Jump to content

Kulebane 22LR


Gullvingen

Recommended Posts

Dette er sikkert postet før, men jeg spør allikevel med litt spesifikke verdier da jeg vet det er folk her som kan dette...

Dersom man tar en gjennomsnittelig 22LR med VO ca 340m/sek (35grains) og børsa er dugelig treffsikker på f.eks 30-50m. Hvilket dropp kan jeg forvente å få på f.eks 100m? Ikke at det skal skytes på det holdet, men har sett litt på noen tall og ble litt overrasket...Enten regner jeg dønn feil eller så stuper denne kula ganske raskt. I følge de tallene jeg fikk må man enten holde langt over eller gå nærmere da jeg tviler på at titterøret kan kompensere for droppet jeg kom frem til.

Anslagsenergien fikk jeg regnet frem til ca 40fpe (100m) og en ganske så redusert hastighet (ca 180m/sek)

 

Jeg brukte et prg som viser siktelinje og krysningslinje og ser en relativt krum kulebane dersom man tenker at børsa er innskutt mot skiva på feks 30 og 50m

 

Har jeg formulert meg utydelig eller dumt beklager jeg dette, men isåfall er det bare å komme med spørsmål.

En liten tilleggsgreie...er at de samme tallene gjelder for luftvåpen.

En 35grains kule spyttet ut i 340m/sek fra luffe får antagelig samme verdiene....

Link to comment
Share on other sites

Dersom man tar en gjennomsnittelig 22LR med VO ca 340m/sek (35grains) og børsa er dugelig treffsikker på f.eks 30-50m. Hvilket dropp kan jeg forvente å få på f.eks 100m? Ikke at det skal skytes på det holdet,

Du må opp omlag 25klikk (stiller du ikke treffer du 25-30cm under) fra 50 til 100m, kula vil ha omlag 280m/s (da hadde jeg Vo = 316m/s), og energien er rundt 100J. Flytid er 0.313sek - alt for Eley Club ut av min Anscütz 64.

Det er forøvrig helt normalt å skyte på 100m - ungene mine brukte omlag 150 skudd på mellom 80 og 180m nå på onsdag, det ble rimelig fritt for istapper i den fjellsida etterhvert...

Om du søker litt så er det masse sagt om dette temaet, både før og i det siste.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=86718&p=917195#p917195

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=78803&p=840243&hilit=22%2A+ballistikk#p840243

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=13220&p=809014&hilit=22%2A+ballistikk#p809014

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva med innskutt på opptil 30-40m med åpne sikter? Innbiller meg at kuledroppet blir større enn 25-30
cm.

Svaret finner du i Matteus evangelium 7:8. Og selvsagt i linkene jeg gav deg...

 

Denne har vært limt på Anny i flere år nå, funker ok, når mobilen er langt unna eller tar for lang tid.

avstandskortccistd.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Lapua Ballistics programmet på Samsung'n min.

Jeg har ikke kronografert CCI patronene mine, men er innskutt på 22 meter, da er turret'n på kikkert i bunn. Med 280 m/sek som utgangspunkt, kan jeg kneppe meg til ca 400 meter med Nikon kikkerten, og ballistikk programmet har vært meget rett, ut til 308 meter.

 

Lå og dunka på en stor istapp på 220 meter forrige uke, og måtte legge inn både vind og bratt vinkel, og jeg var midt i høyde messig, men litt for lite på vinden. Meget morro, og dødlig alvorlig for diverse fugler som tror de er Out Of Range. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...