Jump to content

Øyeavstand og kvalitet på Docter kikkertsikter?


seawolf

Recommended Posts

Sitter (fortsatt) og funderer på reservesikte til elgrifla (375 Ruger).

Docter Classic ser ikke så galt ut hverken pris eller forhåpentligvis optisk kvalitet ??

Men hva er øyeavstanden?

Har vært inne på hjemmesida til Analytic Jena (Docter), uten å bli noe klokere.

Er det noen fra den optiske elite på kammeret som kan bistå her, og gjerne noen ord om kvalitet og brukserfaring også.

Link to comment
Share on other sites

Har min andre Docter Classic 3-12x56 med lys nå. Har også hatt HT med samme tall samt Victory 2,5-10x50 + en rekke andre merker. Docter mener jeg er topp optisk og ikke minst når det er skikkelig dårlig lys. Svært liten lysprikk er også praktisk når man skal skyte småvilt på over godt over 100m hold....Kort oppsummert anbefales Docter.

Link to comment
Share on other sites

Takker for info.

Dette høres bedre og bedre ut :) Får kikke litt nærmere på 1,5-6x42 med #4.

Skulle gjøre susen i elgskogen i Nordland.

 

Ser at også Kahles Helia C ligger noenlunde i samme prisleiet, men kun med #4 A retikkel, noe som blir litt for fint for meg :|

På grunn av kjapp rekyl på Rugeren bør øyeavstanden helst ikke være mindre enn 90 mm

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Spør litt i denne tråden jeg!

 

Titta på Doctor Classic i dag, 1-4x24, retikel 4 hva kan jeg forvente meg for 5000kr? Skal ha den på Sauer 202 i 9.3.x62løpet!

Så også på Smidt & Bender Zenit 1-4x24, 7, til 8500, likte ikke retiklet, og ei heller at ekspidtøren prøvde å villede meg med den såkalte veiledene prisen!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

seawolf eg har brukt retikkel 4a på begge dei riflene eg har til storviltjakt og har kun positive erfaringar. Veldig godt retikkel til raske skot,vil nesten påstå det er bedre enn 4 til slikt bruk. Den tynne delen er 2cm tjukt og stolpane er 20cm så Kahles C 1.5-6x42 burde vere det eg kallar målraskt. Kva Docter har på sin tilsvarande modell fann eg ikkje. Trur nok at uansett så er Kahles C i denne dimensjonen blant dei som har kraftigast retikkel. For eksempel så har Zeiss sine tilsvarande modellar Classic og Victory 1.5cm og 15cm ,men då med retikkel 4.På lågste forstørrelse har C modellen eit synsfelt på 25m mot Docter 19.1m om det har nokon betydning for deg.

Link to comment
Share on other sites

Hoi....har glemt hele tråden jeg, men takk for konstruktive tilbakemeldinger.

Rifla som eventuellt skulle hatt et slikt sikte har fått ny familie og lever (så vidt jeg har forstått) herrens glade dager på Tynset hos en viss bereist herremann som også er aktiv kammermedlem :D

 

Dermed er behovet ikke lenger tilstede, og reservesikte til min 35 Whelen har jeg, et Leupold VX-3 1,5-5x20 med HD retikkel, ferdig innskutt i Ruger ringer.

En av de fine tingene med Ruger er at en kan ha flerel sikter ferdig innskutt i ringer klar til å smelle på rifla om behovet oppstår (eks tryning i steinura).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...