Jump to content

Tregt krutt-lett kule-magnum hette?


Chiefen.v-2

Recommended Posts

Jeg driver å lader litt 30R Blaser; ladningen er 65grains Norma 204 bak en 150grains Siera MatchKing, CCI-200 hetter.

 

Over kronograf får jeg noe lavere hastighet enn forventet (avviker 4-5% sammenlignet med div ladebøker), jeg antar dette skyldes litt avvik i kammerdimensjoner, løpsdimensjoner osv. Men jeg får en del merkelig avlesninger innimellom; skudd som gir betydelig lavere eller høyere hastighet. Samme fenomen med 2 kronografer.

Kan dette skyldes ujevn tenning av krutttet? Vil magnumhetter være et bedre valg?

 

Et raskere krutt hadde kanskje vært løsningen men akkurat nå er ikke det et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt unna er kronografen ?

Det kan være uforbrent krutt, gasser, whatever, som forstyrrer målingen din om du er for nær.

 

Det kan være du kan få mer jevnhet ved å bruke magnumhetter, men da må du redusere ladningen noe (om du ikke er nær minimum alt). Magnumhetter gir mer trykk.

 

Prøv eventuelt andre std hetter. CCI 200 er den suverent mest upålitelige hetta jeg har brukt de siste 10 årene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også ujevne resultater når jeg brukte CCI 200 hetter og saktebrennende krutt som N165 N170.

Jeg byttet så til Federal 215 magnumhetter, og alt har fungert meget bra etter det.

 

Jeg har etterhvert gått over til å kun bruke de hettene til alle kalibre jeg lader til, helt uvhengig av hvilket krutt jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...