Jump to content

Kulekompensator eller ikke på ziess v 3-12x56?


korporal

Recommended Posts

Skatteetaten var snille å år å har lovet å spandere en ziess vicktory 3-12x56 på meg i :D

Greia er... Jeg har hørt at det lar seg gjøre å sende inn kikkerten til zeiss å få ettermontert kulebane kompensator. Hvordan fungere egentlig kulebanekompensator å hva gjør den forskjellig fra et tårn på toppen av kikkerten? Pris er også int. å vite hvis noen vet det.

 

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg tenkte meg.... Hva pokker er da vitsen. Er det ikke lette å billigere å montere tårn på toppen som sikkert er billigere å så slipper man å sende den inn for å montere tårnet på venstre side??? På den kikkerten jeg skal ha sitter jo lysjusteringen på venstre side. Hvordan monterer de da kompensatoren?

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke siktet til? Hvor langt har du tenkt å skyte? Under hvilke forhold (inkl temperatur), og med hvilken ladning? Hvor stort krav til presisjon har du målstørrelse)?

Dette er ting du bør tenke grundig igjennom før bestilling hvis du vil ha kulebanekomp. Skal du skyte litt langt blir det feil så fort du endrer en eller flere variabler, og det er derfor ingen av lh-folket velger komp om dagen. Skal du bruke tårnet mye over flere avstander er det bedre med tårn med utvendig jutering i først og fremst mil-format, evt vanlige jakttårn med kapsler som i det minste ikke koster ekstra. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vel, dette blir til jaktfelt og jakt opptil 300m året rundt. Spesial bestiller man komp etter eget oppsett? Planen er at jeg skal ha tårn med utvendig justering ja. Hvorfor mil? Har da sett folk med tårn på alle tre. Er det da to like justeringer på elevasjon?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke det gjøres med det tårnet med utvendig justering jeg har tenkt å kjøpe å ettermontere oppå kikkerten? Der man justerer kikkerten opp og ned til vanlig altså...

 

Det jeg lurer på er vel egentlig.... Hvorfor komp når jeg skal ha tårn med utvendig justering oppå kikkerten uansett.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok misforstått hva en kulebanekompensator er.

Virker som du tenker på parallakse justering som en del kikkerter har på venstre side.

Det er ofte merket med avstander, som 50 - 100 - 200 osv.

Det er kun for å få fokus riktig når du skyter på andre avstander enn 100m

 

En kompensator erstatter høydetårnet og evt sidetårnet.

Slik at de blir lettere å skru på og kan merkes med avstand.

 

Kompensator og utvendig tårn er akkurat det samme, bare to forskjellige uttrykk.

 

Kompensator:

asv_224x168.jpg

 

Parallaksejustering til venstre:

zeiss2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja ikke sant :oops: så det tårnet med utvendig justering er komp altså :roll:

Men da blir det komp på meg. På Zeiss'en jeg skal ha blir jo 1 klikk på kompen også 1cm på 100m?

Jeg har brukt det på leopould min til nå. Jeg har bare en liten tabell inni linsedekselet. Lettvint å justere utifra, slipper å skru av noe kopp for å justere...

 

Må kompen monteres av zeiss?

Link to comment
Share on other sites

Eureka :D jeg trodde "tårn med utvendig justering" var ekstrautstyr for å gjøre det lettere å justere. Å at kompensator var mere high tech en det.... Jaja lærte noe nytt i dag også :)

Er justeringa lik etter at man har montert kompen. 1klikk = 1cm på 100m osv?

Link to comment
Share on other sites

Eureka :D jeg trodde "tårn med utvendig justering" var ekstrautstyr for å gjøre det lettere å justere. Å at kompensator var mere high tech en det.... Jaja lærte noe nytt i dag også :)

Er justeringa lik etter at man har montert kompen. 1klikk = 1cm på 100m osv?

 

 

Her er det noe begrepsrot ute og går:

 

Kulebanekompensator kan tolkes på to måter:

1: Høydejustering (i åpne og lukkede tårn) med justeringsverdi (feks mil eller moa) eller enhver annen innretning for å justere for kulefall.

2: Høydejustering som tar høyde for et spesifikt kaliber/ladning, enten via merker i retikkelet (feks militær ACOG eller det heller elendige orginalsiktet til HK G36) eller via merker på tårnet som angir antall meter. Det er slik jeg tolker kulebanekompensator ut fra det du spør om.

 

Variant to er den enkle varianten jeg nevnte i stad, som kun gjelder en ladning under ett sett forhold. Endrer du temperaturen med 20 grader i en eller annen retning i forhold til det kompensatoren er kalibrert for vil det du få høyere eller lavere treff dersom du kun følger meterskalaen på justeringstårnet.

 

På åpne eller lukkede tårn er enhetene vanligvis i fohold til mil (1 mil=10 cm på 100m, altså metrisk) eller moa (1 moa = 1 tomme på hundre meter, altså imperisk). Mil er det enkleste for de fleste europeere, også amerikanerne selv er på vei bort fra moa-rælet i økende grad og tempo, iallefall innen langholdsmiljøene.

 

Det Tika og jeg mener er det fornuftige er å kjøpe tårn med utvendig justering, men IKKE kulebanekompensator som er ferdig kalibrert, da aksepterer du en hel del unøyaktighet ettersom vær og ladning endres, men derimot merke utvendige tårn med feks maskeringsteip, og skrive avstandene på teipen. Da kan du bare rive av teipen og erstatte med ny teip og ny skala når parameterne endres. Tika har sikkert noen bilder av dette?

 

Kulebanekompensator i form av justeringstårn merket med meter/yards (variant 2) er i mine øyne bortkastede penger, og en dårlig løsning på et problem som kun plager de som ikke evner eller gidder å sette seg litt inn i egen kulebane, noe som tar lite tid, og som enhver bruker av LH-kammeret (og mange andre brukere av andre kammere) kan hjelpe til med svar på om nødvendig, men et godt sted å begynne er feks her: http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmtraj-5.1.cgi

 

Så, i mine øyne: Nei, du skal ikke ha kulebanekompensator, men et åpent/utvendig tårn med mil justering (så har du metriske verdier med utgangspunkt i at 1 mil = 10cm på 100m, hvor 0.1 mil knepp er det vanligste: 1cm på 100m), som du kan merke med teip hvor du skriver på avstandene. Da har du en langt mer fleksibel løsning, som du vil ha mer glede og nytte av i mye lenger tid, og som også gjør det mye lettere å få solgt siktet igjen dersom du ønsker det, for å kjøpe brukt kulebanekompensator etter noen andre er enda teitere enn å kjøpe en splitter ny!... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nå asv+ og kommer nok ikke til å bruke ringene som er med men heller sette på en teip. På min andre rifle uten mulighet for justering skøyt noen cm over senter på 100m for lengre hold. Burde jeg gjøre det nå og eller sette den rett i 10'ern?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...