Jump to content

Med våpen tur/retur Australia....?


ButchersDaughter

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har blitt invitert på besøk til noen venner i Australia, og så vil de ha meg med på jakt. Jeg har aldri hatt våpen med meg på utenlandstur annet enn en svipp innom Sverige i bil. :oops: Dette er ikke noen organisert jaktreise, men besøk hos venner på jakttur sammen med dem på/i forbindelse med farmen deres.

 

Jeg lurer da på alt ang det å ha med seg våpen dit og .... alt. :forvirra: Vet jeg må ha meg nytt pass, kjøpe flybilletter, søke visa og pakke sekken, men hva mer? Noen godt bereiste globetrottere her inne som vet hva en må ordne med av lisenser og annet for å få ta med seg våpen dit og hjem igjen? Andre gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Det her var jo litt av en papirmølle da.. :shock::overrasket: og så med mine fantastiske engelskkunnskaper.. Men har da komt så langt at jeg må innom og skaffe meg et våpenpass og fylle ut en haug med skjemaer. Må bare finne ut hva kaliber som egner seg best til formålet :lol: Ikke noe dalig kost for en som er vokst opp i skauen det her :lol:

 

Det første jeg tenkte på var å leie våpen, og prøvd å undersøke litt om mulighetene for det, men har ikke klart å finne ut noe enda. De som inviterer har sine private våpen og har en kvegfarm langt ute i buchen, og sa noe sånt som "Bare ta med deg våpen og godt med ammonisjon, du". Joda, bare, bare, det da. :lol: Har også vært inne på tanken om å høre med en eller annen akrør som driver med jaktturer dit, om det er mulig at de ordner med reise og import evt. leie av våpen via de, men var ikke helt lett å finne ut av det heller. Så foreløpig er det meg og papirmølla :lol:

Link to comment
Share on other sites

Våpenpass gjelder ikke i Australia. Våpenpasset gjelder kun i EU, med unntak av Sverige!

Har ikke vært i Australia selv, men VM går der nå til høsten i BR. Hvor vi fikk en presentasjon omkring våpen inn/ut av representant fra AUS.

 

Det er ei papirmølle, du må ha en invitasjon for grunnlag til midlertidig import av våpen til AUS.

Og du må beregne MYE tid i custom, og enda LENGER tid på utreise...

 

Fikk også anbefalt reiserute med mellomstopp fra venner i NZ for reise til VM. Samt mellomstopp man MÅ sky som pesten pga våpen.

Husker dog ikke denne reiseruten da det ikke blir noen VM på meg iår.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, og setter pris på alle tips jeg kan få. :)

 

Jeg fikk høre at våpenpass var greit å ha med seg uansett, selv om det ikke gjelder i AUS, og det er nå det enkleste å skaffe seg med hele prosjektet, så har en nå det til senere også. Blir litt kjappere å svinge innom søta bror etter LS også da. :)

 

Skriftlig invitasjon kommer, så den er grei, var noe usikre på formuleringen, men det skulle de finne ut av.

 

Fikk også tips om hvilke mellomstopp en må unngå for en tid tilbake, lenge før det her prosjektet kom på tale, så la ikke disse på minnet. Hadde vært veldig greit om noen husket de. Den foreløpige ruten ser ut til å bli London-Melbourne-Darwin, eller London-Sydney-Darwin, så da håper jeg ikke det skulle bli noe problem med de mellomlandingene, og så går turen videre med et lite fly fra Darwin til Alice Springs og bil i timesvis ut i kvegfarmland.

 

Men så må jeg visst ha en skyteprøve eller en eller annen slags lisens for å jakte der, i alle fall om jeg skal leie våpen. Noen som vet noe ang. det? Litt surt å stresse med å dra med seg våpen og ikke få bruke de :D

 

Synd det ikke ble VM i år da :)

Link to comment
Share on other sites

Et godt tips når man flyr med våpen er å beregne seg gooood tid på mellomlandingene. Spesielt på Heathrow tror jeg god tid er nødvendig. Generelt unngår jeg Heathrow, da jeg har hørt flere skrekkhistorier defra. Men det skal i teorien gå bra der også, men som sagt beregn god tid på flybytte. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Våpenpass gjelder ikke i Australia. Våpenpasset gjelder kun i EU, med unntak av Sverige!

Har ikke vært i Australia selv, men VM går der nå til høsten i BR. Hvor vi fikk en presentasjon omkring våpen inn/ut av representant fra AUS.

 

Det gjelder ikke inn i Australia, nei men det gjelder ut av Norge. Det er derfor veldig greit å ha.

Har man Våpenpass trenger man bare å tenke på innreisen i Australia og de papirene som trengs til det. Har man ikke våpenpass må man i tillegg tollklarere våpen manuelt inn og ut av Norge.

 

 

Og som nevnt over, unngå å mellomlande i England

Link to comment
Share on other sites

England er strøket, og så jeg som var så fornøyd med at jeg fikk med Melbourne også siden jeg nå først var på farten :D Så da er ny planlegging av rute på gang. Noen som har erfaringer med følgende flyplasser:

 

Frankfurt

Singapore

Amsterdam

Denpasar

Arlanda

København

Beijing

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bl.a Singapore er hæl**** med våpen. Beijing ville jeg aldri vurdert med våpen.

Kan kineseren lage problem for en Nordmann, så gjør han det etter Nobels fredspris. Dette er ikke noe jeg tror, men vet!

 

Sendte en forespørsel til noen venner i AUS, om beste og værste reiserute med våpen fra Europa til AUS. Kommer med oppdatering når jeg får svar.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bodde i australia og fikk sendt ned konkuransevåpena mine ble de sendt til noen i skytterklubben som måtte signere på at de skulle oppbevare dem og ha dem nedlåst. Fikk klar beskjed fra dem at fraktselskapet måtte love å sende det utenom singapore for viss flyet landet der måtte jeg belage meg på å reise dit selv og krangle som f.... for å klare å dem videre (datteren deres hadde vært så uehldig med et våpen hun hadde kjøpt og fått sendt). Jeg tror mine ble sendt via Kuala Lumpur.

Hvor skal du fly helt Sydney for så å fly tilbake til Darwin? Tror det er ca. 7 timer flytur tilbake opp dit.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fastsatt noen rute enda. Venter med det til jeg vet hvilke flyplasser det er best å holde seg unna.

 

Er ikke så opptatt av å komme frem til mål på kortest mulig tid, men må kanskje det. Når jeg først er ute og reiser, liker jeg å ta med litt forskjellig på turen og få med litt av hvert, helst alt :lol: , men plukker ut det mest spennende ut fra reiseruten og stopper på et par dager om en skulle komme innom et spennende sted. Kunne tenkt meg å vært innom både Perth, Tasmania, Melbourne og Syney, men må nok prioritere og vil jo helst ha en mest mulig problemfri tur. :) Ser ikke for meg at det er mye inspirerende og bli stående og krangle på en flyplass og sløse bort en masse med tid på det, og en har helt klart ikke muligheten til ta ting på sparket om en har våpen "i sekken".

 

Har leitet litt rund på nettet, og det ser ut til at jeg må nok ta en tur til senere. Spennende turer å finne og det er umulig å få gjort alt på en gang :)

 

Med min flaks ute på tur, vil jeg helst ha alt i orden. Har vært ute for litt av hvert, men det verste var da jeg krysset grensa mellom Østerike og Slovenija for mange år siden. Da ble jeg stoppet og omringet av fullt væpnet politi i hopetall med skjold og blålys og det hele. Ble stående med armene i været og adrenalinet på topp inntil de fant ut at de hadde stoppet feil bil. :lol: Ikke så gøy akkurat da en stod der, men var da en opplevelse det også :lol: Holdt på å bli buret inne da jeg skulle inn i en bank i Verona. Hadde bare glemt å legge hotellnøkkelen i boksen før jeg gikk inn i slusen, men alarmen gikk da, og hele sirkuset var i full gang :lol: Prøver å unngå sånne opplevelser, har liksom blitt litt mettet av det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...