Jump to content

Lyddemper til 270 win.


Sveibuen

Recommended Posts

HeiHei!

Jeg sliter med en hørselsskade og tenkte derfor å investere i en lyddemper til den kommende jaktsesongen. Da slipper jeg det kavet å drive å bruke hørselsvern. Så spørsmålet mitt blir da: Hvilken lyddemper burde passe fint til min Browning x-bolt i 270. win. for å få en signifikant demping av smellet.

Takker for deres svar :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker Hausken sin standard med det lille frontstykket på i fronten.Hadde A-Tec maxim Titan på før det,men liker egentlig best Hausken.Føler det vart eit "mykere"smell med Hausken.Står på en Blaser r8 med 53cm løp.Bor i Ølen område,som om du bur i nærheten kan du få prøve å høyre lyden sjølv :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Både Hausken og A-Tec gjør jobben. Bare sørg for å få dempern med 8 mm boring, og ikke en .30 demper.

 

Hvorfor det? Har 2 stk dempere for 30 cal, en til 270win og en til 300 winmag som jeg har brukt i flere år. Kan ikke forstå hvorfor en demper som er beregnet for 30cal ikke skulle kunne brukes til en 270.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye dårligere blir det egentlig? Dette er en ting som kommer opp i ny og ne. Hadde vært gøy å sett noen tall på det. Kanksje noe for et eller annet jakt/skyte blad? Demper er jo noe "alle" har og gjerne på flere våpen. Kunne vært greit å vite noe om hva en kan forvente om en bruker en 7,62 demper på mindre. Hvor mye mer bråk blir det om en skyter 6,5 et eller annet i en demper for 7,62 feks?

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor forskjellen er kan sammenliknes med å få øresus ved et bratt berg o.l eller unngå det ved at demperen er akkurat det lille mer effektiv.

Hadde en Hausken standard med netting for kaliber 6,5 på en Sako 75 i 270. (Viktig da med rette gjenger i forhold til løpet)

Dette var veldig effektivt.

Har nå en ny Hausken standard som skal være bedre enn den med netting i.

Men kaliberet er .308 og demperen må derfor ha større diameter.

Ergo dårligere demping selv om munningstrykket er betydelig større i .270-en enn i .308.

Hvis jeg skyter med .308 ut av vinduet eller revegluggen så må jeg bruke hørselvern for hvis ikke suser det skikkelig i ørene.

Dette var ikke nødvendig med .270-en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...