Jump to content

Valp etter Jamthund/Elghund blanding.


OleAndre28

Recommended Posts

som jeg sier til alle som lurer på om en hund kan brukes: du får IKKE ut MER en du PUTTER INN. altså, bare du trener bestemt og skikkelig så får du nesten hva du vil av hva som helst, fordelen med raser avlet for et formål er at "emnet" er bedre. mens å lage elghund av en engelsksetter blir som å lage smør av lettmelk. skjønner?

 

en annen ting er at når man blander raser får man vasket ut mye "skitt" som rasesykdommer og leddproblemer om foreldredyrene er friske, samt "hjernefeil" les "dum bikkje" som er kommet grunnet grader av innavl. men dette kan også slå andre veien, men i dette tilfellet med jamt og gråhund vil jeg tro du kan få det du vil bare du trener og bruker tid på bikkja.

 

så tilbake til ordtrykket om kjerning av smør av lettmelk: "å la bikkja gjøre jobben selv er som å putte ei tresleiv i fløten å forvente at det blir smør, du MÅ jobbe med fløten for å få smør"

Link to comment
Share on other sites

Blandingen vil sikkert jage bra under forutsetting at de blir preget og brukt.

En helt annen sak er hva Norske elghundklubbers forbund vil si, Sånn for det avlesmessige og fremdyrking av gode renrasete elghunder vil dette ikke være særlig velkomment, iallefall ikke hvis det er planlagt parring.

Husk også at disse får man ikke registrert i NKK, altså papirløse.

De får ett ID nummer da de skal godkjennes som ettersøkshund.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har en slik blanding. Mor jemt og far gråhund. Begge er renrasede og jaget veldig bra. Tre karer jeg kjenner som bor her i nærområdet har helsøsken til min og de jager veldig bra. Min har vært brukt lite, men ser brukbar ut syns jeg. Så at du kan få en god løshund ut av den blandingen er jeg ikke i tvil om :D . En fra det samme kullet ble sendt til Jemtland for bruk der og derfra har vi fått mye bra tilbakemelldinger. Dette var ikke et planlagt kull, men en tyvparring. En annen ting er at alle de valpene har et fantastisk gemytt. Jeg har vel i mitt lange liv skjelden sett elghunder med så godt gemytt. Det være seg hjemme eller på fallet. Så lykke til med valpen din. Skulle vært gøy og få høre hvordan det går for dere i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg jakter på et lag som i mange år har hatt en 50/50 jamt/gråhund brukt som løshund. Hu ble litt hard i uttaket og hang på vel lenge på etterjag i sine siste år (men det kan vel fort skje med renrasede bikkjer også). Bra søk og fant stort sett elg. Var det ingen elg hos oss så kunne det være en på naboterregenet. Eller naboterrenget til naboterrenget osv :winke1: Men vi skjøt mange elger for den bikkja.

 

Generelt en trivelig hund med godt gemytt. Stor og sterk og la fort bak seg noen mil.

 

/l

Link to comment
Share on other sites

som jeg sier til alle som lurer på om en hund kan brukes: du får IKKE ut MER en du PUTTER INN. altså, bare du trener bestemt og skikkelig så får du nesten hva du vil av hva som helst, fordelen med raser avlet for et formål er at "emnet" er bedre. mens å lage elghund av en engelsksetter blir som å lage smør av lettmelk. skjønner?
Under forrutsettning om at hunden har viltinterresse, i dette tilfellet elg. Er det svært lite en kan gjøre for løshunden. En kan tilrettelegge slik at hunden får utviklet sine NEDARVEDE instinkter og egenskaper. For bandhunden/ledhunden derimot, kan en påvirke og dressere kontinuerlig, da hunden er i umiddelbar nærhet. Jeg har ikke ord for hva jeg mener om gråhundoppdretternes avl på to linjer. Bandhund- og løshundlinjer og når det så topper seg ved å mixe dette.....

 

en annen ting er at når man blander raser får man vasket ut mye "skitt" som rasesykdommer og leddproblemer om foreldredyrene er friske, samt "hjernefeil" les "dum bikkje" som er kommet grunnet grader av innavl.
Dette var interresant. Har du noen link til dokumentasjon på dette??
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

OleAndre28, en kompis av meg har noen bilder av henne på elgfallet. Skal prøve og få ham til og legge de ut i kveld. Så får du se litt mer av hunden. Mvh graahund.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om den skal brukes som bandhund eller løshund. Som løshund vil den sikkert kunne fungere greit, men jeg har dårlig erfaringer med Jämthund som bandhund. De er sterke og kan trekke noe forjævlig.... :lol:

 

For min del syntes jeg det er litt ekstra morro når hunden blir ekstra ivrig,det drevet med litt ektra trekking når hunden går etter elg skal den helt klart få lov til :) men ser den at armen kan få gjennomgå vis det blir i overkant mye ..

Link to comment
Share on other sites

en annen ting er at når man blander raser får man vasket ut mye "skitt" som rasesykdommer og leddproblemer om foreldredyrene er friske, samt "hjernefeil" les "dum bikkje" som er kommet grunnet grader av innavl.
Dette var interresant. Har du noen link til dokumentasjon på dette??

 

nei, gjennom studier og lang erfaring plukker man opp mye, men jeg mener studien som beskriver det best var et samarbeid mellom england og tyskland angående blandingsavl og bastardhunder, men å lete den opp det orker jeg rett og slett ikke prioritere.

 

men om man tenker slik at mye innavl eller "matadoravl" skaper en dårlig genbank og genfeil oppstår MÅ det friske gener til for å rette dette opp. men om innavlen er så stor at det ikke finnes et "friskt" individ av samme rase må man bruke en annen, altså er blandingsavl mellom 2 raser det som bringer 2 dårlige genbanker sammen for å skape nye friske fungerende gener..

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha skriftlige kilder å henvise til så mener jeg å huske at det innimellom er nevnt at en av de britiske setter-artene fikk blanda inn individer av en annen britisk setter-art for endel år siden. For å forbedre rasen. Om dette ble gjort offentlig eller i det stille er jeg ikke sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg kjøper meg blanding er jo fordi jeg har vært med å brukt den norske grå i 17 år.å hørt at jamten har en smule mer utholdenhet vanligvis.å ikke minst er den litt større og et roligere gemyt(men dette varier vel som alle andre hunder..Elghunden er fantastisk syntes jeg, men spennende å prøve noe nytt.Uannsett så har en jakthund det bedre når den får oppleve naturen daglig istedenfor for å bli sofahund daglig.Elsker bruke mye tid i skogen med hundene så mye jobbing med elgspor da.så er det vel dømt til å gå bra om den har genene enda men med Finsk jaktchampion som mor og en far med mange elgfall bør vel ha stor sjanse for å lykkes da ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

I den alderen du nevner her mener jeg vi foret 3 ganger daglig, morgen middag og kveld. Før det 4 ganger. Begynner og bli en stund siden nå når hun er blitt 8 år. Når det gjelder for så bruk vanlig valpefor. Hvilket merke du bør bruke vil jeg ikke begi meg innpå. Der er det like mange meninger som sild i fjorden :wink: . Bare sørg for at hun får mat nok.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

når det gjelder for... skal bikkja stå i en hundegård?, ikke på utstillinger og samma fader om bikkja har dårlig ånde, røyter osv.. så kan du fore med det foret du vil men unngå billigfor som coop xtra, rema 1000 sitt og slike. pedigree, labb, troll, sportsmans pride er helt greie for som ikke koster så mye,

skal hunden ha best sammensettning av vitaminer, oljer osv.. osv.. skal på utstilling, unngå drittånde, fin pels og slikt må du velge kvalitetsfor som eukanuba og royal canin, science fra pro plan, osv..

 

jeg bruker royal canine for at det passer MIN hund og forer med avskjær og slikt innimellom.

 

jeg har også hatt en hund som fungerte best på labb av alt i verden men slik er det med hunder, de er forskjellige. hør med oppdretter er vel det beste rådet, de vet best hvordan rasen fungerer og hvilket for som egner seg best for rasen og bruken.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

OleAndre28, her kommer bilde av min hund på fallet. Håper du syns det er ok. graahund

Som du ser så har hun fått veldig mye gråhundfarger i pelsen. Så dette er grå/jemt med gråhund farger :D .

 

null_zps7dfe6650.jpg

 

null_zpscefb354a.jpg

 

null_zps1f85cc5a.jpg

 

null_zps657595ec.jpg

 

null_zps2cc2bf61.jpg

 

null_zps44dd0181.jpg

 

null_zps1d3f8b14.jpg

 

null_zps65fbca82.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det gjorde jeg og, valgte ut en mørk en. Men du ser hvor lys den er blitt. Godt jeg ikke valgte en lys en for da hadde den vel blitt som svensk hvit elghund :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ingen dum ide det. Vi har et par jemter på laget og det er bra greier det. Det blir du sikkert fornøyd med. Legg ut bilder av valpen din når du får den. Artig med valpebilder :D .

Link to comment
Share on other sites

Ingen dum ide det. Vi har et par jemter på laget og det er bra greier det. Det blir du sikkert fornøyd med. Legg ut bilder av valpen din når du får den. Artig med valpebilder :D .

 

Ja blir spennende å se hva man får til :) ikke minst så er det vel mer å kunne gjøre med en reinraset.sjansen for å lykkes blir vel kansje også større,men må jo jobbes med for at det skal bli bra.

Skal jeg gjøre :)

 

Men noen som har erfaring med han hund og tispe sammen,utennom løpetid.pleier det å gå greit?sjansen er kansje større så lenge tispa er i 6 års alder og dette blir valp 8 uker ca hanne.eller vil det være enklere med tispe.da ser jeg utennom løpetiden??klarer til vanlig å holde hundene under krontroll og ikke minst er gamla da en glad jente litt dominant til noen hunder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...