Jump to content

Back to Basics Light


M67

Recommended Posts

Lufter en tanke her, siden BtB så jævlig moro ut, men mange enten ikke kunne, møtte veggen på avstandsbedømmelsen - og noen sikkert på gåing i terreng

 

Er det interesse for en lignende match på sørlandet? Ikke lik, lignende. Enklere for både skyttere og arrangør, siden sørlendinger er litt laid back.

 

Det vil da bli (i hovedsak) kjente hold, og det vil ikke bli gåing i terreng, en slags latmanns-versjon - og med sørlendinger :roll: . Altså hhv. uten og med det som det har vært mest diskusjon rundt her.

Det vil bli skyting på lange hold, det vil være behov for über-presis skyting, og det vil være behov for rask skyting. Jeg føler vi skal prøve de samme skyteferdighetene som BtB (skyting med tofot, hurtig og/eller presis?, men kanskje ikke bare det), men ikke de taktiske aspektene, avstandsbedømmelse, forflytninger, og feltliv. Her vil det være kaffetrakter og vaffelpresse...

Vi vil ikke score "Comstock count" slik som ChristianS, men score slik som DFS gjør på feltstevner - et gitt antall skudd på ei gitt tid, treff og innertreff.

 

De som er vant til DFS feltstevner vil kjenne seg igjen, og det vil være to klasser: "enhver rifle med ethvert sikte", og "Sauer og diopter" - blinkene vil være tilpasset så de kan siktes på med diopter, hvit bakgrunn etc. men poenggivende felt vil være mindre enn sikteblinken i noen tilfeller.

Maks hold vil være ca 600m, muligens med et bonushold rundt 1000m.

 

Ja, det vil være en dag, en lørdag. What say you?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Høres fett ut, og som noe mer deltakervennlig for et bredere publikum ;)

 

Lykke til, jeg håper dere får mye folk og en flott dag!

 

Tenker dere skyte på papp eller stål?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått og tenkt litt på dette i dag, og må korrigere/moderere deg, Krister:

 

Det vil bli skyting på lange hold, det vil være behov for über-presis skyting, og det vil være behov for rask skyting. Jeg føler vi skal prøve de samme skyteferdighetene som BtB (skyting med tofot, hurtig og/eller presis?, men kanskje ikke bare det), men ikke de taktiske aspektene, avstandsbedømmelse, forflytninger, og feltliv. Her vil det være kaffetrakter og vaffelpresse...

 

K

 

 

Det vi har drevet med her oppe i helgen har på ingen måte vært noe taktisk:

Milling er en annen, mindre presis måte å finne avstand på, som i tillegg tar lenger tid. Hvilken taktisk fordel gir det?

Alle forflytniger vært til og fra banene med våpen i reim, futteral eller drag-bag, ikke forflytning inne på banen. Noe justering av stilling innenfor ettpar meter på noen av de, men that's it. Det er like lite taktisk som enhver DFS'er gjør med våpenet sitt før og etter skyting, og elgjegeren til og fra post.

Feltliv; tja, vi var en dag i skogen, ingen lusking, smyging, kamuflering eller noe i den retningen. Det ble til og med fyrt bål på minst to steder, det er iallefall ikke taktisk.

Det kreves dessuten god skyteteknikk å treffe mål på avstand uansett hvordan den avstanden er bestemt eller målt.

 

Definisjoner på taktikk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tactic_(method" target="_blank" target="_blank)

http://en.wikipedia.org/wiki/Military_tactics" target="_blank" target="_blank

 

Av taktiske langholdsstevner er det vel kun Finnsniper som kvalifiserer, der de gir poeng for opptreden utover skyting, og skyter på mål som ikke er helt PK.

 

Vi som skyttere er ikke tjent med å sette merkelapper på hverandre fordi vi ikke liker hele eller deler av måten andre driver, og bør passe oss for det, da det går ut over oss alle dersom noen henger seg opp i ting. En bruker utbasunerte noe galle i tråden min da vi diskuterte RIZ og PBZ, og nevnte ord som skadeskyting av gonger og stridsskyting, dette blir for dumt, osv. Det er nok at én oppfører seg som en løk i så måte (løk: rotgrønnsak med tynt og skjørt skall, etterfulgt av lag på lag med enkle cellestruktrer, men ingen kjerne, og til å grine av hele veien), det trengs ingen flere. (Merk at jeg sa oppfører seg som en løk, ikke er en løk.)

 

Øksa var et populært våpen på slagmarken i hine hårde dager. Jeg liker å kløyve ved med øks; er det da taktisk vedklyving jeg driver med, siden det tross alt går an å gjøre det maskinelt nå om dagen?...

 

Et enda mer søkt eksempel: Jeg slår ugress med ljå om sommeren og høsten; gjør det meg til dødens engel?

 

Ikke misforstå dette som eder og galle, sånn er det ikke ment. Poenget er at det ikke kommer noe godt ut av å tilskrive hverandres aktiviter med merkelapper etter det vi synes passer, uavhengig av hvilket motiv vi har for å gjøre det.

 

Jeg er glad dere følger etter i en mer praktisk rettet form for langholdsskyting, og er stolt av at dere gjør det. Videre synes jeg det er veldig bra at dere har et noe mildere opplegg som favner flere deltakere. Opplegget hos meg kommer ikke til å mykes opp neste runde, men det vil derimot bli et lavere tak på antall deltakere enn taket var i år (50, men så mange klarer vi ikke dra igjennom her oppe på denne måten, det så vi med noe over 30 deltakere denne helgen). Noen flere enn i år skal gå, og opplegget her vil tilpasses den ambisjonen for å få en smidigere løsning på det, men det blir aldri noe for bredde (utover de med åpent sinn) eller mengde.

 

Jeg ønsker dere uansett lykke til med stevnet, det er et flott tiltak (og kanskje det til og med rekrutterer noen nye opp til Søndre Land neste år)! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...