Jump to content

feil med v-max 55 gr


v-max

Recommended Posts

ladet meg opp et nytt parti med 224 cal ,55 grains v-max kuler rett før jul....ingen har gitt knall og fall på reven.kråka er også like hel etter skudd.den oppfører seg nærmest som en helmantel eller hard blyspiss,og går tvert gjennom reven.....revene har sprunget mellom 50-200 meter etter skudd,og dette er svært unormalt....noen andre med samme problemet?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen rev, kråkefugl og en mink med denne kula, stort sett knall og fall effekt, stort sett alltid gjennomskyting på reven alt ifra utgangshull på størrelse med en golfball til en håndball, skjære og mindre dyr blir mer eller mindre tilintetgjort. Mine er ladd til 1025 m/s.

Har også brukt 40 grn på et par rev, denne ga også gjennomskyting på avstand fra 15 til 120m. Det lengste mine rev har løpt er ca 30m.

Må være noe veldig galt med de kulene dine, min erfaring er at disse leverer sikker ekspansjon, også på mindre villt.

 

Edit: ser jo av dine innlegg at du har langt større erfaring med revefelling enn meg med denne kula :D

Link to comment
Share on other sites

Test å skyt noe i gele eller våte aviser?

 

Min erfaring er at 55 grains vmax ikke exploderer på samme måte som de lettere vmax kulene. Har ofte funnet igjen en klump av kjernen på ca 30%. Det er denne som drar igjennom, mens resten sørger for fragmentering og knall og fall.

 

Bruker denne mest på bever (veldig fornøyd) og sent i revejakta, da det ikke er så fali med revepelsen :)

 

Denne testen samsvarer godt med mine erfaringer (her 53 grains)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også erfaring av at denne kula er hard.Har skutt flere orrfugl med den i 22-250.Og de er ikke nevneverdig ødelagt.Var ikke meningen jeg skulle brukt denne på toppjakt fordi jeg var redd den skulle sprenge fuglen,men den behandler faktisk fuglen overaskende bra.

Link to comment
Share on other sites

har brukt den i 6-7 år,og har hadd full effekt med den før....kan ikke være a-max som har sneket seg inn i pakken? :roll:

uansett,så har jeg brukt 110grains v-max i 30-06`n før,og den blåste sund hele reven,selv om den er dobbelt så tung,og med mindre fart....

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er iallefall at a-max er dårlige greier til matfugl. Har skudd 3 ryper og 3 ender med den og de så nærmest ut som om de hadde blitt sløyd med motorsag. Prøvde å skyte litt langt bak for å berge bryststykkene, og det meste fra brystbeinet og bakover forsvant. Dette var 52 grs a-max @ 1025 ms. Skudd på mellom 80 og 150 meter.

Link to comment
Share on other sites

Alvestad kunne ikke skjønne det (han hadde ikke hørt om noen andre), for normalt skulle den nærmest eksplodere i fillebiter (noe jeg også vet den normaltsett gjør) ,eneste som kunne ha skjedd var at det var kommet a-max oppi v-max pakken....i teorien kan jo slikt skje i en masseproduksjon...trivelig som han er,så ville han sende meg en pakke gratis 53 grains v-max,men det var ikke min intensjon med samtalen,så jeg bestillte 2 pakker 53grains.....da sa han at det blir fraktfritt...(lenge siden jeg har vært borti mer service innstillt person)

jeg skal teste dem opp mot hverandre på telefonkataloger for å finne ut hva som egentlig har skjedd,for jeg hater å gå å spekulere,og skulle ta kontakt med han etter testen.for han vil jo også vite hva som er feil. :)

Link to comment
Share on other sites

53 grains v-max funker fint i min rifle, gir 10 til 15 mm samlinger skutt med tofot. Bedre er jeg faktisk ikke å skyte så kan hende bedre....

Ikke brukt den på vilt, men spylerveskekannen fylt med vann totalhavarerte ved møte med denne kulen. Går den i riflen din så er den nok et godt valg :)

Link to comment
Share on other sites

nei,har vært samme effekten....55 går litt tettere i samlingene,men det er hårfint...7mm sammling eller 10mm utgjør ikke så stor forskjell egentlig.men er greit med ei tung kule i nordnorsk vinterstormer,og hold på 2-300 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...