Jump to content

Trygt å skyte i en Krag?


Mas-36

Recommended Posts

Hva er trygt å skyte i en Krag? Det var en her inne som testet 5-6 forskjellige patroner og av de var det ikke mye som var trykt.

 

Trygt i Krag er:

 

Norma Rekrutt og Raufoss Rekrutt. Rano for Krag og Mauser ammunisjon. Raufoss Super. Lapua Scenar 6,5grams i 800m/s og Norma Stang ammunisjonen. Har også fått bekreftet att RWS sin Jaktmatch også skal være trygg i Krag.

 

Men er dette alt?

 

Sellier og bellot har både blyspiss og FMJ som ligger på ca 780m/s. Hastighet tilsier trygt men hva med trykket her?

Partizan har også både blyspiss og FMJ som ligger på ca 780m/s. Og en 10.1gram i ca 710m/s. Her sier også hastigheter trygt men hva med trykket?

Link to comment
Share on other sites

Har du latt deg skremme av denne tråden?

 

Som det sikkert er nevnt i den tråden - Krag-ammo var i flere ti-år ladet til ca. 3.200 bar. Og da "Elgrifla" i 8x57IS kom, ble den foret med vanlig M/98-ammo. Ut på 50-tallet hadde man nok noen uhell med kragere - og man satte ned trykket, for sikkerhets skyld. Da kom også den spesielle ladningen "8x57IS Moderat" for jakt-kragerne.

 

En Krag-kasse som er røntgen-kontrollert for sprekker, ryker derfor ikke på 3.200 bar. Men selvfølgelig finnes det bedre valg, hvis man skal ha 6,5-kuler opp i høye hastigheter.

 

Jeg lader 9 og 10 grams kuler i 6,5x55 for kombien med MRP og ca 5 grains under max. Disse patronene vil jeg også bruke i "Jakt-Kragen" i 6,5 - når (hvis?) den blir ferdig. Og jeg gidder ikke måle trykket - jeg regner det som mye farligere å skyte patroner i et brekk-våpen enn i en Krag.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg lurer også veldig på denne Privi Partizan ammoen. og så lurer jeg på RWS son jaktmatch. Skulle gjerne hatt noe blillig treningsammo man kan kjøpe over disk eller netbutikk, uten å måtte spessialbestille eller noe sånt...

Jeg har en original m94, nummerlik, og i god stand, produsert ved kongsberg 1902

Link to comment
Share on other sites

Da bruker jeg nok RWS på revejakta. og så tenker jeg å bruke Norma rekrutt elite 6,5g 800m/s som jeg har fått grønt lys på da jeg ringte til Norma :D Flott å vite hva man kan putte i den gamle rifla. Men lurer veldig på denne Privi Partizan somXXL har. Hadde vert bra om den funka for den er billig! Også får man tak i den gjennom en så stor kjede som XXL. Men da vet jeg hva som kan brukes til trening og småviltjakt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...