ett Gamo Black Fusion 4,5 177. cal. med 335 m/s utgangshastighet. Med dette kjøpte jeg en Gamo 4x32 (Sporter ett eller annet) kikkert.

 

Jeg hadde tidligere ei Gamo shadow 1000 børse med 310 m/s utgangshastighet. På dette brukte jeg kikkert. På shadow 1000 var det for det første ett utrolig dårlig avtrekk. Noe av det værste jeg har vært borti. Har også ett CZ slavia gevær med 175 m/s som var mitt første luftvåpen. Dette hadde ett helt fantastisk avtrekk i forhold til shadow 1000, men slavia børsa var rimelig slapp i forhold da.

Kunne ikke skyte på noe på litt avstand. Da ble det veldig svake treff.

 

Det værste med shadow 1000 var egentlig rekylen. I luftvåpen er det jo 2 veis rekyl, noe som gjør det litt vanskeligere å skyte presisjon med. Men shadow 1000 slengte veldig til høyre samtidig som avtrekket sugde. Så var ikke lett å treffe innertiern på mer enn 15 meter.

 

På CZ slavia hadde jeg en Bushnell 4x32 kikkert. kikkert og børse ble kjøpt inn for snart 10 år siden, så kvaliteten var jo noe annet den gang enn i dag. Så når jeg 3 år etterpå kjøpte Gamo shadow 1000 flyttet jeg bushnell kikkerten over til den. Jeg fikk alltid stilt inn kikkerten, men etter under 10 skudd hadde kikkerten stilt seg ned 10 cm på 15 meters hold. Og etter kort tid gikk kikkerten i stykker.

 

For 2 dager siden gikk jeg til en børsemaker og så på de nye luft riflene han hadde inne. Der prøvde jeg forskjellige merker. Jeg prøvde børser med utgangshastighet ifra 175 til 335 m/s. Det jeg la mest vekt på var balanse på børsa, avtrekk og utførelse. Merkelig nok var faktisk Gamo black fusion like bra når jeg testet den i butikken som tyske kvalitets rifler på 200 m/s. Avtrekket på denne var også like bra. Rekylen var blitt mer enveis som i vanlig rifle og balansen var veldig bra selvom den hadde en utgangshastighet på 335 m/s.

 

Jeg kjøpte da dette våpenet sammen med gamo kikkerten jeg nevnte over. Jeg merket at gamo tydelig hadde virkelig forbedret luftgeværene sine i forhold til shadow 1000 jeg kjøpte mange år før. Samtidig fikk jeg beskjed om at kikkerten jeg kjøpte med var laget mye sterkere nå enn bushnell kikkerten jeg hadde, sånn at de tålte rekylen. Så alt i alt tenkte jeg at dette måtte nå fungere fint.

 

Jeg dro bli og fornøyd hjem og monterte den nye kikkerten på den nye børsa. jeg fikk stilt inn kikkerten og traff innertiern på 5 av 5 skudd hele tiden på 15 meters hold. Men så merket jeg plutselig at kikkerten begynte og stille seg opp og ned. Denne kikkerten tåler heller tydeligvis ikke rekylen som kommer av de kraftigere fjær luftvåpnene. Børsa i seg selv må jeg bare si var helt fantastisk. Bra presisjon og balanse, og helt sinnsyk rå kraft. Jeg har prøvd dette våpenet nå med flere forskjellige kuler. Spiss, flat, tyngre og letter. Men kikkerten er problemet.

 

Er det noen her som vet om en kikkert, eller kan hjelpe meg å finne frem til en kikkert som tåler å sitte på dette våpenet? Hadde vært en drøm å fått dette digge våpenet til å fungere med en kikkert. Ikke noe særlig morro eller vits uten siden synet mitt ikke fungerer noe særlig med diopter.

 

Kikkerten jeg har nå er i 900 kr klassen.

 

På forhånd tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

Denne kikkerten tåler heller tydeligvis ikke rekylen som kommer av de kraftigere fjær luftvåpnene.

 

nå finnes det jo ikke rekyl i luftvåpen da.. :wink: men om du mener den kikkerten din er ødelagt så får du ta turen tilbake til butikk der du kjøpte utstyret ditt og be om og få en ny eller pengene tilbake det har du krav på siden du kjøpte utstyret for 2dager siden :)

så behold pengene dine du og be om en ny en.

Link to comment
Share on other sites

Står litt om sikter og luftvåpen i noen tidliger tråder

viewtopic.php?f=48&t=5908

 

viewtopic.php?f=48&t=51376

 

(@Litago du får ha billig rælet på 45-70 børsa når du får den i hus og bruke noe kvalitet på 4,5mm børsa. Er mer bevegelsen en størrelsen på utstyret som har noe å si sies det :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Det er skrevet mange innlegg om bevegelsen i kraftige luftvåpen, bruk søkefeltet.

De beveger seg både fremover og bakover noe som effektivt ødelegger kikkerter som ikke er beregnet

for dette. Gamo skriver jeg ikke mer om da jeg har et anstrengt forhold til merket...

Link to comment
Share on other sites

Står litt om sikter og luftvåpen i noen tidliger tråder

viewtopic.php?f=48&t=5908

 

viewtopic.php?f=48&t=51376

 

(@Litago du får ha billig rælet på 45-70 børsa når du får den i hus og bruke noe kvalitet på 4,5mm børsa. Er mer bevegelsen en størrelsen på utstyret som har noe å si sies det :winke1: )

hehe jeg har desverre ikke noe luftvåpen ei skal det heller noe ræl på rifla når den kommer det er bare enklere slik :wink:

men skal si at det overrasker meg at luftvåpen ødelegger kikkertsikter :shock: men så lærer man noe nytt hverdag 8)

Link to comment
Share on other sites

på min diana 34 gav jeg opp billigsikter. har ødelagt 2 tasco pronghorn fast 4x32 og en nikon prostaff 4x32. det ble ei lang prøve og teste historie med montasjer innsmurt med harpiks,epoxy,loctite.. når endelig montasjen satt stille på skinna så begynte justerings dansen med trådkorset.. ble rettogslett ei hengemyr hele billig prosjektet.

da jeg fremdeles ser klart med dei åpne sikta på 10-15m så får dei duge til trening.

når dette er sagt så tror jeg nok at en sterk og dyr stålmontasje med en leupold kikkert eller oppover i kvalitets sjiktet kan holde. men da syns jeg rettogslett det blir for dyrt når man øvelse skyter på kort hold.

Link to comment
Share on other sites

Vil takke så mye for alle svar!

 

På ett luftvåpen er det nok rekyl, og en veldig annerledes en enn på ei rifle. Om du setter ett 15000 kroners kikkertsikte til jakt rifle med høy kvalitet på ett kraftig luftgevær, så ryker den kikkerten med en gang.

 

Det jeg egentlig var ute etter var om jeg hadde så flaks at noen hadde vært borti dette og kunne komme med en spesifikk kikkert som fungerer til dette. Er ikke så erfaren når det kommer til kikkerter, så sliter litt med å skulle finne en kikkert selv.

Link to comment
Share on other sites

På XXL finner du flere kikkerter som passer til luft, BSA har et par modeller.

Du har nok neppe behov for forstørrelse over 9X så BSA eller Aspect med zoom kan være bra, har et par slike selv og de er gode og rimelige. Ikke la deg friste med f.eks 8-32 eller noe annet digert, optisk er de fleste bare skrot og de er tunge, gjerne over kiloen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så litt på den linken til hawke optics. Aldri hørt om de før, men virket bra det jeg leste på siden. Er det Airmax siktene som er beregnet til luftvåpen? Har du noen anelse om hva disse koster? Fant ikke noen pris på siden der. Takk for tipset! :)

Link to comment
Share on other sites

Leapers kikkertsikter er kjent for å tåle kraftig luftgeværrekyl. Har bl. a type SCP-392AOMOTS, dette har også justerbart objektiv som er en fordel. Er rimelige sikter, betalte godt under 1000,- for mitt. Sandefjord Paintball selger noen modeller.

 

Har også god erfaring med BSA sine luftgeværsikter. XXL selger noen av disse. Bra optikk og rimelige. Har et BSA ES39x40 AO selv.

Link to comment
Share on other sites

Vil takke så mye for alle svar!

 

På ett luftvåpen er det nok rekyl, og en veldig annerledes en enn på ei rifle. Om du setter ett 15000 kroners kikkertsikte til jakt rifle med høy kvalitet på ett kraftig luftgevær, så ryker den kikkerten med en gang.

 

Det jeg egentlig var ute etter var om jeg hadde så flaks at noen hadde vært borti dette og kunne komme med en spesifikk kikkert som fungerer til dette. Er ikke så erfaren når det kommer til kikkerter, så sliter litt med å skulle finne en kikkert selv.

 

Det trådstarter beskriver i sin historie, er helt i pakt med dagens sfære, sportsbutikker/luftgevær. Salgsstrategi; sorte plast/kompositt-rifler, med "most powerfull in the World-kraft.." Hva de treffer, og evnt. hvor lenge de varer, står det ikke fullt så mye om. Men en bør ta med; ingen kikkert er garantert å overleve et

kraftig fjærluftgevær. Den har ikke bare dobbelrekyl, men faktisk dirrer fjæren en stund etter avfyring. Derfor som tidl. nevnt, finnes "Dampamount". Er en skinne-

gummimontasje. Koster ca. 750. De som har montert slik, opplever sjelden kikkertknekk. Ang. spesielt robuste kikkerter, kan være; Leupold EFR serien. Nikko Stirling, MountMaster. Og Leapers. Men, lite er sikkert her. Investeres det i en Zeiss til 12000, kan man mulig anta den tåler mer, uansett, enn en kiikkert til 800. Selv om sistnevnte sikkert kan være grei til sitt bruk. Håper dette innlegg har vert til litt hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du velger enten Hawke, Leapers eller annet så test de først.

Enkelte modeller har opplyst retikkel og der er det mye jall ute å går da hele røret nærmest lyses opp.

Særlig rimeligere utgaver av Leapers har dette fenomenet, ufattelig irriterende og ubrukelig.

Noen titterør har egenskapen til å gi deg følelsen av å se inn i en sortmalt dassrull, styr unna disse også.

 

Av rimelige som jeg finner brukbare er MTC, AGS, BSA, ASPECT og enkelte modeller av HAWKE og LEAPERS.

Du får greie titterør til under tusenlappen og som nevnt tidligere i tråden er Dampamount nesten et must på enkelte luffer.

De leveres vel kun i helskinne så pass på at du tar med røret slik at du ser at fronten på kikkerten ikke butter i luffa.

Det er vel lave og høye varianter av Dampamount.

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg gjerne takke dere alle for hjelpen til nå! Med den informasjonen og tipsene jeg har fått ifra dere, så har jeg nå mye mer og gå ut ifra. Jeg tror jeg skal skaffe meg den skinnen dere prater om, så blir det vel en hawk eller leapers kikkert på den. Skal forhøre meg rundt og finne den kikkerten som skal være best og samtidig tåle støyten.

Ser virkelig frem til den dagen jeg får ett skikkelig sikte på denne børs som ikke går i stykker. For denne børsa var absolutt vært pengene sine selvom kolben og løpets ompakning er i plast. Vet selv av erfaring at gamo har levert veldig mye totalt udugelige våpen. Men dette var en vinner når jeg testet det opp i mot andre produsenter. Til dere som er interisert i luftvåpen vil jeg absolutt anbefale dette.

 

Skal gi dere en tilbakemelding når jeg har fått tak i skinne og kikkert. Hvilken kikkert jeg valgte, og hordan dette fungerer med våpenet. Ser uansett at flere av disse produsentene har 10 års garanti, så da er det jo ny kikkert eller bytte pengene pluss mellom legg i en annen kikkert av samme merke om kikkerten skulle gå i stykker :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, testet flere av de i butikken. Og denne gangen var faktisk både avtrekk og rekyl omtrent lik som de andre riflene i samme prisklasse. Men balansen i gamo rifla var litt bedre og den hadde jo en god del mer utgangshastighet enn de andre riflene. Så skryten i dette innlegget er faktisk vel fortjent. Men er enig i det flere sier at gamo har levert utrolig mye dårlig og billig produserte greier til stive priser :P

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at folk har ulike oppfatninger og forutsetninger samt ulike forventninger.

Jeg har selv kjøpt Hatsan og lært av det, jovisst går enkelte av dem fort, men samlinger og avtrekk er en historie for seg selv. Dersom man går til innkjøp av noe og er relativt sikker på at man skal bruke gjenstanden mye kan det være lurt å legge litt mer penger i det. Ofte blir det slik at man kjøpe noe billigræl, så noe som er anderledes billigræl og kanskje et par til av sånn noenlunde kvalitet. Hvorfor ikke kjøpe noe ordentlig med en gang? Annenhåndsverdien er relativt liten på billigsaker og man blir heller aldri egentlig fornøyd.

 

Nå har ikke jeg prøvd den Gamoen du har så det kan godt hende den er brukbar.

Plast har jeg et anstrengt forhold til, men det kan jo resirkuleres til en bærepose eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...