Jump to content

Kikkertsikte - treffpunktforandring


BigBore

Recommended Posts

Var å prøvde ladninger med en Super Redhawk med en Simmons 2X.

Fikk ikke bra samlinger og prøvde med åpne sikter. Like bra eller bedre samlinger. Jeg la merke til at dersom jeg flyttet hode bare pittelitte så flyttet trådkorset seg på blinken. Altså våpnet helt i ro med støtte, men trådkorset flyttet seg. Vil tro at dette kan gi en cm el to større samlinger? Når du skyter rifle så har jo hodet støtte og problemet er mindre.

Flere erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Parallaksefeil, avhenger av hva parallaksen er satt til, avstanden det skytes på, samt forstørrelse og diameter på åpningen foran.

 

Siden du opplever det på 2x, med en kikkert som trolig har svært liten åpning foran, så antar jeg at du testet på svært svært kort hold?

 

Ellers er løsningen enkel, monter rifla likt hver gang, kjøp kikkert med justerbar parallakse, eller hold åpning/forstørrelse på et nivå som gir akseptabel feil.

Link to comment
Share on other sites

gjør et google søk (eller kammersøk) på parallakse... :winke1:

 

(klip og lim fra wikipedia)

Parallakse er endringen i posisjonen til to stasjonære punkter relativt til hverandre sett av en observatør, som følge av observatørens bevegelse. Det er den tilsynelatende forflytningen av ett objekt i forhold til en bakgrunn på grunn av endring i observatørens posisjon

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hva menes med parallaksefri? Hvordan fungerer et slikt sikte på jakt, for min del rypejakt med 17hmr, om jeg stiller parallaksen på 100m, og skyter på 150meter? Må jeg stille inn parallaksen for hver gang? (Sikkert dumme spm, men er helt blank på dette)

Link to comment
Share on other sites

prarallaksefri på f.eks 100m betyr at treffpunkt på 100m er likt uavhengig av hvor øyet ligger bak kikkerten, på 150m vil du da få litt treffpunktforandring hvis øyet ikke er på akkurat samme sted i forhold til kikkerten...

Men dette er ikke noe problem under praktisk jakt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Parallakse er egentlig to ting av samme sak. Fokusfeil pga at retikkelen og objektet ikke er i samme fokusplan og(på grunn av først nevnte) objektet beveger seg i forhold til retikkelen. Parallaksjustering blir jo ofte omtalt som "sidefokus".

På veldig nært hold med stor parallaks oppleve at man ikke klarer å fokusere på både retikkel og objekt samtidlig. En av delene blir uklar. Når begge deler er i samme fokusplan ser man både retikkel og objekt klart og tydelig(det er veldig viktig ha justert fokus på okularet først. Dette gjøres en gang og ikke noe man skal prøve å justere for å kompensere for parallaks).

 

En enkel demonstrasjon av parallaks er å holde en finger opp foran deg foran skjermen på et bestemt punkt og bevege på hodet mens man holder fingeren i ro. Nå opplever du parallaks - bakgrunnen og fingeren er ikke i samme fokusplan. Du vil også slite med å fokusere på begge tingene samtidig. Flytt fingeren nærmere skjermen, jo nærmere den er jo mindre forflytting mellom finger og skjermen opplever du. Alt dette virker jo helt logisk og er en selvfølge men det er ikke en selvfølge i den optiske verden å klare å lage det slik at man lurer øyet til å tro at objekt og retikkel er i samme fokusplan. I prinsippet lurer man øyet til å tro at retikkelet befinner seg helt inntil objektet selv om det kanskje er 1000m i mellom dem.

Link to comment
Share on other sites

Men dette er ikke noe problem under praktisk jakt...

Selvsagt har det det. Om jeg skal skyte et rådyr som står på 400m, og bruker en Hensoldt 4-16x56, og parallaksen er innstilt på 100m, så kan jeg oppleve en parallaksefeil på 85mm, til hver side for siktepunkt. Det er temmelig mye for mye i min bok.

Skyter jeg på en skarv, eller ei gås, så er de 85mm nok til å bomme helt!

 

Er parallaksen innstilt på 50m så er det enda mye verre. Jeg tror at mange som prøver å skyte samlinger, og ikke får de så små som andre, eller så små som de trodde de kunne - nettopp har et problem med dette. Siktet er ikke parallaksefritt på den avstanden de skyter på.

Det en skal huske er at feilen blir verre jo større objektivdiameter siktet har, og at en ikke trenger å ha øyet midt i - bare på samme plass hver gang.

Og selv om en har parallaksejustering, så hjlelper det med konsistent øyeplassering, en både glemmer å justere, og en en justerer unøyaktig. Trening vil avsløre, og korrigere.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En liten fin detalj på feks Zeiss Varipoint siktene som har prikk i 2. bildeplan og retikkelstrekene i 1. bildeplan er at man faktisk kan se ganske greit at man ikke har øyet sentrert i midten av optikken. Er man litt til siden så vil prikken heller ikke være helt sentrert i trådkorset. Når jeg finskyter prøver jeg å alltid passe på at prikken er dønn i senter ift korset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...