Jump to content

Normakrutt til .308win


Olaf

Recommended Posts

Hei.

 

Får tilbudet om å kjøpe normakrutt rimelig gjennom jobben, og skal derfor prøve meg på å finne ie gulladning med normakrutt. Har dog kun ladet med vv-krutt tidligere og trenger derfor litt hjelp angående brennhastighet.

 

Har ei Remington 700 som er litt kresen på ammunisjonen, og hittil har de fleste gode ladningene kommet med n-150 krutt. Planen er å lade en 150 eller 155grs SMK skytterlagskule til bruk i jaktfelt. Har dog fungert godt med både 155grs scenar med 43grs n-140, og 150grs lock base med samme mengde krutt, så det er tydelig at det må gå an å få til gode ladninger med begge kruttypene.

 

Slik det ser ut er det Norma URP som ligger nærmest N-150 i brennhastighet? Problemet er bare at Norma ikke har igjen dette kruttet inne på lager. Vil 203B kruttet være mest egnet, eller vil 202 fungere like godt? Noen som sitter på gulladninger med Normakrutt i dette kaliberet?

 

Har prøvd å søkt litt rundt, men ser ut som de fleste gull-ladningene her inne bygger på vv-krutt :)

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Har dessverre ikke tilgang på n-11, så spørs om jeg prøver meg på 203-B, men dette kruttet bør kanskje ikke variere like mye i de ulike lotene som n-11(?)

 

Får starte på en moderat kruttmengde og jobbe meg oppover.. Virker som om børsa liker at det er litt fart på kulene, så da er det vel bare å prøve i flere runder og se etter trykktegn..

 

Begynner å gå tom for ammunisjon midt i jaktfeltsesongen, pinlig :mrgreen:

 

 

Har dog aldri forsøkt å lade med noe raskere krutt enn vv n-140, har kappet løpet til 47cm på denne børsa, hadde det vært en idé å forsøke med litt raskere krutt, som 202? Børsa har dog blitt mye mer "stabil" (mindre løpssvingninger) etter at jeg satte på demper, så ladninger som tidligere ville gått hårreisende dårlig samler nå faktisk med helt grei presisjon..

Link to comment
Share on other sites

Ikke tilgang på N-11? Selges på XXL bland annet her..

 

Skal bestilles via en leverandør som ikke fører denne kruttypen.. Men havner mest sannsynlig på 203-B kruttet, så får det briste eller bære... I "verste" fall får den brukes i ei annen 6,5x55 børse...

 

EDIT: Stryk siste.. (tekst fjernet)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...