Jump to content

Hjelp til valg av hagle


anaren

Recommended Posts

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en hagle, men som for mange andre, syns jeg også at det er vanskelig å velge. Har skutt litt med hagle før, fatterns gamle baikal i kal 12 og en halvauto på lerduer. Så det vil si at jeg ikke har veldig mye peiling på dette her. jeg er veldig åpen for forslag, men hva slags hagle anbefaler dere meg og hva slags type? (o/u, s/s osv..)

 

her er litt info: helst kaliber 12, maks 6000, den vil bli brukt på lerduer og på rev, rådyr, rype, and og duer.

 

Har sett litt rundt på nettet og funnet noen hagler på jakt og friluft arendal som er brukte. favoritten her må vell være denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=40192209

Noen erfaringer med bernadelli? takker på¨forhånd for svar og håper noen der ute kan hjelpe meg :)

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ser slett ikke verst ut den hagla der. Italiensk, gassdrevet (litt mer puss enn de rekyldrevne, som Benelli).

 

Står mer om Bernardelli her: http://www.bernardelli.com/en/prodotti.html

 

Har ikke hørt mye om merket før, men italiensk og halvauto er da normalt godkjent! Vil tro den er mer verdt prisen enn en billig ny halvauto av mystisk opphav (selv om det virker som om de fleste er fornøyd uansett). Det står for øvrig at den tar alt fra 24 til 56 grams ladninger, så den bør jo veksle leirduepatroner og. Synes det heller ikke er noen ulempe at det er justerbar kolbekam. I tillegg kan den også, i følge hjemmesiden, shimses i ulike retninger (om man får tak i shims. Vet ikke hvem som forhandler dette merket, men det kan sikkert skaffes. Hør evt med J&F om det).

 

Edit: Det kan være denne som er annonsert: http://www.bernardelli.com/en/fucile-semiautomatico-mega.html. Kan hende den justerbare kolbekammen er noe som er ettermontert?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det virka som en grei hagle det. Så er det det med merkene da, og siden jeg heller aldri har hørt om bernadelli ble jeg litt usikker, men er det noen andre hagler du vil anbefale meg? Som ikke koster allverden og kan brukes til litt forskjellig?

Link to comment
Share on other sites

Av greie halvautohagler som kan kjøpes brukt, kan en jo nevne Beretta Urika, Benelli, Franchi og Marocchi. Man betaler nok litt ekstra for navnet for de to første, for det meste annet fungerer stort sett greit har jeg inntrykk av.

 

En Marocchi her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40047125&searchQuery=halvautomat

 

Her og: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37405571&searchQuery=marocchi

 

Franchi: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39283404&searchQuery=Franchi

 

Beretta: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40163387&searchQuery=391

 

Fabarm, hos Jaktdepotet har også en interessant sak som heter 368 Lion. Fikk veldig bra skussmål i et av jaktbladene nå nylig.: http://www.jaktdepotet.no/webshop/default.asp?sub=pd&id=91&kid=25&uid=103

 

Ellers er det jo også bra utvalg i o/u-hagler. Her kan man også finne gode hagler ala Beretta. Ellers får man også gjerne Sabatti, Lanber og andre med bra rykte.

 

Personlig liker jeg best o/u-hagler. Har hatt et par stykker, men har nå en Beretta 391 Urika i 20/76. Finfin og lett hagle, men det blir liksom ikke samme feelingen... Denne kjøpte jeg fra J&F i januar, men annonsen står enda! http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37510470&searchQuery=391

 

Dersom 20-kaliber ikke er helt "ute", kan jo dette være et godt kjøp: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36898965&searchQuery=20/76

 

Edit: Nå er flere av disse høyere priset enn 6 000,-...

Link to comment
Share on other sites

Har en Mossberg maverick jeg kjøpte under studietida da budsjettene var lave... Den er en pumpe, men jeg for min del liker de bedre enn halvauto. Videre er de svært modifiserbare om man liker slikt... ;) Har ingen gode grunner til å skifte den ut. bortsett fra noen rynker på nesa fra knickersadelen da.... grunn nok til å møte opp med den egentlig :lol: Mavericken til under tre tusen treffer bedre enn kompisene mines 12-15000 hagler både på leirduebana og på rypefjellet. Men det kan jo være fler faktorer enn våpenet også... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm..okei :) du føler ikke at du mister skuddbildet når du lader med pumpehagla? har aldri prøvd selv, men har sett at noen klager på det her på forumet.

skal se nærmere på mossberg'en men hvilke forhandlere selger disse? :)

Link to comment
Share on other sites

Laget meldingstone til mobilen på følgende måte :roll: : tom 25-skuddseske på 10-12 m hold,5 skudd på snaut 2 sekunder,samtlige traff.

Kan ikke si at jeg mister skuddbildet med min winchester 1300 ihvertfall... :D

Forøvrig er også lanbers halvauto et kurant alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Nei, føler ikke jeg mister skuddbildet pga ladinga nei. Skyter uansett ikke ofte mer enn et skudd om gangen på jakt, men trikset er å holde drag på forskjeftet, så går det bak når skuddet går, og du lader like raskt som en halvauto. Trening er tingen uansett. Mye raskere å fikse feilmating også med pumpe enn halvauto. Og så er det jo litt pysete med halvauto.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da ringer du til J&F og forhører deg om den!

 

Om du holder til i ikke altfor lang avstand fra en J&F-butikk, ring til Arendal og be dem sende den til nærmeste butikk for deg. Da får du tuklet litt på den først. De er greie sånn. Berettaen min lå i Arendal. Null problem å få sendt til Gjøvik.

Link to comment
Share on other sites

Har nå sett at de har også en billig beretta på j&f i kal 20:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... archQuery=" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Er det "dumt" å kjøpe kal20? Er vell ikke man finner en så billig beretta som det der. Prøver å sammenligne berettaen med bernadellien og...nå er jeg veldig usikker på hva jeg liker best.

 

Den der er ikke til salgs lenger. Står i skapet mitt... :wink: Rart de ikke har fjernet annonsen enda! Er jo over to måneder siden.

 

Jeg falt for kal 20 med min forrige hagle, en o/u Fabarm. Nett og hendig børse. "Alle" skal i dag ha 12/89 pga flere muligheter osv osv, men 20 holder lenge spør du meg. Rådyr, gås og rev datt med dette kaliberet før, mens det i dag høres ut som om de samme dyra er immune mot alt annet enn kanonild. Klart, 12'ere er kraftigere de, men dog. Det blir litt som å sammenligne 6,5x55 mot .30-06, føler jeg i grunn.

 

Det er imidlertid et par myter som bør nevnes. Det sies at 20 har mindre rekyl. Det stemmer ikke, med mindre du skyter lettere ladninger. 28 gram i 20 gir samme rekyl som 28 gram i 12. 20-kalibere er gjerne noe lettere enn 12, så når man bruker lettere ladninger, blir jo rekylen mindre, men det føles ikke helt slik når man føler det mer pga lavere vekt på våpenet.

 

Mange tror 20-kaliber også er mindre våpen. Det stemmer ikke helt. Lengden er jo selvsagt den samme. Forskjellene ligger i låskasse/baskyle, som kan være litt lavere og smalere og rett og slett at hølet i pipa er mindre. Vekta er også gjerne noe mindre. Berettaen veide jeg til 2,7 kilo på elektronisk fiskevekt. Mener det står 2,8 kilo i spesifikasjonene jeg har funnet på nett, men det er litt kort pipe på min, så det gjør sikkert de 100 grammene.

 

Det jeg liker best ved 20-kalibere er at de er mer letthåndterlige. En kamerat har en Benelli i 12/76. Var på skytebanen sammen for å "skyte inn" Berettaen. Jeg ville valgt min hver gang (ikke nødvendigvis Beretta før Benelli, men pga "håndterbarheten"). Fiklet på en Franchi før jeg kjøpte Berettaen, i 12, og samme greia der. Følte ikke at de lå for meg. Dette er selvsagt veldig subjektivt da. Andre igjen vil føle at 20 er for pinglete å håndtere. 20 er jo også kjent som "damekaliber", fordi patronene er mindre og hagla nettere. Dette er folk som ikke har peiling... Uansett, regn med mobbing (godsinnet vel å merke) fra jaktkompiser! :lol: Jeg har visst "salonghagle"...

 

Så, fordeler med 20 fremfor 12: Nettere og mer letthåndterlig, og lavere vekt, som er kjekt på lange dager i skogen.

Fordeler med 12 fremfor 20: Litt billigere ammunisjon og større utvalg av det. Kjedelig å dra på leirduebanen og finne ut at de ikke har 20-skudd der... Tipper også at 12-erhagler holder seg bedre i pris. På Berettaen min stod det 8 000,- på prislappen. Den var/er annonsert til 4 500,-. Tviler på at J&F har tjent gode penger på den! Men 8 000,- er uansett en håpløs pris, når jeg så kampanjepris på det samme på ny før jul... Min hagle har dessuten en skade i munningen da de har brukt varme for å få løs choken. Stygt, selv om det er i orden nå.

 

Er det omtrent bare på jakt du bruker hagla, er det like greit å bruke 20-kaliber, men sjekk at forhandlerne rundt deg har det du trenger. Det er ikke store forskjellene på pris på ammunisjon kontra 12, så du går ikke konk pga det uansett.

 

Skal du ofte på leirduebanen, kjøp 12. Det er alltid 12-skudd å få på skytebanen. Går du for 20-kaliber, ta med skudd selv for å være sikker.

 

Ps. Om du fremdeles lurer på 20-kaliber, sjekk ut denne Benellien i samme butikk som Bernardellien: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36898965&searchQuery=Benelli

 

Edit, et par bilder av Berettaen (trykk på bildene for å forstørre):

 

Er i grunn veldig pen:

20130211_102210_zps4f18a289.jpg

 

Men, her er løpsmunningen:

20130209_213813_zps4a3c6418.jpg

 

Pussig nok ser det mye styggere ut på bildet enn det er i virkeligheten! Her ser det jo helt for jævlig ut... Men pga dette, ville jeg uansett aldri gitt mer enn det jeg ga, og det er nok årsaken til at denne ble priset mye lavere enn de opprinnelige 8 lappene. Litt fiks hos en børsemaker, hadde ikke gjort noe. Uansett. Børsa smeller, og kulene går i riktig retning (rett bak, foran, over eller under leirdua...). Så gidder jeg bry meg med å få det pent? Nope... :)

Link to comment
Share on other sites

Stor takk for et veldig bra svar! Og merkelig at de ikke har fjernet annonsen :overrasket: Var mye her jeg ikke var klar over uten at jeg i det hele tatt har noe som helt god peiling på haglekaliber. Fikk bare høre fra kompisene at jeg måtte ha kaliber 12, sikkert av samme grunn som deg. Akkurat om det er "jentehagle" bryr meg midt på ryggen, så lenge dyra detter.

Det jeg var mest redd for med mindre kaliber er skadeskyting. Det er aldri morsomt men her er det jo også veldig opp til hvor god skytteren er. Når jeg er inne på det så jeg forleden en film på youtube hvor de sammenlignet en kaliber 20 med kaliber 12 og hvor målet var plastflasker på forskjellige hold. Her ble jeg meget overrasket, selvfølgelig ble hullene til kaliber 12 større enn 20, men helt fra 50 yards/ 45.7 m var det tilnærmet ingen STOR forskjell. Hagla til kal 12 gikk mer igjennom en kal 20, men 46m er jo ganske langt hold...så min mening angående forskjell på kal 12 og 20 ble meget forandret etter filmen.

 

Her er videoen hvis noen er interesserte:

Link to comment
Share on other sites

Da ser jeg at bernadelli hagla er fjernet fra finn.no og mest sannsynlig solgt. Det var virkelig synd, men med tanke på at jeg var så treig med å besøk forhandler er det jo min egen feil. Neste valg nå må være weatherby sa-08. Noen som har noen meninger om denne eller erfaringer å dele?

Link to comment
Share on other sites

Det var jo synd. Ser at "min" annonse fremdeles er der. Tror jeg må ta en telefon og minne dem på det snart!

 

Et par tips:

Privatannonse fra lyngdal. Er ikke avskrekkende langt unna for deg, og den er prutbar: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40047125&searchQuery=marocchi. Denne er innenfor budsjett, ganske ny, og om du er litt kjapp får du den rimeligere. Skal vi tippe fem høvdinger, siden dette står i annonsen: "OBS. PRIS KAN DISKUTERES VED HURTIG AVGJØRELSE". Denne har jeg for øvrig linket til før og. Fremdeles ikke solgt.

 

Selv liker jeg best å kjøpe våpen i butikk, siden jeg da har større muligheter til å omgjøre et feilkjøp/klage på noe som ikke er i orden (føler jeg i hvert fall, og har god erfaring i forhold til et butikkjøp for noen år siden, hvor butikken tok på seg ansvaret uten at de behøvde det juridisk sett). Uansett, denne hagla er jo ikke gammel. Den er neppe oppbrukt eller brukt som hammer på teltplugger eller brukt til å slå ihjel lemen eller lignende uansett!

 

Hos J&F, like hagler tror jeg:

Marocchi 12/76 til 6 900,- hos J&F, ett år gammel: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37405571. En "nihundrelapp" over budsjett, men dette er jo en nesten ny hagle.

 

De har faktisk også en ny til 7 000,-. Mulig dette er en billigere variant enn den til 6 900,-.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36890393&searchQuery=marocchi. En tusenlapp over budsjett, men så er det jo en ny hagle da, italiensk kvalitet. Ville heller valgt denne enn noe annet i samme prisklasse.

 

Har så vidt klådd på Marocchi (på Gjøvik J&F) og syntes det var en fin hagle. Men de hadde den ikke i 20-kaliber der, og i hvert fall ikke til den prisen. Dersom den nye til 7 000,- er solgt, har de en på Gjøvik og, forresten. Den koster 7 100,-. Står der at veiledende pris er 10 900,-. Da koster den rundt det samme som en Beretta 300.

 

Verdt å ta en titt i det minste! :)

 

Ellers funker sikkert Weatherby også. Vurderte litt den, pluss Yildiz P56 (?), men "alle" sa jeg skulle kjøpe brukt av godt merke (uten egentlig å ha et hav av gode argumenter mot billigmerkene). I tillegg var de ikke å få i 20-kaliber. Og, Yildiz'en (vet jeg sikkert) hadde ikke mulighet for å shimses "gærne veien" (skal prøve meg på linksskyting i år). Uansett, tviler jeg ikke et sekund på at de to virker etter boka de og! Spørs hva slags krav/ønsker man har til hagla.

Link to comment
Share on other sites

Glimernde svar, veldig takknemelig! Fikk faktisk tilbud idag også fra en som skal selge en m2, brå våpen det har jeg hørt, men alt til sin pris. Hagla er brukt så håper jeg kan få et godt kjøp. Hvis vi ikke blir enige om priser så kjører jeg straka vegen til Lyngdal, når det bare er et par km unna

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hør med Jakt&friluft. De bør kunne skaffe det som evt kan skaffes siden de også selger merket. Ser på hjemmesiden til Marocchi at det er ing. Aaberg som er importør, og de er på flyttefot til Arendal... Ser ikke at de har Marocchi i sortimentet, men. Det går da an å høre. Evt vet de (og sikkert de på J&F og) hvem som importerer dem.

 

Aaberg: http://www.aaberg.no/

 

Ser at J&F har ny Marocchi med trestokk/forskjefte til 6 900,-:http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10113&prodid=11230. Det må da være et knallkjøp. :)

 

Er neppe det samme utvalget i tilleggsutstyr til disse som til hagler som Remington, Winchester, Beretta og Benelli, siden disse er langt vanligere, men det spørs jo litt hva du tenker på av utstyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

forutsatt at dette ikke har oppstått nylig pga at det faktisk er noe galt med børsa ,så kan du ta av fortre og løpsettet. vask rent med wd 40 etc og se etter rusk og rask samt grader spon som ligger løst. sett glideflatene på løps settet og hengslebolt+ glideflaten fortre baskylen inn med fint teflonfett etc. dette fettet må vaskes ut og skiftes med jevne mellomrom slik at sand rusk etc ikke blander seg inn i fettet og blir til slipe pasta. deretter er det bare å skyte og bruke børsa så løsner den seg med tiden. er ikke tilhenger av å pusse grader og tilpasninger selv hvis du ikke vet hva du gjør. da kan du lett pusse feil/for mye og da kan du risikere slakk der du ikke vil ha slakk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har lanber-halvautoen som det er referert til lenger opp i tråden her, og kan hvertfall anbefale den hvis du vurderer den.

Det er min andre lanber, og må si begge passet meg ganske så bra rett ut av esken.

Bruker "samme" patent som benelli, så den er ikke gassdrevet.

Aldri opplevd klikk eller problemer av noe slag, den er også veldi enkel å pusse/rengjøre, og angående finish har jeg hatt min i 10år ca og den ser fortsatt helt som ny ut i blåneringen og andre metalldeler.

Eneste bakdelen er at du må bytte magasinfjær for å skyte leirdueammo, men den følger med og det er gjort på 2.min.

Ser hvertfall ikke noe bedre alternativ i den prisklassen med tanke på at du får et helt fabrikknytt våpen.

Den heter 532 victoria hvis du er interessert (vet ikke om det er kommet nyere modell.)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Denne tråden har vell egentlig dødd litt ut, men kan i hvertfall fortelle at jeg endte opp med en Marocchi SI12. Ganske fornøyd med den, men har oppstått et problem nå i det siste. Det har seg slik at når jeg putter patroner inn i magasinet får jeg som regel en inn, men neste går inn, ligger der i to sek før den blir skudd ut av magasinet. Ser ikke på dette som noe særlig stort problem når jeg feks skal på jakt og kun kan ha to skudd tilgjengelig, men litt irriterende når jeg skyter på leirduer.

Er det noe jeg kan rengjøre eller må jeg kontakte børsemaker?

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...