Jump to content

Pusse ned lakkert stokk på hagle


GenCuster

Recommended Posts

For 10 år siden brukte jeg lakkfjerner, raskt og enkelt. kjøpte et olje sett fra håkedal jakt i Tønsberg, napier tror jeg fabrikanten het.

 

Det ble ikke pent men funket. Vær klar over at billig treverk er penere med lakk enn olje finish, så nystokken kan bli en skuffelse å se til. Det hjelper om du bruker litt beis i oljen (ikke prøvd av meg men noe jeg har fått råd om).

Link to comment
Share on other sites

Spritbeis kan gi brukbare resultater på "billig-tre", som f.eks Bøk.

Da kan man få både furu og bøk til å ligne på fargene til edeltre om man vil. Men tegningene til edeltre får man selvfølgelig ikke.

 

Kokt linolje kan også gi en stokk et ok utseende og god motstandskraft mot fukt. Går fint å mette treet med dette før man benytter stokkoljer med farge også.

Vær bare obs på at f.eks Schaftoel inneholder silikon, og kan vanskeligjøre etterbehandling med andre oljetyper.

Link to comment
Share on other sites

smør et lag med reprin på stokken...la den stå et par timer, vask av lakken, om ikke alt reiser med en gang så ta en runde til eller skrap vekk resten med noe hard plast. raskt og enkelt, skyll den i vann for å trekke ut eventuelle hakk i treverket( dype hakk får du ikke vekk) så kan du pusse med 1200 papir etterpå for å ta bort "bust" i treverket. la den tørke 3-4 dager, så tar du på den oljen du ønsker :D

Link to comment
Share on other sites

Gjorde slik jobb på min hagle i vinter. Noe må en jo finne på når en ikke får jaktet...

 

Synd jeg ikke har før- og etterbilder, for utseende gikk fra plastlignende stokk med skrapemerker til mye finere finish. Kjøpte rett og slett lakkfjerner på Maxbo og brukte det. Klinte på og tørket og skrapet av lakken etter en stund. Gjorde dette i flere omganger. Etterpå pusset jeg med fint papir med slipemaskin. Prøvde å være forsiktig så jeg ikke pusset kanter i treverket. Etterpå brukte jeg treolje. Tror jeg kjøpte den hos Maxbo og. Etter den jobben fant jeg en flaske med stokkolje i kjelleren... Ville nok heller brukt den. Mettet stokken så mye med olje at det begynte å sive ut igjen. Til slutt gikk jeg over med voks for å tette porer. Resultatet ser ikke så ille ut, men det ble ganske matt. Vet ikke helt hva jeg skal bruke for å få blank finish. Burde kanskje brukt en annen olje?

 

Vet heller ikke om en kan bruke annen olje nå i etterkant, som gir blank/halvblank/silkematt finish. Det ble uansett penere enn før! Tok sjansen på å gjøre jobben da det er ei billig Yildizhagle. Hadde nok ikke gjort det samme med en Merkel feks. Greit å ha noe billig å prøve seg på først!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort dette på mi hagle. Brukte lakkfjerner fra biltema. Syntes den fungerte dårlig, men fikk det av til slutt. Husk å ikke få lakkfjerner på plastdeler. Plasten går i oppløsning av lakkfjerner (iallefall biltema sin). Jeg brukte en vanlig sparkel til å skrape av lakken. Skyllte i vann og pusset ned med sandpapir. Tørket og oljet den med mørk olje. Burde nok ha brukt litt mer tid på dette og vært mer nøye med sandpapiret, men hagla mi er for bruk og ikke pynt. Så er vel fornøyd nok med den.

Link to comment
Share on other sites

beis er altså tingen for å gjøre treverket mørkere? Finnes det andre alternativ/oljer man kan bruke?

 

Fullførte nettopp lakkfjerning på ei gammel hagle selv, brukte som nevnt over lakkfjerner og flere 'runder' før det boblet seg og forsvant.

Når lakken var fjernet og stokken finpusset litt, åpenbarte noe merkelig seg.. lys på den ene siden og mørk på den andre. Nok til at jeg irriterer meg over det.. prøvd MANGE lag med stokkolje uten at det har hjulpet.

Link to comment
Share on other sites

Narvsverte er et alternativ til vannbeis. Trekker brukbart inn. Men ikke det helt store fargevalget. Sikkert mulig å blande seg frem til noe.

 

Ønsker en blank overflate er politur noe av det bedre. Det ble blant annet brukt som overflatebehandling på Krag-Jørgensen fra fabrikk. Polituren er grei å reparere på senere også. Bare å pusse ned hvor det er ripete og legge på nytt.

 

Står litt om det her.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=7448

 

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Ønsker en blank overflate er politur noe av det bedre. Det ble blant annet brukt som overflatebehandling på Krag-Jørgensen fra fabrikk. Polituren er grei å reparere på senere også. Bare å pusse ned hvor det er ripete og legge på nytt.

 

Har oljet stokken med en eller annen slags olje, husker ikke hva. Kan en da bruke politur oppå dette igjen da stokken er ganske matt nå?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...