Jump to content

Husqvarna 1640


Leonidas

Recommended Posts

Jeg har en Husqvarna 1640 som jeg brukte på elgjakt tidligere. Nå fungerer den stort sett som reserve-storviltvåpen, dvs at den egentlig kun står å samler støv. Siden dette er et våpen jeg har arvet har jeg ikke lyst til å kvitte meg med det. Derfor tenkte jeg kanskje det kunne gjort seg med en oppussing i stedet.

 

- Våpenet er en hundeførerutgave med kort pipe og hengsla aluminimumsunderbeslag.

- Stokken er i utgangspunktet pen, men den er sprukket og limt et par steder. Altså burde jeg ha en ny stokk.

- Pipa har veldig slitt blånering på utsiden og ser heller ikke bra ut på innsiden selv etter flere hissige runder med puss og mantelfjerning. Men presisjonen er helt grei så det tyder vel ikke på at det er utslitt?

- Avtrekket er sinnsykt tungt og jævlig.

 

Er det noen her som veit hvor jeg kan få tak i stokk til et slik våpen?

Jeg er også usikker på om jeg skal sende våpenet til børsemaker for blånering, eller om det rett og slett er like lurt å få bytta hele løpet. Hvor mye koster blånering av løp/låsekasse kontra kjøp og innmontering av nytt løp?

 

Si at jeg kjøper ny stokk og sender våpenet til børsemaker for å bytte løp samt å få modifisert/bytta avtrekket. Hva burde en slik jobb ligge på i pris?

 

Våpenet er i dag i kaliber 30-06. Er det noen som kjenner til hvilke kalibre (annet enn .30-cal) jeg kan bytte til kun ved å bytte løp?

Link to comment
Share on other sites

Det kan fort bli noen kroner av det når en gammel børse skal pusses opp. En kolbe som passer kan kjøpes fra Boyd's, evt halvfabrikata fra f.eks Richards Microfit. Tilpasning og bedding vil komme på fra ca en tusenlapp. Hvis pipa di samler bra kan du sikkert beholde den, blånering bør du kunne få for kanskje 500. Men med litt lenger pipe får du et våpen som er mer behagelig å skyte med. Å skifte pipe samt justere kammer vil gå for rundt 800. Obs, prisene er kun tatt fra min varierende husk, søk litt på børsemakernes sider så finner du litt om priser. Den som googler, han finner.

 

Avtrekksjustering bør kunne gjøres for rundt 500, forutsatt at det ikke har blitt fikset amatørmessig slik som på 1651-en min. Da må det skiftes, men Timney for m98 kan tilpasses. Dette anbefales, da kan du få et godt avtrekk uten at det går på sikkerhetsmarginene. Av kalibervalg har du hele spekteret av hylser med ca samme bunnmål som 30-06, de mest aktuelle vil vel være 6,5x55, 7x64, 8x57, 35 Whelen og 9,3x62. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Husqvarna`en din er nok en 1600 dersom den har det 51 cm korte løpet, jeg har en lik og stokken på den innbyr ikke til for mye skyting...

Jeg har beholdt børsa relativt orginal men har montert en Packmayr Decelerator kolbekappe og skiftet ut avtrekket med ett ombygd Recknagel avtrekk fra Bøssmakaren AB i sverige. Dette kom på ca 1500 kr pluss litt tilpassning så det er vesentlig dyrere enn Timney, men du beholder orginalsikringen dersom det har noe betydning for deg.

Jeg vurderer litt frem og tilbake om jeg skal bestille en halvfabrikat stokk fra Boberg som ett alternativ.

Du kan se Bobergs prisliste her: http://www.robsoft.nu/files/prislista2008_02.pdf

Han har relativt lang leveringstid, men det har vel alle på dette markedet.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Husqvarna`en din er nok en 1600 dersom den har det 51 cm korte løpet, jeg har en lik og stokken på den innbyr ikke til for mye skyting...

 

Løpet er 53 cm, og stokken har dempende rekylkappe i gummimateriale (hvorvidt denne er orginal eller ettermontert veit jeg ikke). Har funnet tilsvarende rifler annonsert på nettet under betegnelsen 1640 (f eks her: http://www.arms-ammo.no/BruktVapen/Rifle/Rifle.htm - ca midt på siden).

 

Det står jo ingen modellbetegnelse på våpenet så hva som er riktig modellbetegnelse veit jeg ikke...

Går uansett utifra at 1600 og 1640 har samme utforming slik at en stokk beregnet for en av disse vil passe uansett. Riktig?

 

Uansett takk for alle tips så langt! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her i huset finnes også en eldre Husq - også arvet. Har kommet til at det må være en 1640 MC. Så langt er orginal stokk pusset ned og oljet opp. Ut over dette er det knyttet en del følelser til å bearbeide den ytterligere.

 

To ting som vil gi en stor forbedring

 

Sikring: Har liggende et brukt timney med sidesikring, men det viser seg at det vil kreve tilpassing så det gikk ikke smakk på plass. Noen med råd?

 

Ny stokk: Noen som vil anbefale fabrikat og modell ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...