Jump to content

Pistolkrutt framover......


Sniper-Arne

Recommended Posts

Nå som det kan se ut som Vhita Vuori krutt blir værre å få tak i om en stund må vi jo belage oss på å bruke noe annet.

 

Til revolver har jeg hatt stort hell med lette feltladninger med Hodgdon Clays. Det har jeg brukt med kulevekter opp til 170 gr uten problemer. Det gir en myk og fin rekylimpuls og gir god presisjon og forholdsvis lite møkk med blykuler.

 

Hva med 9mm? HP-38 bør fungere fint, men kanksje ikke til kulevekter op mot 140 gr.... eller? Hva med Longshot eller HS-6? Noen med erfaring? Sistnevnte kan jo funke til lette magnumladninger i 357 og 44 også.

 

For å si det enkelt....er ute etter å bruke ett krutt som tetter hullet som vv N340 etterlater.....er mye å velge mellom ser det ut til. Kruttet må fungere med blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Om man leser pressemeldingen så er der ingenting der som sier at det jeg har hørt ikke stemmer.

 

Pressemeldingen omhandler kun fabrikken, ikke nødvendigvis selve produktet (Krutt). Selv om det siste ennå er uvisst.

 

Belgia fabrikken er allerede nevnt som mulig arvtager for produksjonen om fabrikken i Finland legges ned. Hva som skjer om den blir kjøpt opp er en annen sak.

 

Der er jo en større produsent i markedet, som ønsker seg sin egen krutt fabrikk for å få full kontroll over hele sin portefølje fra start til slutt. Kan bli interessant å følge dette fremover.

Link to comment
Share on other sites

Jo, Hodgdon Titegroup. Min resept:

Bruker 4grs til Berrys 124grs kule, COL=28,5mm.

Gjør jeg jobben holder jeg meg innefor svarten på presisjonsskiva på 25m, akkurat som med fabrikkammo. Skyter da med Glock26. Min G19 virker ikke samle like godt men det kan ha med min dagsform og annet å gjøre. CZ Shadowen til kameraten liker ladingen og samler såvitt utenfor 10ern på duellskiva. Vi skyter med støttehand, har ikke tilgang til Ransom rest.

 

Har ikke fått kronografert disse, men våpnene veksler uten problemer.

4,6grs og samme COL gir ca 1200ft/sec. Noe heftig lading vil jeg tru.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...