Jump to content

10 tips til kjøttbehandling:


ejdanielsen

Recommended Posts

Dette er nok det beste jeg har lest om dette temaet så langt, mange gode tips. Man kan nok bruke litt vann inni dyret etter at det er slaktet men man bør = må tørke godt med tørkerull etc. Dette gjelder helt varme skrotter, på nedkjølte skrotter må man unngå vann.

 

Selv stikker jeg dyr jeg skyter i dårlig lys, bare for å være helt sikker. Men ser ikke alle ting i slik lys og f.eks. et dyr med takkeskudd kan teoretisk lure deg. Tar blodet ut over svangen som jeg presser ned mot bakken, etter at jeg har åpnet mellomgulvet.

 

Hyggelig at dere anbefaler (kald) vifte og ikke kjølerom. Min erfaring at de fleste private kjølerom i ei bod etc. blir for små slik at kjøttet ikke blir tørt utvendig, særlig om der henger flere dyr tett. Bruker selv opptil tre vifter på god guff første døgn eller så, bruker et par av dem på 1 i resten av modningsperioden med mindre det er veldig tørt og kjølig vær. Da skrur jeg dem av så det ikke blir spekekjøtt.

 

Tidligere gnuet jeg ofte skinnet av, idag flår jeg beina og sider med krom flåkniv og river av ryggen. På den måten tar man ikke på kjøttet i det heletatt. Bruker også kniven som mothold når jeg drar ned skinnet på beina. Kommer der ørlite søl på kjøttet skrapes det av umiddelbart med kniven.

 

Får stoppe der i denne omgang

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips, Veidinn.

 

Som vi selv har erfart er det aller viktigste at kjøttet holdes tørt (og ikke for kaldt) første døg.

 

Om det nydelige kjøttet skal bli - nettopp nydelig - må det holdes over 13 grader første døgn. Hard kjøling vil medføre seigt viltkjøtt...

 

Men, tørrhet er det viktiste, og overgår fullstendig temperatur første døgn - om så tempen er 30 grader over en Jøtul...

 

Deretter, om tørkehinne er etablert, kan temperaturen senkes, så lenge en viss tørkehinne beholdes.

Link to comment
Share on other sites

Svært få år me har hatt muligheit til å ha dyret hengjande i over 13 grader.. Men me har alltid saga til ein trepinne som me har spent opp mellom den oppsaga buken og hatt vifte som står å bles på dyret. Har det vore kaldt nok, brukar me ikkje viltnett, for då er ikkje fluger noko problem normalt.

Bruker mellom 80 og 110 døgngrader, så sant det er mulig, men av og til har det vore nødvendig med å ta det før pga temperatur. Skaut eit år første dagen i jakta og det var tropenatt 2 dager etterpå, så då blei det kun 3 døgn på dyret, før det blei partert, men alikevel hadde det nok fått 40-50 døgngrader..

 

Det med vatn, det er det mykje diskusjonar rundt, eg kan berre sei for min del, at eg er aldri i tvil om bruk av vatn, so lengje me veit at vifta tørker dyret og det får hinne allerede etter første døgnet.. Men eg veit at bruk av vatn ikkje er optimalt, men har aldri vore borti at noko har gått galt, med bruk av vatn..

 

Elllers so har eg fått sagt frå andre, at det kjøtet som du skal bruke til kjøttdeig, bør du ikkje modne, hvis du ikkje liker viltsmaken særlig. Hvis du skjærer det umiddelbart, so blir det ein mild og fersk smak på kjøttdeigen. Problemet er det at då har du blottlagt anna kjøt og du MÅ bruke vifte for å få hinne på det som skal hengje til møyrning, ellers so vil det gå gale..

Link to comment
Share on other sites

Der hvor det er moderne fasiliteter er alt dette enkelt, men jeg bruker alldri kaldt vann hverken fra bekk eller haveslange for å skylle vekk dritt inni et dyr, jeg bruker da det blodet som er igjen på en ren svamp eller fille og tørker ut bakover, blodet gjør at dritten ikke fester seg på kjøttet, blodet er mye renere en en hva vannet er.

Hva skjer med tørkelrullen i et slakt som er vasket med kaldt vann? jo du må flå dyret innvendig for å få vekk alt papiret

Dette er mine betrakninger rundt dette, og fjellet på reinsjakt langt unna haveslanger og kj,ølevifter utenom mor natur sin så må man gjøre det beste ut av det. kaldt vann er tabu

Link to comment
Share on other sites

Skyr også vann, dersom viltet ikke e vomskutt. Var med på et elglag da jeg var yngre. Der spylte man alltid dersom kula hadde sneiet vomma. Merket ikke noe usmak på kjøttet. Visste antakelig ikke bedre.

I senere år med villrein, hjortejakt + av og til elgjakt, ofte utenfor allfarvei, må man noen ganger ty till de midler man har. Det reneste er alltid blod. Man må ofte beine ut alt kjøtt, og bære ut i ryggsekk.

Hygiene er veldig viktig når man stykker opp kjøtt og bærer ut. Svarte avfallsekker er mindre egnet. De er laget av returplast. Plast/latexhansker er å foretrekke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...