Jump to content

Regel for sivilpistol 4


Femogførr

Recommended Posts

Ser av reglene til Sivilpistol 4 : "Avtrekksvekt: mer enn 800 gram kun DA"

 

Jeg ville tippe at det betyr at single action revolvere ikke er tillatt, og at avtrekksvekten måles ved double action avtrekk og ikke ved single action avtrekk dersom revolveren også har det.

Men det kan kanskje tolkes til at at revolveren må være "double action only"?

 

Noen som vet hva dette betyr?

Link to comment
Share on other sites

Ser av reglene til Sivilpistol 4 : "Avtrekksvekt: mer enn 800 gram kun DA"

 

Jeg ville tippe at det betyr at single action revolvere ikke er tillatt, og at avtrekksvekten måles ved double action avtrekk og ikke ved single action avtrekk dersom revolveren også har det.

Men det kan kanskje tolkes til at at revolveren må være "double action only"?

 

Noen som vet hva dette betyr?

 

 

Revolveren trenger ikke å være DA only. Men du kan kun bruke DA avtrekket. Ellers har du rett, rene SA revolvere kan ikke brukes og avtrekksvekten måles ved DA

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg ikke greie på, men det høres jo helt vilt ut. 800 gram på DA :shock:

Sikker på at det ikke skal måles på SA, og selvfølgelig DA om våpenet er DAO.

 

Skulle jeg ha helt feil så er jeg veldig nyskjerrig på hvordan man får til et 800 gram DA avtrekk på en revolver :D

 

NFPS bruker samme minimum avtrekksvekt i alle sivilpistolklasser, derfor 800 gram. Tviler på at du finner en revolver med under 800 gram på DA avtrekket men det er "besides the point" som det heter på nynorsk.

Link to comment
Share on other sites

Joda, så det, og jeg pleier ikke å henge meg opp i regeldetaljer.

...men denne var jo litt gøy.

femogførr stille egentlig et godt spørsmål, for i reglene/tabellen står det "Mer enn 800 g. Kun DA" Hverken mer eller mindre!

Ikke akkurat solekart :D Betyr det at man skal skyte kun DA eller en kan tolke "Kun DA" som en norsk versjon av DAO. Det kommer heller ikke fram om avtrekket måles i DA eller SA, om våpenet har SA.

Link to comment
Share on other sites

Vel, siden DAO er en betegnelse brukt om våpenet, ikke om hvordan det skytes, er det stor forskjell. Det går jo ikke fram om man mener det ene eller det andre.

Jada, jeg vet at man kan bruke en hvilken som helst DA revolver, men som sakt det står ingen ting om man sikter til skytemetoden eller våpenet.

 

Mulig det er det i praktisk, men i andre grener er det ikke så selvfølgelig at man skal måle DA bare fordi det kun skytes DA. Normalen i alle andre grener er å måle SA hvis våpenet har den muligheten.

 

Da er vi egentlig tilbake til spørsmålet som ble stilt av trådstarter, er det noen som vet hva det betyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...