Jump to content

Rekylopptak viktig for treffpunkt?


Tyrihjelm

Recommended Posts

Jeg har stusset noen ganger på at treffpunkt kan være ulikt selv om jeg skyter i benk. Noen har fortalt meg at rekylpptak kan ha mye å si for treffpunktet.

Jeg har også hørt at dersom du har demper på rifla, kan treffpunktet også bli påvirket dersom forskjeftet ligger an for langt frem mot underlaget.

Vibrasjonen og vekt vil sammen gjøre at det oppstår kontakt mellom skjefte og løp.

 

Selvfølgelig vet jeg at godt avtrekk er sentralt for presisjonen.

 

Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Rekylopptak har mye og si, både med og uten demper. En kraft har alltid en motkraft har vi ifra fysikken, dette betyr at geværet begynner og bevege seg bakover i det øyeblikket kruttet antennes. Det gjør at geværet beveger seg mens kula enda er i løpet, dette gjør rekylopptak svært viktig. Løpet er over skulderen, dette gjør at man får munningsvipp. Er rekylopptaket ulikt ifra gang til gang vil også treffpunktet endre seg og gruppene åpnes.

 

Den viktigste faktoren til at vi får treffpunktforandring med og uten demper er faktisk selve vekten av demperen så langt fremme (v x a = moment) Denne vekten endrer balansen i våpenet ganske drastisk og derav rekylopptaket. Man får mye mindre munningsvipp, derfor er treffpunktet som regel lavere med demper, enn uten. Rekylen i seg selv reduseres også en del. Andre faktorer som pipens egensvingning osv vil også endre seg, men i hovedsak er det rekyl opptak som gir treffpunktforandring m/u lyddemper.

 

Hvis du bruker tofor, eller front-rest kan det være greit å sjekke at ikke for skjeftet ligger ann mot løpet, det er ikke akkurat presisjonsfremmende. Ta en 50 lapp og dra bak under løpet når rifla ligger i skytestilling. Ligger det ann så må du finne frem pussepapiret.. :wink:

 

Prøv og få rekylopptaket likt ifra gang til gang. :smile:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jobbet med rekylopptak på skytebanen i dag.

Veldig stor forskjell i benk! Nesten hull ihull var resultatet!!

Forbedring også sittende og liggende.

Jeg har vært veldig opptatt av å jobbe med avtrekk, men ser jo at rekylopptaket er nesten like viktig.

Jeg vil anbefale andre også som har problemer ift. treffpunkt.

Jobb med avtrekk, men jobb like mye med rekylopptaket!! :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...