Jump to content

Bruk av homogene kuler på jakt og rikosjettfare.


jerognal

Recommended Posts

Tenkte eg skulle dele en liten aha-opplevelse fra siste års hjortejakt. I fjor prøvde eg Barnes TTSX i 9,3'en. Tenkte det skulle bli gode greier.

Joda kula funket forsåvidt greit den.

Skjøt en 10 -tagger på 50 mtr og den gikk ned den.... MEN!

 

Det ækle var at kulen gikk gjennom hjorten, traff en stein og eg hørte rikosjetten hyle tilbake over meg. :shock:

 

Dette har fått meg til tvert å avvise slike kuler heretter. Heretter blir det kun bly. Woodleigh er iallefall kommet i hus....

Eg har aldri opplevd noe slikt i mine 25 -30 år som storviltjeger. Og vil ikke oppleve slikt igjen.....

 

Andre som har opplevd lignende?

kan kanskje være noe å tenke på.... Steiner finnes det overalt...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ækle var at kulen gikk gjennom hjorten, traff en stein og eg hørte rikosjetten hyle tilbake over meg. :shock:

 

Dette har fått meg til tvert å avvise slike kuler heretter. Heretter blir det kun bly. Woodleigh er iallefall kommet i hus....

Eg har aldri opplevd noe slikt i mine 25 -30 år som storviltjeger. Og vil ikke oppleve slikt igjen.....

 

Andre som har opplevd lignende?

At en Barnes i 9,3 går gjennom en hjort på 50m er vel ingen bombe, at man så treffer en stein og det hyler avgårde, uflaks.

 

Skjøt to rådyr på ett skudd med barnes x i 6,5 , dyra sto på linje med ca 5 meter avstand. Kula hadde sansynligvis rikosjert og gått inn i dyr to . Har etter dette tilfellet aldri bruk homogene kuler .
Er ikke rikosjett, med to dyr på linje, kalles noe annet det ....

 

Har selv skutt mye vilt med Barnes uten problemer, har derimot hatt tilfeller med bly/blyspiss kuler, salongrifle har vel vært med på de fleste, men har jo også stått for en bråte skudd oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis sto dem ikke like langt ifra deg selv om det så sånn ut.

Men om det var den gamle Barnes X kula du brukte, hadde den en stygg tendens til å vinkle mye i dyret da den fort mistet et blad eller to.

Så om dyret sto noen meter bak det andre og 5 meter til siden for det, er det absolutt mulig med den gamle Barnes X kula.

 

Med de nye TSX og TTSX kulene, har jeg overhode ikke merket noen antydning til vinkling.

Jeg er heller ikke overhode mer redd for rikosjetter fra en Barnes TSX/TTSX kule enn jeg er fra en blyspiss.

Jeg har opplevd noen blyspisskuler som har hylt avgårde etter gjennomskyting og treff i stein.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vil vel aller helst tro at rikosjetter får du uansett homogen kule eller tradisjonelle kuler.

 

Det er ikke mange kulene jeg finner igjen i de dyrene vi skyter under elgjakta, moralen må heller bli å ha trygg bakgrunn uansett

Hvilke kuler som blir brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har også opplevd rikosjetter ifra Barnes X kuler, Skulle bruke opp noen patroner på blink/gong skyting, bakgrunnen er en fjellside med noen steiner som stikker frem her og der. Opplevde heftig rikkosjett lyd av iallefall 2 skudd av 15. Har sendt ivei flere tusen "vanlige" kuler mot samme kulefang, da dette er min private skytebane og har aldri hørt noe lyd ifra noen av disse.. Kjedelig opplevelse å ikke vite hvor disse j... tar veien og i jakt sammenheng blir de ikke brukt mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...