Jump to content

Sliter med tohåndsskyting


sindre.S.K

Recommended Posts

Jeg har trent mye presisjon med luft i vinter 2-3 ganger i uken. Når jeg endelig kommer i gang med felt trening så merker jeg at jeg får ikke til et godt tohåndsgrep, pluss at jeg sliter med og holde fokus på kornet ved tohåndskyting.

Mulig at dette løsner i løpet av sesongen, men er det noen som har noen gode tips i og få fart i den prosessen.

 

(er takknemlig for alle tips, men: "skyt mer" er ikke nødvendig og skrive)

Link to comment
Share on other sites

Hadde mine første tohåndsøkter med 9mm i påska etter en vinter med uvanlig lite tohåndsskyting. De to første dagene merket jeg at a) jeg hadde aldri før skutt så godt enhånds, b) jeg skjøt dårligere tohånds enn enhånds.

 

Jeg ser to mulige forklaringer med tilsvarende løsninger: a) For lite trening med tohånds. Trening er som kjent prestasjonsfremmende. Nå er jeg tilbake på sporet igjen. I går gikk det riktig bra. b) For meg som skyter i V- , kan synet ha forandret seg. Kornet kommer mye nærmere i tohånds og krever sterkere brilleglass. Har samme feltbrille som i 2007. Kanskje må jeg en tur til optikeren.

Link to comment
Share on other sites

Variolens er fint. Da kan man justere brilleglasset om man skyter med en eller 2 hender, for det er mye forskjell på fokuseringa. Merker det samme som deg, men kun innendørs. Til felt ute bruker jeg vanlige briller.

 

Tohånds trenger også trening. Prøv å varier litt på stillingen ift. grep og hvor hardt du holder i/støtter med venstre hånd. Varier med hvor strake armer du har og hvordan du har nullpunktet ditt. Jeg er absolutt ikke noen ekspert men det er dette jeg har gjort og skyter generelt bedre med tohåndsgrep da tida er knapp.

Link to comment
Share on other sites

Nå bruker ikke jeg briller, men mulig det må bli en tur til opptikker og få sjekket da. Kan tilføre det at jeg har mye treff opp til venstre mulig at jeg napper litt. Rekylopptaket variere litt fra rett opp eller opp venstre, så jeg er nokk ikke konsekvent nokk på likt grep hele tiden

Link to comment
Share on other sites

Rart det der. For meg er det akkurat motsatt av det trådstarter skriver, altså bra med to hender, dårligere med en. Jeg bruker vanlige briller, og ser kornet bedre når jeg skyter med to hender enn med en.

 

Holder du veldig hardt? Da jeg prøvde med to hender og 9mm de første gangene holdt jeg alt for hardt, med dertil dårlige resultater. Når jeg lærte meg å slapp mer av i hendene gikk det mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

No skal ikkje eg uttale meg som noko ekspert på emnet, men det er stor variasjon på det som folk definerer som tohåndsgrep. Sjå litt på praktisk skyttarar, dei har gode rutiner på grep

 

Eg brukar deira praksis med støttegrep og begge tomler mot målet

 

Merker ikkje noko særleg treffpunktforandring så lenge eg gjer ting rett.

 

Men det er lettare å jukse med avtrekk når ein skyt med to hender. Ein innbiller seg ofte at ein berre kan nappe til :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve med ca 40% grep på avtrekkerhånden, og 60% på støttehånden. (Med grep mener jeg hvor hardt man griper rundt skjefte med hånden totalt sett, når en tar i like mye med begge hender er det 50/50).

 

En annen ting er at man "skyver" pistolen fra seg med med avtrekker ånden, mens man "drar" pistolen til seg med støtte hånden.

 

Syn skal man ikke kimse av, jeg har hatt mye nytte av nye briller etter som synet har endret seg. Ett lite apropo angående variolens, de kan oppfattes som "grå"/uklare utenfor senter. En jeg kjenner som har en slik, når det er sagt har han stor nytte av variolens "glasset".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...