Jump to content

Interessante tall fra England.


seawolf

Recommended Posts

I siste nummer av Shooting and Conservation presenterer BASC (The British Association for Shooting and Conservation) en del interessante tall.

 

I løpet av et år bruker britiske (UK) jegere £250 millioner på konservering av vilt og habitater.

Tilsvarende har den den britiske ornitologiske organiasjonen RSPB (The Royal Society for Protection of Birds) en årlig inntekt på £89 milloner.

 

Jegere og game keepers bruker årlig 2,7 millioner dagsverk på konserveringsarbeid, diverse "Wildlife trusts" disponerer 93.000 hektar og jegere drifter aktivt 2 millioner hektar for konservering av biotoper for jaktbart vilt.

En positiv bieffekt er at kultivering av landskap og jaktbart vilt også betyr at truede fuglearter får tilgang til biotoper hvor de lever og formerer seg på en positiv måte.

 

Defra (Department for Environment, Food & Rural Affairs) minister Richard Benyon: "I know that responsible shooting plays a very important role in conserving our nations countryside and wildlife .... I would urge all those involved in shooting to do whatever they can to ensure that this conservation work continues".

En flott fjær i hatten til UK´s største jegerorganiasjon!

 

Mine tre jaktturer til det sydlige England (Suffolk og Sussex) har vært flotte opplevelser i et vakker kulturlandskap med overdådig viltrikdom og hyggelige mennesker.

Veldig forskjellig fra elglandet i Grane og hjorteliene og den lokale regnskogen på Nordmøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo viltpleie, tilrettelegging av biotoper og viltstelltiltak generellt hatt høyere prioritet i de fleste andre land enn Norge.

Her har vi tradisjonellt bare nøyd oss med å høste av et naturlig overskudd med et minimum av tilrettelegging, selv fenomenet jakttårn er relativt nytt i norsk sammenheng.

 

Jeg tror nok at vi jegere kunne tjent på at våre organisasjoner kom med råd og tips innenfor dette området, samt at vi klarte å organisere noe sånt på landsbasis.

Det er faktisk ikke så mye som skal til, enkle ting som å ikke kutte ned beitbare arter til bakkenivå og drive aktiv rydding for å fremme rogn, selje og osp kan gjøre stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er mulig tilstandane er betre på Austlandet, men på mi side av fjellet er tanken om viltpleie andsynes hjort på eit steinalderstadium. Her er det framleis slik at mange jegergrupper ser jakt i kulturlandskap (f.eks. bøjakt) som noko mindreverdig, og den som vågar seg på å fore hjorten vinterstid blir æreskjelt og skulda for å "stele" hjorten til naboen. Det blir jamvel hevda at slik åtferd endrar trekkrutene til dyra.

 

Haldninga er vel stort sett at vi skal ha ein "bærekraftig" hjortestamme (kva no enn det er?) på naturens premissar åleine. Teorien er vel då at ved å ikkje leggje til rette for hjorten ved menneskelege inngrep, så vil naturen renske ut dei svake individa og ein får ei stamme av større og sterkare dyr. Den logiske bristen i dette er at vi allereie grip dramatisk inn i forvaltninga gjennom at 97 prosent av all hjort døyr av ei kule, og at det rovdyret som sender avgårde kula slettes ikkje jaktar etter same prinsippa som ein ulv eller ein jerv ville gjere - nemleg til ei kvar tid å gå etter dei minste og svakaste individa.

Link to comment
Share on other sites

Det lille jeg har sett på mine turer til England viser ihvertfall at når et såkalt "Syndicate" (jaktlag) får tilgang til og leier jaktterreng av diverse grunneiere, så pleier de området på en helt annen måte enn hva vi gjør her i kongeriket.

 

Da dette i all hovedsak er kulturlandskap, jaktes det mye fra skjul og high seats, ikke så ulikt vår egen bøjakt etter hjort og rådyr.

Men her settes det opp stiger og tårn, det ryddes skytefelt, det plantes viltåkrer, det drives aktiv desimering av rev, (jakting med lys er tillatt).

 

Her hjemme gror alt igjen.

Steder hvor en tidligere kunne postere med gode skytefelt er i løpet av noen få år forvandlet til tett kratt.

Nå leier ikke jeg jaktterreng lenger (er kun med som gjestejeger på elg og hjortejakt), men da jeg leide mitt eget hjorteterreng var skytestiger det første som kom opp, samt rydding av kvist og busker som gjorde at det var gode skytefelt.

Det ble også felt rogn, or og selje til vinterbeite når det var mye snø.

 

Klart det er arbeidskrevende, men skal en kunne høste effektivt av naturen bør en kanskje investere litt i form av viltpleie og

vedlikehold av landskapet?

Link to comment
Share on other sites

Please, la oss ikke dra rovdyr eller jakt på innmarksdebatten inn hit ;)

 

 

Jeg kan bare si meg enig i at viltstell her hjemme har forbedringspotensiale. Med gjengroing av innmark på småbrukene og stadig mindre skogavvirkning blir det mindre tilgjengelig beite for hjortedyra. Endel småvilt får det også trangere med gjengroingen av kulturlandskapet.

 

Det er stort sett bare viltåker og vinterforing det er tilgjengelig informasjon om på norsk. Når man begynner å se på hva som gjøres i andre land kommer det opp flere ting.

 

Oppsett av en helhetlig strategi for skjul, mat og transport/bevegelse (samt jakten)

Tilrettelegging i skogen med delvis kutting av trær for å skape skjul og beite.

Tilrettelegging av randsonene på viltåkre.

Viltåkre som er beitbare hele året.

Medisinering for å redusere mengden parasitter.

Tilrettelegging av terrenget for å kanalisere bevegelsene av viltet dit man ønsker. Muliggjør bestandstelling av god kvalitet med viltkamera.

Tilrettelegging ikke bare for hjorteviltet, men også småvilt.

"Fredning" av områdene med skjul. Ingen menneskelig aktivitet i nærheten av der man har tilrettelagt dagleie.

 

 

Var det noe jeg gikk glipp av?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...