Jump to content

Ord og uttrykk hjelp!!!


Kristoffersen

Recommended Posts

Hei!

 

Har noen spørsmål om ord og uttrykk som jeg håper å få hjelp til.

 

Nr 1: Kulebanekompensator. Hva er det, hvordan brukes den evt??

 

Nr 2: På Brno fox mod 2 riflene så ser man det er to avtrekkere, hvorfor?

 

Nr 3: Å bedde ei rifle, hva vil det si??

 

Nr 4: sentertennings riflekaliber???

 

Nr 5: Randtennings riflekaloiber???

 

Nr 6.: Å kammre opp ei rifle???

 

Håper på god hjelp og svar på mine spørsmål :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei hei.

 

Spørsmål 1 og 2 lar jeg andre svare på.

 

Spm 3:

 

Å bedde ei rifle er å ta ut tre/plastmasse fra stokken rundt kassa og erstatte den med en annen masse som gjør at kassa ligger enda bedre låst i stokken. Bruker å gi bedre presisjon. Kan også hindre stokken i å sprekke ved kraftige kaliber med mye rekyl.

 

Spm 4:

 

Sentertente kaliber er kaliber som har tennhette plasert i sentrum av bakparten i hylsa. Disse kaliberne har hylser du kan lade om til bruk flere ganger. Eks på kaliber: 6,5x55, 308Win, 30.06 osv.

 

Spm 5:

 

Randtenning kaliber har tennhetta plasert i kanten rundt på hele baksiden av hylsa. Disse hylsene er ikke ladbare og kastes etter skyting. Eks på kaliber: 22LR, 22WMR osv.

 

Spm 6:

 

Å kamre opp ei rifle vil si å bytte løpet i ett kaliber som er større enn det du har. Eks bytte løp og kaliber fra 6,5x55 til 30.06.

 

Håper dette var til hjelp?

Link to comment
Share on other sites

1. Et utvendig ratt på justeringstårnet på kikkertsiktet som kan justeres etter kulebanen, eller et retikkel i siktet med flere horisontale streker for flere avstander.

 

2. Det heter "snellert", er en mekanisme der man spenner opp noe som kan samenlignes med en bitteliten musefelle som slår ut avtrekkeren når den er i bruk, man bruker den ene avtrekkeren til å spenne denne, gir et meget lett avtrekk. Trekker av med den samme avtrekkeren enten man skal bruke snellerten eller ikke.

 

3. Støper et perfekt annlegg innvendig i stokken, for at denne skal få en bedre og mere stabilt annlegg mot stålet (låskasse? Brukes gjerne epoksy til dette.

 

4.At patronen avfyres med at tennnålen treffer tennhetten i senter av patronen.

 

5. At tennsatsen er integrert i patronhylsen, og denne tennes ved at tennsatsen knuses av tennnålen i kanten av hylsen.

 

6. Mener du "å kamre"? det er i såfall å lage kammeret, dvs der patronen ligger når den avfyres, man brosjer kammeret til den dimensjonen patronen skal ha

Link to comment
Share on other sites

Joda, kanskje det. Men hvis enholder seg til ORD i ordlista, burde vel de fleste kunne enes om betydningen. Synonymer kan vel være med i forklaringen.

 

Fant ei lita liste her: http://ndla.no/nb/node/75084

 

Jeg tenkte egentlig mest på forkortelser og/eller engelske ord etc.

 

Skal man lage en liste over uttrykk.. Nei det går ikke. Mener å huske en diskusjon rundt begrepet "hull i hull"... :D

Link to comment
Share on other sites

Disse kaliberne har hylser du kan lade om til bruk flere ganger. Eks på kaliber: 6,5x55, 308Win, 30.06 osv.

 

Hylser som stort sett kan lades om, for å spikke fliser. Det hender man treffer på sentertente hylser det ikke er praktisk mulig å omlade.

 

Bedding kan forøvrig være mye rart. I prinsippet er det en tilpasning/forsterkning/avstivning av stokken for låskassa.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke påta meg ansvaret selv, da jeg føler at jeg er for lite aktiv her inne mtp. oppdateringer osv

Den som starter tråd, trenger ikke oppdatere den til evig tid ;) Ser for meg at dersom man lager sticky av den, så tar man bare ut selve ordlisten - mens tråden med forslag får rulle videre. Så kan moderatorene oppdatere sticky med nye ord ut fra den opprinnelige tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...